erund Startet 4.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2007 Har en M-Tech MT500 (VHF) og Raymarine 435 i (kartplotter) montert i båten min. Problemet mitt er at posisjonen ikke kommer frem på VHF displayet - kun 99 99 99.... Har prøvd å koble ledninger NMEA sammen mellom de to, men mulig jeg har tatt feil. Er det noen av dere som har erfaring med denne koblingen og kan fortelle meg hvilken farge på ledninger og navn på funksjonen på de to apparatene som kan kobles sammen? Dette betyr for meg med tanke på ved bruk av DSC funksjonen. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
GeirT Svart 5.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2007 (redigert) Har en M-Tech MT500 (VHF) og Raymarine 435 i (kartplotter) montert i båten min. Problemet mitt er at posisjonen ikke kommer frem på VHF displayet - kun 99 99 99.... Har prøvd å koble ledninger NMEA sammen mellom de to, men mulig jeg har tatt feil. Er det noen av dere som har erfaring med denne koblingen og kan fortelle meg hvilken farge på ledninger og navn på funksjonen på de to apparatene som kan kobles sammen? Dette betyr for meg med tanke på ved bruk av DSC funksjonen. På forhånd takk. Har ikke tilgang på manualene til de to enhetene du skal kople sammen, men se etter NMEA OUT (+) ledning på VHF. Den skal koples til NMEA IN (+) på plotteren. At fargene er forskjellige på kablene på plotter/VHF spiller ingen rolle. Så skal NMEA OUT (-) på VHF og NMEA IN (-) på plotter også koples sammen, men dette er ofte den samme som 12V (-). Sammenlign hva jeg foreslår med manualene, så finner du nok ut av det. Geir Redigert 5.Mai.2007 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
MB Keila Svart 5.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2007 Mitt tips går ut på dette: MT500: Pin 1 - NMEA Rx (+) brun Pin 2 - NMEA Rx (-) rød RC 435: Pin 3 - NMEA output (-ve) brun Pin 4 - NMEA output (+ve) gul 3 på plotter går til 2 på radio 4 på plotter går til 1 på radio Det finnes en meny for NMEA checksum på radioen. Prøv å sett den motsatt (AV eller PÅ) hvis det fremdeles ikke virker. Sitér dette innlegget Link to post
Sandvik(a) Svart 5.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2007 Hei henger meg på. Sliter med samme problem som deg. Vhf Navman 7200 til GPS plotter Lorenz 7`. Jeg har grønn minus på radio og plotter. Men gul og hvit pluss. Skal være gjort riktig i følge begge instruksjons bøker. Hos meg kan det virke som det er et oppsett både på radio, og gps menyer som skal stemme. En får vel lese vidre i instruksjoner. Hos meg er en del av dette på engelsk. Ikke min sterke side. Mangler du en eller flere av manualene er det sikkert en her som kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 5.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2007 (redigert) Hos meg er en del av dette på engelsk. Ikke min sterke side. 7200 på svensk. (NMEA meny side 22) Redigert 5.Mai.2007 av EiriTo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 5.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2007 Har ikke tilgang på manualene til de to enhetene du skal kople sammen, men se etter NMEA OUT (+) ledning på VHF.Den skal koples til NMEA IN (+) på plotteren. At fargene er forskjellige på kablene på plotter/VHF spiller ingen rolle. Så skal NMEA OUT (-) på VHF og NMEA IN (-) på plotter også koples sammen, men dette er ofte den samme som 12V (-). I manual står det ikke hva som skal kobles til/fra - kun beskrivning på de ulike fargene på ledninger. Jeg tok altså helt motsatt av det du sier fordi jeg mener at NMEA OUT (+) skal være fra kartplotter og kobles mot VHF sin NMEA IN (-). Er det ikke logisk da VHF vil få inn GPS posisjon? Eller trenger jeg bedre forklaring slik at hodet mitt vil skjønne bedre i forhold til IN og OUT :-) Ellers takk for tipset - skal prøve ditt forslag. Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
MB Keila Svart 5.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2007 NMEA-signalet skal UT av plotter/GPS og INN på radio. Du tenker rett Tori. Rx betyr receive = motta (input). Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 5.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2007 . Jeg tok altså helt motsatt av det du sier fordi jeg mener at NMEA OUT (+) skal være fra kartplotter og kobles mot VHF sin NMEA IN (-). Jeg mener du skal koble NMEA OUT (+) fra plotter til NMEA IN (+) på VHF. Med andre ord +til + og - til -. Slik gjorde jeg det med min m-tech og det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 HER er en annen streng om samme emnet Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
bjorngb Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 Jeg mener du skal koble NMEA OUT (+) fra plotter til NMEA IN (+) på VHF. Med andre ord +til + og - til -. Slik gjorde jeg det med min m-tech og det fungerer. Jeg vil tro at det er her det er mye forvirring, men dette var en grei forklaring Sitér dette innlegget Link to post
Kaba Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 (redigert) Har maken selv. Ut av kartplotter Raymarine 435 Pluss - Gul Minus - Brun Inn på VHF - MT500 fra datapluggen. Pluss - Brun Minus - Rød Det virker veldig fint. Redigert 7.Mai.2007 av Kaba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motorbukken Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 (redigert) Det er riktig som bjorngb skriver her. Har netopp montert en Navmann 7200 mot en Garmin 172c. Det var litt frem og tilbake mellom seatronic. det som er viktig er å gå inn på menyen på kartplotteren og opne en port slik at disse kan "snakke" med hverandre. Redigert 6.Mai.2007 av motorbukken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Jeg skal koble min Icom-M421 til en Raymarine A65. Trenger jeg en kobling på common (ville tro at dette er "jord"), eller kan bare MNEA OUT + fra plotter kobles til MNEA IN+ på vhf? Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Jeg skal koble min Icom-M421 til en Raymarine A65. Trenger jeg en kobling på common (ville tro at dette er "jord"), eller kan bare MNEA OUT + fra plotter kobles til MNEA IN+ på vhf? Du må koble sammen minus ( jord ) på begge apparater også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.