Jump to content

volvo penta ms3b hjelp

flight

Recommended Posts

Etter vår pussen var hele familien fra hunden og oppover superklare for første turen med 29 polar

det starta bra men så :confused:

etter en kort stopp startet vi opp satte båten i gir og fikk en rar vibrasjon og lyder som kom fra girkasse.

denne blir borte etter en stund når turtall øker

lyden kommer både i rew og forover

etter og ha trålet forumet mistenker jeg att kon er sliten

eller forhåpentlig feil olje.

Jeg er født med 10 stk tommeltotter pr hand (lite teknisk annlagt ) så jeg trenger tips om

noen verksteder eller andre som tar slike jobber på østlandet ?

for ett eventuelt skifte må båten på land eller kan dette gjøres mens den ligger på vannet ?

trenger også tips om vilken olje som er best har brukt syntetisk motor olje

Dette kan normalt gjøres med båten på vannet, det er nødvendig å trekke akslingen litt bakover for å få plass til å få ut akslingen som går inn i motoren.

Det som kan være til hinder for dette er f.eks hvis propellen står svært nærme roret - da kan historien bli en litt annen, og båten må opp.

Operasjonen tok meg ca 4 timer fra start til mål:

- demontering av gearboks

- tapping av olje

- splitting av gear

- sliping av kon

- sammenstilling av gear

- påfylling av olje.

- montering på motor

Jeg brukte forøvrig 30 olje (mineral), ikke multigrade.

Vibrasjoner og ulyder vil neppe skyldes slitt kon alene. Jeg vil heller gjette på ett eller flere ødelagte lagre. F.eks de som holder akslingen som konen vandrer på. Men dette kan i sin tur medføre slitt kon. Ofte er det dermed ikke nok å bare skifte/slipe konen.

Med 20 tommeltotter kan det være litt plundrete å åpne giret (Jeg har bare 8-10, men til gjengjeld har jeg venner med et mer normalt antall) Du trenger også noe spesialverktøy, og en verkstedmanual for giret. Den får du ikke kjøpt gjennom vanlige kanaler.

Jeg vil tro de fleste VP-verksteder kan ta en sånn jobb, men det spørs hvor god tid de har på denne tiden av året.

Prøv å få de til å gi deg en pris, eventuelt to alternative avhengig av om konen må byttes eller ikke. Jeg fikk Drevia i Lysekil til å serve mitt MS2 gir. De kom først med en pris på 11.500,- (Svenske) Den endelige regningen kom imidlertid ikke på mer enn 9500,- (SKr) Dette inkluderte feilsøking og arbeid, skifte av to lager, skifte av kon (skeivslitt pga havarerte lager) + diverse pakninger, shims o.l. I tillegg til dette kommer jo frakt t/r Lysekil. Av dette var prisen på konen ca 5000,- hvis jeg ikke husker feil. Delene til giret ditt er nok noe dyrere, men det gir deg en pekepinn på hva en slik jobb skal koste.

Problemet er gjerne hvor flink mekanikeren er til å feilsøke. Timeprisen er høy, og det er ikke hver dag de åpner et slikt gir. Det er fordelen med Drevia. De driver med dette.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Aller først - jeg har selv Polar 29 med MS3 gearkasse...

Litt enig med Herman - dette behøver nødvendigvis ikke være en sliten kon (som jeg forøvrig også har byttet en gang for mange år siden). Det nærmeste jeg kommer din beskrivelse er en vibrasjon med ditto støy jeg hadde under testkjøring på land før sjøsetting (ja, jeg pleier å starte opp på forhånd for sikkerhets skyld, og da selvsagt med ferskvann koblet til kjølesystemet). Dette skjedde både i forfjor og i fjor, men ikke i år. Årsaken viste seg begge ganger å være mangel på fett til hylsa. Merket ikke problemet før opptak om høsten, så min tolking var at det her hadde fett (eller mangel på det) "tørket"/størknet i løpet av vinteren. Årsaken antok jeg var litt slurv fra min side mht. stramming av fettkopp.

I år var jeg flink med fettpressing før oppstart (ja, faktsik etter opptak i høst), og alt var bra ved test for to uker siden.

Så spørsmålet er altså om du har sjekket fettkoppen? Ser du skriver du har ti tommeltotter, så i fall du ikke kjenner til "prinsippet" kan du merke deg følgende: Fettkoppen må teites en omgang eller to med jevne mellomrom - du kjenner motstand når du har teitet nok (men ta gjerne litt til likevel). Etter en stund går fettkoppen tom, og da må den skrus helt ut og fylles på ny med fett. Fettkoppen jeg snakker om står på en "vegg" under dørken, rett bakenfor selve girkassen. Den er av messing, og har en slange koblet til i underkant. Sånn er det i alle fall hos meg.

Såfremt du ikke har sjekket dette med fett til hylsa, så er mitt råd at du uansett skrur koppen helt av og fyller opp, og deretter skrur du "godt" nedover slik at du er helt sikker på at fett er kommet fram til hylsa.

For ordens skyld - dersom du er sikker på at lyden kommer fra girkassa, så er selvsagt ikke min teori noen løsning. Må vel også innrømme at det var mest lyd, og ikke så mye vibrasjon, slik jeg opplevde det. Så hvis du har mye vibrasjon, så er kanskje kon-terien den beste...?

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)

Hvis du har blankpolerte flater hvor konen går i inngrep oppfattes dette som om gearet kobler inn og ut gjentatte ganger ved tomgang/lav fart. Denne "hakke/koble"lyder kommer gjerne frem igjen når man reduserer turtallet ned mot tomgang.

Hvis man har vært borti dette noen gang er det ikke tvil om hva denne lyden/ristingen/vibrasjonen er.

Normalt er det ikke nødvendig å skifte konen, men slipe denne slik at anleggsflatene ikke er "høyglanspolerte".

Ventilslipepasta og oljeskift er vel eneste utgift i deler.

Ventilslipepasta og oljeskift er vel eneste utgift i deler.

+ en flaske fludium til kompisen som lar deg kopiere verkstedmanualen, og en til for låning av spesialverktøy, + enda en for lån av hydraulisk presse for å åpne giret.

Eller noen veldig gode venner :yesnod:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

+ en flaske fludium til kompisen som lar deg kopiere verkstedmanualen, og en til for låning av spesialverktøy, + enda en for lån av hydraulisk presse for å åpne giret.

:yesnod:

Man trenger ikke spesialverktøy for å gjøre denne jobben, hverken hydraulisk presse eller annet. Du klarer deg fint med et greit pipesett + unbraconøkler og segerringstang. :smiley:

Har man x ant tommeltotter blir nok ant flasker fludium den største utgiften :wink:

Manualen ligger forøvrig i dokumentarkivet MS3B service manual

Hei alle sammen takk for mange gode svar og tips

her kommer en oppdatering

Fikk tak i en gammel ringrev innen motor/gir/propeller.vi startet opp og lyden ble gransket.

han sa følgende spander en øl på meg så blir lyden borte

ja ja tengte jeg han må gjerne få to bare dette blir borte

ølen gled ned og jeg ventet på dommen

så kom den ingen fett på aksel sa han vi skrudde opp og ganske riktig

i løpet av vinter hadde fettkoppen tettet seg slik att fettet ikke kom fram dit

det skulle.

så tømte han girkassa for min superdyre synt olje helte på 1 liter withesprit lot den virke ca 30 min

tømte den av og hadde på 10/40 mineral oje

Nå maler den som en katt ikke en ulyd og spore

...

så kom den ingen fett på aksel sa han vi skrudde opp og ganske riktig

i løpet av vinter hadde fettkoppen tettet seg slik att fettet ikke kom fram dit

det skulle....

:yesnod:

Akkurat - da var det altså det samme som jeg opplevde. Da er det i alle fall to av oss ... :cheers:

Forøvrig - er du fornøyd med båten? Det er i alle fall jeg, men ett minus sliter jeg med: Regnvann som ikke ledes ordentlig bort fra kant/list i bakkant av begge sidevinduer. Resultatet er at vann kommer inn renner framover langs vinduet på innsiden, og etter hvert renner ned på treverket på sidene - og noe drypper på gulvet der bak. Sliter du med det samme? Hvis ikke, har du (eller tidligere eiere) funnet på noen smarte løsninger som løser dette? Har slitt med dette i snart 16 år - utallige reodor-løsninger har vært prøvd med svært vekslende hell.

Ronald.

Hei Ronald sliter med det samme og har ingen løsning.

ellers er jeg meget fornøyd med båten den passer meg perfekt.

skulle jeg ønske meg noe mer er det vel noen knop extra på lang tur.

har sett på forum att noen snakker om 10-12 knops fart på polar 29

med md 21 og ms3 gir det klarer ikke min .

den klarer 8-9 men er mest komfertabel i 6-7

har du noen erfaring rundt dette

flight

Hei igjen!

Har samme erfaring som deg mht. fart - har også samme motor. "Løsningen" for meg har vært å slå meg ttil ro med dette, og heller beregne litt god tid. Typisk marsturtall er 3.200 omdr. (greier 3.900-4000 max etter sjøsetting på våren om jeg presser veldig). Men ofte - når jeg har tid - legger jeg meg kanskje helt ned mot 3000 omdreininger, behagelig lydnivå da. Da gjør den vel rundt 6,5 knop eller noe sånt. Tror nok de som snakker om over 10-12 knop med den motoren kan ha unøyaktig knopmåler - eller være litt drevet av ønsketenking.

En tidligere kollega av meg oppgraderte sin med en 115Hk, eller der omkring. Så monterte han finner / "faste flaps" av noe større utgave enn hos meg for å unngå at den gravde seg for mye ned. Mener han snakket om 13-14 knop. Vel, jeg har ikke brukt så mye mer tanke-tid på det - så lenge MD21'ene surrer og går så blir det med den motoren. Men ikke for det - tiden er vel kanskje snart inne for at noe skjer der....kanskje....vel, håper den holder enda noen år.

Ronald.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...