Jump to content

Messingskruer til propell og ror på FM

Terna

Recommended Posts

I forbindelse med oppsmøring av aksel og trekkhylse på min FM 8-12, måtte jeg demontere ror og propell for å kunne dra ut akslingen.

Når jeg skulle dra ut skruene klarte jeg uheldigvis å vri av en skru på propellen, og to på roret.

Det har vist seg svært vanskelig å skaffe tilsvarende skruer i nærmiljøet, og nå står båtsesongen i fare pga. 3 messingskruer

Har hørt at jeg ikke kan bruke vanlige syrefaste skruer til dette formål.....

Kan forumets medlemmer gi meg tips om hvor slike skruer kan skaffes...?

Evig takknemlig for all hjelp jeg kan få!!

Mvh Terna

Redigert av Terna (see edit history)

Syrefast må du ikke bruke. Alle metaller som ligger under vann må IKKE blandes. Jeg regner med at det som disse messingskruene skrues i også er av messing.

Hør med Sleipner Motor AS (69300060). De lager mye i messing og har massevis av CNC maskiner som i hverstefall sikkert kan frese ut litt. Om ikke, så kanskje de kjenner til noen som har skruer. Snakk med Finn.

Redigert av Larspo (see edit history)

Hvorfor er det brukt messingskruer på roret? Er det også laget av messing?

Jeg for min del ville ha brukt syrefast. Mulig jeg tar feil her, men på min forrige båt med vridbar Sabb propell var propellhuset satt sammen med syrefaste skruer, og dette hadde i det minste fungert fint i 25 år uten problemer! Dessuten: Akslingen er jo sikkert allerede i syrefast, så hva er forskjellen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I propellutstyret på FMèn din er det nok messing i både aksling og det hele,så der må du få tak i messingskrue igjen.Ring Fredrikstad Motorfabrikk i Sarpsborg !Når du gjelder roret så er messing lvsfarlig.Det vises til en streng her nylig om en som mistet hele roret p.g.a. messingskruer.ER rorbeslagene av syrefritt holder ikke messingskruer lenge.ER rorbeslagene av jern kan du bruke vanlige galvaniserte skruer.men er det syrefritt i rorbeslagene bruker du syrefrie skruer.Skulle rorbeslgene dine mot formodning være av messing,så bruker du messing der også !

Hilsen Gutek

Jeg tror nok at ditt propell utstyr egentlig er laget av sjøvannsbestandig bronse. I såfall så vil en Messing-skru bli opptæret på et blunk. Benytt derfor skruer i Bronse, IKKE messing !!!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Syrefast må du ikke bruke. Alle metaller som ligger under vann må IKKE blandes. Jeg regner med at det som disse messingskruene skrues i også er av messing.

Hei. Jeg har samme problemstillingen med min gamle SABB 2G. Her er skruen som holder propellhylsa fast til stammen oppspist. Når jeg gikk til jernvaren for å kjøpe en tilsvarende så sa han at jeg kunne bruke syrefast hvis jeg hadde anode (og det har jeg jo, det var når jeg skulle bytte denne jeg så at skruen var nesten oppspist).

Hva skjer hvis jeg fester propellhylsa (som er av messing (bronse ???) med syrefaste skruer, er det skruen, hylsa eller anoden som blir "spist" (Antar at det er bare anoden, men vil denne bli mye fortere spist) ?

Jeg tror nok at ditt propell utstyr egentlig er laget av sjøvannsbestandig bronse. I såfall så vil en Messing-skru bli opptæret på et blunk. Benytt derfor skruer i Bronse, IKKE messing !!!

:yesnod: :yesnod: men kanskje vanskelig å få tak i?

Roret bør du absolutt feste med syrefaste skruer

Jeg hadde nylig en tråd om en som mistet roret som var festet med messingskruer. Tydelig havari pga. avsinking av messing. Stygg sak!

Redigert: Syrefast og sjøvannsbestandig bronse går også bra sammen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Mateco holder muligheten åpen for at propellanlegget ditt kan være bronse,og det skal jeg ikke benekte muligheten av.Jeg har gått gjennom både delekatalogen og bruksanvisningen til FMèn min uten å finne svar på dette.Men som sagt ta kontakt med Fredrikstad Motorfabrikk i Sarpsborg,så løser de nok dette for deg.Propellanlegget ser imidlertid ut til å være messing ut itifra fargen.Lyst og blankt.Men messing og messing er ikke entydig like lite som bronse er det.Der er mange forskjellige såkalte kobberlegeringer mer eller mindre sjøvannsbestandige og med forskjellige plasseringer i spenningsrekka.

Hilsen gutek

Hvis du skulle ha problemer med å skaffe originale skruer, så ville jeg anbefale deg å bruke syrefast rustfritt. Syrefast rustrfritt stål er en legering med bl.a. krom og nikkel og du vil få dannet et kromoksid lag som vil isolere materialet og bremse/stoppe oksideringen. Men det er selvasagt svært viktig at dette er "syrefast stål" og ikke bare "rustfritt"

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Tusen takk for gode råd og resonnementer!!

Har snakka med Fredrikstad Motorfabrikk i dag. Først og fremst vanskelig å få kontakt. Traff en kar med bærbar telefon i et bråkete verksted. Etter en del forklaring tror jeg han forsto hva jeg mente, og skulle sende noen skruer. Så gjenstår det å se om de riktige skruene kommer.

Jeg har imidlertid snakket med en båtkyndig på et mek.verksted her i Vesterålen som mente at jeg HELT garantert kunne bruke syrefaste skruer på dette anlegget......... Spenningsrekka hadde han greie på!!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...