Jump to content

Kartplottere (Soga held fram)

REM

Recommended Posts

Hvordan gikk det til slutt Lars? Fikk du installert Interphasen og har du rukket å trekke noen erfaringer så langt?

Jeg står på farta til å invistere i kartplotter som du og det synes som vi har omtrent de samme kravene. Jeg går imidlertid alltid med kurs opp og vil nok ha behov for raskere oppdatering en deg. Kunne også ønske meg en med loggfunksjon noe jeg savnet på men gamle Humminb’ NS25.

Jeg har også behov for en ”slave” for bruk på flybridge. Alternativt til slave må være en enkel festebrakett slik at jeg lettvint kan flytte plotteren etter behov. Hvordan er dette løst på Interphasen?

Ser også at flere (Lotus, JRK mfl.) Sverger til PC løsning. PC på flybridge er ingen god ide tror jeg. Derimot kunne kanskje en løsning med PC nede i skjermet miljø og en separat, relativ enkel plotter oppe fungere?

Forresten, hvordan mates PC løsningen med kart? Kan jeg benytte mine NT Wide brikker eller må jeg kjøpe dobbelt opp?

Tilbakemelding og tanker om emnet ønskes.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei.

Plotteren er i hus. Men båten var dessverre kommet på land da jeg fikk plotteren. Foreløpig leker jeg meg med den hjemme, og er så langt kjempefornøyd. Helt utrolig flott bilde selv med kveldsolen rett inn på skjermen. Oppdaterer bildet lynraskt, zooming under et halvt sekund. Flere nye muligheter som tidevannstabeller, sol opp/ned, grunnt farvann forut alarm ol. GPS'en som fulgte med finner satellittene utrolig raskt, og gir svært stabil posisjon selv nå noen måneder før EGNOS systemet startes opp med full drift. Ruteplanlegging og endring er som en lek. Har også koblet den til min gamle Garmin 75 GPS. Denne setter jeg i simulator mode, og så endrer jeg hastighet og retning fra den som om jeg skulle sittet i Trudelutt og seilt. Ellers har jeg testet videoingangene både med videokamera og mitt Canon Digital Ixus kamera. Fungerer som et skudd! De fleste plottere av denne typen har omtrent samme U-formede festebrakett, hvor du vester plotteren med to knotter som du skrur til med fingrene. Og så en eller to plugger bak. Har laget meg en ekstra brakett og kjøpt ekstra kabel for å ha hjemme.

Når det gjelder c-map NT og PC, finnes det en boks med to slotter for NT-brikker som er ment å kobles til PC. Har ikke sett så mye på det, så ta en titt på C-map sine sider selv. http://c-map.no

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg kjøpte C-maps PC-Planner NT tidligere i år, samt den dobbeltslottede boksen (brikkeleser) som Lars. H referer til.  Dette er et prima verktøy å plannlegge turer med, hvor du kan lage en komplett seilingsliste med innlagt tidsestimater og drivstofforbruk etc.  Trenger da i tillegg en lagringsbrikke for overføring av data, som er idenitisk på utseende med selve kartbrikken.  Likeens kan ruter overføres fra kartplotteren via lagringsbrikken og inn på PCen. Det er bare et lite (stort) aber, jeg klarer ikke å overføre dataene fra minnebrikke til min Chartmaster 7MX eller omvendt.  Har formattert lagringsbrikken både på kartplotter og PCen.  Trodde først det var inkompatibilitet mellom lagringsbrikka og softwareversjonen, men sjekket ut dette også i samråd med C-map i Egersund.  Har også byttet fra 1MB til 256K brikke uten at det hjelpte heller.  

Jeg har prøvd systemet kun på min laptop med Win2000.  Kan være at problemet ligger her også, dvs. at systemet fungerer på Win98 og eldre versoner?  Hadde vært interessant om noen andre har hatt lignende erfaringer.  C-map er dessverre ikke alltid like behjelpelige med problemløsninger.  Min e-post til dem svarer de ikke på.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Hei.

Betyr dette at en også kan ga denne boksen pluss GPS tilkoblet en laptop i båten og bruke det hele som en kartplotter? Dårlig service hos c-map? Hmm. Ikke dersom du sender mailen til en som heter Willy Zeiler, zeiler@c-map.no . Han har alltid svart meg og er svært så grei.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Styrbord

Hvordan gikk det til slutt Lars? Fikk du installert Interphasen og har du rukket å trekke noen erfaringer så langt?

Jeg står på farta til å invistere i kartplotter som du og det synes som vi har omtrent de samme kravene. Jeg går imidlertid alltid med kurs opp og vil nok ha behov for raskere oppdatering en deg. Kunne også ønske meg en med loggfunksjon noe jeg savnet på men gamle Humminb’ NS25.

Jeg har også behov for en ”slave” for bruk på flybridge. Alternativt til slave må være en enkel festebrakett slik at jeg lettvint kan flytte plotteren etter behov. Hvordan er dette løst på Interphasen?

Ser også at flere (Lotus, JRK mfl.) Sverger til PC løsning. PC på flybridge er ingen god ide tror jeg. Derimot kunne kanskje en løsning med PC nede i skjermet miljø og en separat, relativ enkel plotter oppe fungere?

Forresten, hvordan mates PC løsningen med kart? Kan jeg benytte mine NT Wide brikker eller må jeg kjøpe dobbelt opp?

Tilbakemelding og tanker om emnet ønskes.

Løsningen du er ute etter finnes hos Raymarine (www.raymarine.no).

Det du trenger er en PC til innendørs bruk / bærbar? som du setter ved kartbord eller ev styrepossisjon.

Her innstallerer du programvaren Raychart, som ved siden av å være ett kartprogram kan også brukes som radar, ekkolodd etc.

Deretter må du montere en Raymarine (feks 520) ute. Denne forbindes med HSB2 kabel. Ved å da også kjøpe C-Map kartbrikke  modul til PC har du fått ett fullintegrert system både ute og inne som kan bygges ut videre til å omfatte alle mulige navigasjonsopplysninger.

Systemet er svine dyrt, men skal det vær, så..........................

Dårlig service hos c-map?

Har nok erfart det ja. Der er jo jevnlig noen som selget brukt PC med C-Map. Her flere ganger vært i kontakt med C-Map Norge for å finne ut hva jeg må  ha med for å være sikker på at jeg kjøper en lovlig versjon og ikke piratkopi, men får bare "Goddag mann, Økseskaft" svar.....  :wink::lol: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg kjøpte C-maps PC-Planner NT tidligere i år, samt den dobbeltslottede boksen (brikkeleser) som Lars. H referer til.  Dette er et prima verktøy å plannlegge turer med, hvor du kan lage en komplett seilingsliste med innlagt tidsestimater og drivstofforbruk etc.  Trenger da i tillegg en lagringsbrikke for overføring av data, som er idenitisk på utseende med selve kartbrikken.  Likeens kan ruter overføres fra kartplotteren via lagringsbrikken og inn på PCen. Det er bare et lite (stort) aber, jeg klarer ikke å overføre dataene fra minnebrikke til min Chartmaster 7MX eller omvendt.  Har formattert lagringsbrikken både på kartplotter og PCen.  Trodde først det var inkompatibilitet mellom lagringsbrikka og softwareversjonen, men sjekket ut dette også i samråd med C-map i Egersund.  Har også byttet fra 1MB til 256K brikke uten at det hjelpte heller.

Samme problem her - altså med å lese databrikke for overføring mellom kartplotter i båt og PC Planner NT+. Jeg har også forsøkt flere brikker, både 1Mb og 256K i tillegg til den data/backup-brikken som fulgte med plotteren. Det jeg har fått ut av det så langt er at Simrad ikke er kompatibel (på C-map sine hjemmesider finnes en oversikt (ajour?) over hvilke kartplottere som funker). Jeg vet ikke hvilken kartplotter du har, men i Simrad's tilfelle er det hos Simrad problemet ligger.

Jeg har med visse mellomrom mailet med en danske i utviklingsavdelingen og fått visse lovnader om når Simrad skulle ha dette fikset. Men prosjektet har åpenbar lav prioritet. Jeg gjengir fra korrespondansen:

03.02.2003:

Hej Knut

Der er desværr ikke sket de helt store fremskridt enddnu. For at C-Map kan komme videre er der en del dokumentation som vi må oversætte fra dansk til engelsk, hvilket skal foregå samtidig med at vi er i en krævende fase med en ny produktserie. Vi håber dog at kunne nå et positivt resultat inden sæsonstart.

16.04.2003:

Hej Knut

Jeg må desværre skuffe dig (og en del andre) ved at måtte meddele at på grund af forsinkelser har vi ikke kunnet klare denne opgave som planlagt. Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke give en ide om hvornår vi vil være klar, idet der fortsat er et par højprioritetskrav som skal løses. Indtil videre kan overførslen af data kun foregå via kabel.

Har du bærbar PC kan du kanskje ta den med i båten og prøve kabel, ev. ta plotteren med hjem og forsøke å kople den til PCen med kabel. I mitt tilfelle går ikke det.

Jeg skal sende en mail igjen og sjekke status. Kanskje kan vi håpe på 2004-sesongen. Da kan vi jo "seile" på PCen og legge over rutene til kartplotteren.

Jeg skal gi beskjed når det eventuelt er noe nytt  :cheers:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei, Lars H. Såvidt jeg skjønner, har du gjort et godt valg. Etter det jeg har lest er C-map sannsynligvis det beste kartsystemet. I et blad som testet et PC-program med C-map (Winchart Planner) skrev de at mange steder var grunner på C-map bare vist som kors, uten noen dybdeanmerkning. Man måtte klikke på korset, og først da kunne man avlese dybden på grunnen. farvannet øst for Missingene var brukt som eksempel. Hvordan er dette på plotteren din? Vises alle grunner med dybde, eller må du også klikke for å få den fram?

Tore    :yesnod:

Vises alle grunner med dybde, eller må du også klikke for å få den fram?

De vises ikke, må føre cursoren over dem. Men på en CD for PC ("gratisversjonen" C-map World, v.3.03) vises verdiene! Finner ingen forklaring om dette er slik det skal være med NT+ brikker, men tror det. I en C-map forklaring til symboler står det: "Rocks, wrecks, obstructions, fish havens: the depth value, if known, is encoded into attributes". Tolker dette som at dybder ikke vises. Men kommer til å kontakte C-map og spørre dem. Kommer tilbake til saken.

Lars H.  

Hei.

Enig at grunner uten merking av dybde kan være et problem ved stor fart,

men hvor stort er egentlig problemet? Ser en på bildet under, tror jeg nok

jeg ville være svært betenkt på å gå gjennom områdene nord og syd om

Søndre Misingene innenfor 10 m. koten, det være seg med eller uten

dybdeangivelser når det er så tett mellom grunnene.

Uansett ville jeg ikke gått der i stor fart! Skulle jeg gått inn i disse områdene,

ville jeg studert kartet i god tid før jeg eventuelt gikk inn der.

Men for all del, jeg jobber ikke i C-map, og kunne godt tenkt meg kart med

dybdeangivelser uten å måtte rote med "pad'en" på plotteren. Har nå sendt

spørsmålet over til C-map for å få vite om dette er slik pga. C-map, eller om

det er produsenten av plotter som har valgt å gjøre det på denne måten.

Bilde

Lars H.

Hei. Men for all del, jeg jobber ikke i C-map, og kunne godt tenkt meg kart med

dybdeangivelser uten å måtte rote med "pad'en" på plotteren. Har nå sendt

spørsmålet over til C-map for å få vite om dette er slik pga. C-map, eller om

det er produsenten av plotter som har valgt å gjøre det på denne måten.

Bilde

Lars H.

Dette er merkelige greier. Jeg har jo en Simrad CP42 med C-map NT+. Det er umulig for meg å verfisere dette akkurat nå (båten står på land og det er ikke mulig å teste plotteren), men jeg kan ikke minnes å ha hatt problemer med dybder o.l. som ikke vises i kartbildet. Jeg kan jo huske feil, men det er rart om det da ikke skulle irritert meg. Det eneste er at det varierer hvor mye det er mulig å zoome inn i kartet - noen steder får jeg en utrolig stor målestokk (og dermed veldig detaljert bilde, selv om detaljtegning ikke er C-maps sterke side) mens andre ganger er en mindre detaljert målestokk tilgjengelig.

Så har jeg altså C-map PC Planner på PCen. Denne har jeg ikke brukt særlig mye ennå, siden det viste seg at databrikkene som er tilgjengelige ikke kan brukes på Simrad's plottere. Dermed får jeg ikke overført data mellom plotteren og PCen foreløpig. Jeg har imidlertid lekt meg litt, og det første som slår meg er at jeg ikke kan zoome på langt nær så langt inn i PCversjonen som på plotteren, til tross for at det er fysisk den samme kartbrikken. Ikke vet jeg hvorfor.

Nedenfor et bilde fra Misingen (omtrent tilsvarende utsnitt som Lars H. viste) tatt ut fra PC Planner. Som dere ser er det ikke noe mer dybdeangivelser hos meg enn hos Lars H., tvert imot. Dette er også den største målestokken jeg får til av dette området på PC-versjonen. I båten derimot kunne jeg zoomet langt mere inn og sett alle detaljene, og dermed navigert trygt også på de vanskelige stedene (så langt kartet er nøyaktig nok, da).

Bilde

Til sammenligning viser jeg et utdrag fra Borøya innerst i Oslofjorden. Her får jeg zoomet inn til en mye større målestokk, og det kommer fram mer detaljer mht. dybdeangivelser. Men grunner som er markert med et kryss vises fortsatt ikke med dybdangivelse. Velger jeg "Info" på menylinjen og beveger musa over grunnen kommer det opp en dybde angitt i favner (phantoms), til tross for at programmet er satt opp til å vise dybder i meter (kanskje er det bare en tekstfil som viser slik tilleggsinformasjon?).

Bilde

En generell og irriterende svakhet enten jeg bruker C-map brikken i plotteren eller PCen er at den ikke viser målestokken (f.eks. 1:50.000) i kartbildet, men kun angir dette med en distanse/målestav i kartet. Dette til tross for at målestokken vises et sekund eller to når jeg zoomer inn eller ut (men bare på plotteren).

På mitt C-map system vises ALLE grunnene med dybdeangivelse for Missingen. Det gjelder både i Cmap world og i Cmap ECS. Jeg har derfor ingen ting å klage på. Dette er bare glimrende.

Lotus

PS: Det gjelder ikke bare for Missingen. Er det en grunne i CmapECS, følger det ALLTID en dybdeanvisning ved siden av. Med lite zomm flyter det kanskje litt i hverandre, men med mer zoom er det nøyaktig og oversiktlig. Dette må være noe med plotteren og ikke med C-map.

Ja da er vi antakelig et helt kobbel med samme problemet.  Jeg heller ser ikke dybdeangivelsene på lusene før jeg plasserer kursoren over krysset.  jeg har en Interphase Chartmaster 7MX og C-Map Wide kart. Med et forbehold, mulig det går å få dybdene frem på ett av alternativene på  innstillingen av "Background information"

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Hei.

Når det gjelder målestok og å zoome inn i C-map kart er det en del en må ha helt klar for seg. For det først må en huske på hva som er grunnlaget for kartet. Det er nemlig det samme som papirkartene.

Som et eksempel kan jeg nevne området ved Jeløya nord for Moss (for de som ikke er lokalkjent). Zoomer en inn på utsiden, vestsiden av Jeløya, stopper enten zoomingen tidlig, eller en kommer langt inn med hakkete konturer. På innsiden, østsiden, er det noe helt annet. Der kommer en langt inn med nydelige konturer. Hvorfor? Jo, kartgrunnlaget på utsiden er fra vanlige 1:50000 kart, og på innsiden skiftes det til havnekart i 1:10000 (eller var det 1:5000, husker ikke i farten) når en zoomer langt nok inn.

Hvor langt inn en får lov til å zoome, er det den som har laget SW for plotteren som bestemmer. Det er liksom ingen vits i å zoome inn til f.eks 1:100 når grunnlaget er 1:50000.

Når jeg på min plotter zoomer inn helt i utkanten av et havnekart, kan jeg velge om det som er utenfor havnekartområdet skal bli blankt når jeg zoomer nok inn, eller om det utenfor fremdeles skal vises, dog med dårligere kvalitet enn innenfor. Og så kan jeg velge om jeg vil se grensene for de forskjellige målestokkområdene.

Og så var det det å vise målestokk på kartet. Regner med at det er noe produsenten av kartplotteren kan bestemme. Både på min forrige Cetrek plotter og på min nye fra Interphase, vises den irriterende nok med en målestav som du sier KOB. Med "gratis" CD'en på PC vises imidlertid målestokken på vanlig måte.

Når det gjelder visning av dybden av grunner, kan det se ut som, utifra opplysningene fra Lotus, at de kun mangler når en bruker NT brikker, eller er det plotterleverandøren som har valgt det slik? Som sagt, venter på svar fra C-map. Siden du Arnstein har plotter fra samme familie som meg vil jeg gjerne høre fra deg om du skulle finne en måte å få synliggjort dybdene for grunnene ved å sette et eller annet via menyene.

Jeg bruker C-map NT+ Wide brikker, og der er det en ny funksjon som ikke virker som den skal. Jeg kan nemlig la programmet lese dybden foran båten (fra kartet). Dersom det da er grunnere enn la oss si 2m intill 0,25Nm foran båten, vil jeg få alarm. Men jeg får noen ganger (ofte) alarm selv om det er fritt farvann milevis fremfor båten. Legger jeg kursen ut Oslofjorden mot skagens rev, får jeg faktisk alarm om rock/shallow water 0,25Nm fremfor båten selv om det er 80Nm(?) til Skagen. Har kontakt med Interphase i California, og de har lovet å sjekke dette opp og eventuelt ta det opp med C-map dersom det ikke er en bug hos dem selv.

Men ellers er jeg fornøyd. (burde jo ha avdekket de fleste svakheter etter å ha hatt plotter med C-map brikker siden -97)

Lars H.

PS. Kartutsnittene mine ovenfor er fra "gratis" CD'en.

Hei.

Når det gjelder visning av dybden av grunner, kan det se ut som, utifra opplysningene fra Lotus, at de kun mangler når en bruker NT brikker, eller er det plotterleverandøren som har valgt det slik? Som sagt, venter på svar fra C-map. Siden du Arnstein har plotter fra samme familie som meg vil jeg gjerne høre fra deg om du skulle finne en måte å få synliggjort dybdene for grunnene ved å sette et eller annet via menyene.

Dessverre - jeg sjekket akkurat en litt eldre NT-brikke for strekningen Halden - Lyngør. Like ille den mh. dybdemarkering, se nedenfor.

Forøvrig er det jo helt rett det du sier Lars om at, "når utgangspunktet er som galest blir reusltatet som fatalest" - altså, C-map har tross alt tatt utgangspunkt i eksisterende kartgrunnlag. Derfor er det jo spesial- og havnekart som er best egnet for å zoome langt inn. Men når det er sagt så har jeg stor nytte av å zoome inn også i områder som er basert på kart i målestokken 1:50.000. Detaljene blir jo ikke akkurat presise med grove landkonturer, men det er allikevel til god hjelp i finmanøvrering når jeg samtidig sammenholder med mindre målestokk og papirkart.

Misingen med NT:

Bilde

Misingen med NT+:

Bilde

Men når det er sagt så har jeg stor nytte av å zoome inn også i områder som er basert på kart i målestokken 1:50.000. Detaljene blir jo ikke akkurat presise med grove landkonturer, men det er allikevel til god hjelp i finmanøvrering når jeg samtidig sammenholder med mindre målestokk og papirkart.

Helt enig, det blir jo som å ta på brillene eller bruke kartlupen på et papirkart, det kommer ikke frem nye detaljer, men det blir litt lettere å se og vurdere hvor en selv befinner seg.

Lars H.   :rolleyes::blush:

Er det noen som kjenner til plottere med log/trip-funksjon?

De plotterne jeg har hatt har begge mangler denne funksjonen som jo burde vært en enkel tjeneste for produsenten å legge inn?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Er det noen som kjenner til plottere med log/trip-funksjon?

De plotterne jeg har hatt har begge mangler denne funksjonen som jo burde vært en enkel tjeneste for produsenten å legge inn?

Jeg trodde dette var rimelig standard på plottere. I alle fall har Simrad CP40/42 det, også gamle CE30, og dermed sikkert alle Simrad-varianter siden 30-serien ble lansert.

Alle disse har 2 logger som kan nullstilles uavhengig av hverandre. Faktisk har dette vært veldig nyttig, siden jeg i lengre perioder har vært uten ordinær logg (til rep.......). Har da brukt loggen på plotteren i stedet. Men husk at plotteren viser virkelig utseilt distanse iflg. GPS, mens den tradisjonelle loggen viser distanse gjennom vannet (påvirket av strøm).

Hei.

Når det gjelder angivelse av dybden over grunner, har jeg nå fått svar fra C-map, og her er svaret:

Hei igjen Lars

Problemet som du nevner er vesentlig i Norge på grunn av vår egenartet kyst med mange grunner. Årsaken til at grunnene kun er merket med et + og ikke dybdeangivelser ved siden av, er for å unngå for mye informasjon som vil overlappe ved visning på plottere og tidvis bli uleselig. Derfor er det nødvendig å "spør" om den enkelte dybde ved å sette kursor over.

Jeg er klar over problemstillingen du henviser til, flere har meldt dette inn, og jeg har tatt dette opp med Italia (som er ansvarlig for kartdata basen). Vi arbeider med forskjellige løsninger. Et alternativ er å legge inn grunnene i de enkelte dybdekontur slik at det er mulig å velge bort grunner f.eks. dypere enn 5m o.l.  o.l., men endelig beslutning er ikke fattet.

Best regards

Willy Zeiler

Marketing Manager

Så får vi se hva som skjer.

Lars H.

Fulgte med litt i diskusjonen om Irriterende Grunner...

Selv har jeg ikke noen plotter, men en håndholdt Garmin med BlueChart (BC).

Alle kartråvaredata kommer fra det samme Kartverkt/Statkart, det er jo tydelig når man ser de forskjellige sjøkartleverandørenes presentasjonsmåter. Både C-map og Garmin får opp de samme irriterende grunnene uten dybder. På BC har det irritert meg med "grunner og skjær" uten dybder i hytt og pine; BC viser nemlig disse som farlige kryss/stjerner på alt fra 10cm dybder til flere 10talls meter. Om en enslig undersjøisk "fjelltopp" stikker opp til 10-20m under havflaten skulle det være helt unødvendig og vise denne som grunne.............

Den gode nyheten er at Garmin holder på med utvikling av neste versjon av BC, skal være flere forbedringer og tekniske finesser i denne versjonen som er ventet til våren, men hva det innbærer ville ikke Belanors hemmelighetsfulle mann si på telefonen.

Tar med ett lite sammenligningsbilde fra Borøya:

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...