Jump to content

Kartplottere (Soga held fram)

REM

Recommended Posts

Hm ser ikke helt problemet med c-map og grunner jeg da.. . . . .Syntes da alle grunnnene er med dybde jeg??

Men bildet ditt er vel heller ikke fra en kartplotter med NT/NT+ brikke?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fulgte med litt i diskusjonen om Irriterende Grunner...

Selv har jeg ikke noen plotter, men en håndholdt Garmin med BlueChart (BC).

Alle kartråvaredata kommer fra det samme Kartverkt/Statkart, det er jo tydelig når man ser de forskjellige sjøkartleverandørenes presentasjonsmåter. Både C-map og Garmin får opp de samme irriterende grunnene uten dybder. På BC har det irritert meg med "grunner og skjær" uten dybder i hytt og pine; BC viser nemlig disse som farlige kryss/stjerner på alt fra 10cm dybder til flere 10talls meter. Om en enslig undersjøisk "fjelltopp" stikker opp til 10-20m under havflaten skulle det være helt unødvendig og vise denne som grunne.............

Den gode nyheten er at Garmin holder på med utvikling av neste versjon av BC, skal være flere forbedringer og tekniske finesser i denne versjonen som er ventet til våren, men hva det innbærer ville ikke Belanors hemmelighetsfulle mann si på telefonen.

:flag:Hei Arne Lian

Det er kun de håndholdte fra Garmin som ikke viser dybdene, det gjør alle andre plottere fra Garmin med Bluechart, og grunnen er vel memory. I min 188C får jeg alle grunner med dybde, og hvis det er rotete er det jo bare og Zoome in litt, så blir det hele forståelig.

Problemet som du nevner er vesentlig i Norge på grunn av vår egenartet kyst med mange grunner. Årsaken til at grunnene kun er merket med et + og ikke dybdeangivelser ved siden av, er for å unngå for mye informasjon som vil overlappe ved visning på plottere og tidvis bli uleselig. Derfor er det nødvendig å "spør" om den enkelte dybde ved å sette kursor over.

Ha!!! Hva står det egentlig her? Rene kartplottere med sine små skjermer er egentlig ubrukelig til sitt formål. Så for å få det nogenlunde brukbart, fjerner vi litt livsviktig informasjon. Det som blir igjen blir da lettere å lese. Har du derimot en egnet skjerm slik som en PC-skjerm, mye minne og en anstendig prosessor, trenger vi ikke ta slike tullete hensyn.

Ja akkurat det stod det mellom linjene. Dere ser det like klart og tydelig alle sammen?

Jeg avstod fra kompromissløsningen. Fikk meg en 15" sollys tilpasset skjerm og en PC. Sparte 10.000 raske. Kartplotteren med 10" skjerm kostet 20.000. Visste du at en 15" skjerm har over dobbelt så stor flate som en 10" skjerm? Så jeg tar all den informasjon C-map kartet kan gi.  I tillegg har jeg faktisk TV og PC og MP3-spiller i samme greia - og den kan også brukes utenfor båtsesongen.

Er jeg stygg nå? Bare litt  :cheers:

Lotus

:flag:Hei Arne Lian

Det er kun de håndholdte fra Garmin som ikke viser dybdene, det gjør alle andre plottere fra Garmin med Bluechart, og grunnen er vel memory. I min 188C får jeg alle grunner med dybde, og hvis det er rotete er det jo bare og Zoome in litt, så blir det hele forståelig.

Mulig jeg har misforstått diskusjonen litegrann, trodde det her var snakk om visningsformatet på PC og ikke plotter?? For meg ser jo de fleste skjermdumpene ut som fra PC, eller tar jeg feil?

Vel, nok om det. Jeg kan ihvertfall her og nå bekrefte&avkrefte hva som vises på en håndholdt eller ikke (Garmin GPSMAP 76S): Pr. idag kan den ikke vise fyrsektorer eller data for fyr og lykter. Sålangt min fantasi kan erindre er også dette det eneste, utenom fargeskjerm da selfølgelig (ny håndholdt modell m. farger TFTskjerm ventes på nyåret).

Dette med skjærdybder vises etterhvert som man zoomer inn kartet på GPSen, som nevnt tidligere vises dette som kryss e.l.før man zoomer og for og ikke kludre til skjermen med for mye info.

Først ett oversiktsbilde fra BlueChart på PC, området ligger sørøst for Kristiansand ved Grønningen fyr-Posisjon: N58 05.069 E8 06.472

Bilde

De sorte kryssene er de hersens grunnene som ikke vises med dybder på PC, og de gule små firkantene er såkalte Exposed Rock- altså synlige skjær.

Samme området fra min håndholdte Garmin 76S:

Her vises også grunner med kryss pluss dybden ved siden, de som ikke viser dybde kommer fram etterhvert som man zoomer inn(neste zoomnivå).Størrelsen på tallvisningen kan reguleres, jeg har valgt forhåldsvis store tall. Exposed Rock vises som små gråsorte avrundede firkanter, pil peker på ett av disse.

Bilde

Kanskje dette kan bekrefte hva håndholdte er gode for eller ikke "Once and for all" :cool:

Men fortsatt er der djævelsk irriterende at dybder ikke vises på PCen uten at man klikker 2 ganger med musa for å få fram dybda :cheers::cool::smash:

Fredag= :smash: :smash:

Hei.

Skal vi forsøke å holde litt orden på hva som er epler, pærer eller bananer? Hovedtemaet her er vel dybder på grunner ved bruk av C-map kart, ikke sant Lasse? Og helt opprinnelig var det vel et spørsmål til meg om hvordan det gikk med min nye kartplotter. Da var vi, i hvert fall jeg ferdig med bananene dine Lasse.

Så var det innlegget til Lotus. Om du var stygg i innlegget ditt? Tja, du setter jo egentlig fingeren på ganske så viktige punkt da. Du kommer inn på skjermstørrelse. Får kommentere det litt før grunner og dybder.

Egentlig er vel alle skjermer, det være seg bærbare PC'er eller kartplottere som finnes fra 6"  til 15" alt for små sammenlignet med papirkart. (Ser helt bort fra GPS'er med kart). Men kommer en opp i 10" og derover begynner det å hjelpe. Du sier at en 15" skjerm har dobbelt så stor flate som en 10" skjerm. Riktig, men høyde og bredde er bare ca 50% større.

Og så litt om eplene. Da jeg kjøpte min nåværende 11" plotter så jeg også på en 15" plotter, og vurderte størrelsen for navigasjonsformål. Men jeg fikk ikke så mye mer med, eller ting virket ikke så mye større. Men den store flaten, ville tatt mesteparten av utsikten gjennom vinduet i Saga'en. Da var flaten stor nok!

Hva med 6 - 7" plottere da? Der syntes jeg jeg mistet oversikten. Ting ble for smått slik at jeg måtte zomme kraftig inn. Men dersom en egentlig navigerer etter papirkartene og kun bruker plotteren til å bekrefte hvor en er på samme måte som en kan gjøre  ved å lese av posisjonen på en GPS, er en liten plotter helt OK.

Så litt om pærene. En moderne bærbar PC med 15 tommers "solskinnsskjerm" , rask prosessor og mye memory høres forlokkende ut. Men er det ikke en industrivariant er den ikke beregnet for forholdende i en kalesjebåt eller seilbåt. Og så var det plasseringen da, skjerm og tastatur. Jeg ville ikke hatt plass til den. Da måtte jeg ofret kartplassen, og det ville vært uaktuelt. En kunne ha alt under dekk? Ja, på langseilas. Men slik jeg bruker elektroniske kart, navigerer jeg etter kartet på skjermen inne i mellom holmer og skjær, gjerne i dårlig vær alene.

Og så litt epler opp imot pærer. Et moderne eple, jeg mener plotter er mer enn rask nok som kartmaskin. Når jeg zoomer eller kartområdet skifter, vil jeg annta at det tar godt under et halt sekund, ser bare et glimt før nytt kart er oppe. Det sørger 200Mhz Risc prosessoren i plotteren for. Men det finnes mange trege plottere. 15" plotteren jeg så på hos Seatronic var utrolig treg, og hadde dessuten en lyssvak skjerm. For ikke å snakke om den 6 år gamle Cetrek plotteren min. Zooming tok 10 - 15 sekund! Men det er ellers klart at en kan komme rimeligere ut med en PC enn en kvalitets kartplotter med stor skjerm. Min 11" Chart Master har en veiledende pris (med GPS) som kun manglet noen hundrelapper på 30000.

Så litt om fruktsalaten til C-map. Selv på et vanlig papirkart i 1:50000 kan det bli ganske så "rotete" i enkelte urene farvann med alle kryssene for grunner og tallverdien ved siden av. Strevte fælt mange ganger når båten hev på seg med å få sett skikkelig med lupe.

Jeg mener at dybdene burde viset på skjermen fra og med målestokken 1:50000 og bedre. Man har da zoom! Slik er det jo med papirkartene også. På overseglingskart i 1:200000 er en mengde detaljer sløyfet, og i spesielt trange farvann er detaljer sløyfet selv i 1:50000. Da henvises det til detaljkart, havnekart ol.

Slik kunne det vært for elektroniske kart på NT/NT+ brikker også. Der området var dekket av bedre kart, kunne dybdene vært fjernet for målestokk 1:50000 og dårligere. Så var det bare å zoome inn for å få inn tallene sammen med alle de andre detaljene som ikke vises så lenge 1:50000 kartet brukes.

Puhh! Dette får være nok for øyeblikket. Skriver jeg mer er det vel ingen som gidder lese mer. Men nå er altså fruktkompotten servert!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Til Lars:

Bananen var ment som et svar til Lotus. Man kunne sitte igjen med intrykk av at ingen plottere viser tall for dybder hans posting.

Til lotus:

Har både PC og plotter, og PC'en er ubruklig i cockpit på seilbåt, men yppelig til bruk innendørs. Dessuten bruker den for mye strøm hvis man skal seile langt, ha på lanterner + kald øl når man kommer fram.

:sailing:

Hei Lars.

Jeg er enig med det du sier om gradering. Med 1:50.000 eller bedre, burde grunnene vært merket med dybde selv på små kartplotterskjermer. Kartplottere har også sine fordeler. De er sprutsikre og mange er så og si helt vanntette. Hadde de vært litt rimeligere med 10" skjerm, hadde jeg nok valgt en slik løsning. Med litt mener jeg halv pris.  :sailing:

PC-løsning er likevel ikke noe dårligere alternativ i en motorbåt. I seilbåt blir det for plundrete, for vanskelig å plassere skjerm og for lite sprutsikkert. I en kalesjebåt er det helt ok. Selve PC'en står nede i kabinen. Det gjør tastaturet også. Oppe har man skjermen. Og musa. En trådløs, optisk mus. Den ligger i en armlengdes avstand. Virker på alle underlag, inkludert låret mitt. Bruker den lite. Et klikk av og til for å zoome. Ikke mye zooming. 1:20.000 er greit stort sett hele tiden. Papirkartet gir meg de store linjene nå og da.

Skjermen ruver litt. Må strekke hals av og til for å få samme utsyn som før. Med null behov for tastaturet og minimalt behov for musa, skjermen solsikker og tørt plassert under de fleste forhold, har dette vært en ny verden for meg. Veldig lettvindt og veldig sikkert. Så lite klikker jeg med musa at dvalemodus slo seg på. da ble det litt hektisk før jeg skjønte hva som skjedde.

Og gode kartplottere? Hastigheten er like bra som en PC. Det innebærer at zoom tar omlag et halvt til ett sekund. Bedre trenger man aldri. Dårligere er også akseptabelt. Mange sekunder er uakseptabelt.

Små skjermer? Å zoome inn noen hakk med en 6" skjerm i kombinasjon med en rask motorbåt, er fullstendig uakseptabelt. Man aner jo knapt hva som skjuler seg 20 sekunder frem i tid.

Lotus

(som etter å ha brukt en 15" skjerm ikke kan tenke meg noe mindre)

(som var skeptisk til vanlige PC lcd-skjermer)

(og som heller aldri har kjørt en båt med vanlig kartplotter)

Til Lars:

Bananen var ment som et svar til Lotus. Man kunne sitte igjen med intrykk av at ingen plottere viser tall for dybder hans posting.

Til lotus:

Har både PC og plotter, og PC'en er ubruklig i cockpit på seilbåt, men yppelig til bruk innendørs. Dessuten bruker den for mye strøm hvis man skal seile langt, ha på lanterner + kald øl når man kommer fram.

:sailing:

Hei Lasse

Bananen må du nok ta tilbake. Jeg henviser jo til C-map flere ganger i innlegget mitt, samtidig som alle de foregående innleggene henviser til C-map.

Helt enig med deg at PC er en dårlig løsning i cockpit'en på en seilbåt. Ville ikke brukt den der. Og strømproblemene for seilbåter er jeg også helt enig med deg i.

Lotus

Bananen må du nok ta tilbake. Jeg henviser jo til C-map flere ganger i innlegget mitt, samtidig som alle de foregående innleggene henviser til C-map.

Bananen gjelder følgende utsagn fra deg:

Rene kartplottere med sine små skjermer er egentlig ubrukelig til sitt formål. Så for å få det nogenlunde brukbart, fjerner vi litt livsviktig informasjon.

Mulig jeg har for dårlige briller, men jeg kan ikke se at du henviser flere ganger til c-map i innlegget ditt. Du nevner c-map en gang på slutten av innlegget.

Lurer også på om du har prøvd en plotter med liten skjerm i praksis. Var selv skeptisk til dette tidligere, men etter å ha fått saken montert i båten opplever jeg det helt annerledes. Den lille skjermen fungerer helt fantastisk, og det er lov å skifte mening  :sailing:

Til Lars:

Enig med Lasse her - for oss som er ute når vi er i båten, er dette ubrukelige saker. Men morsomt hjemme på loftet, selvfølgelig!

Bananen gjelder følgende utsagn fra deg:Rene kartplottere med sine små skjermer er egentlig ubrukelig til sitt formål. Så for å få det nogenlunde brukbart, fjerner vi litt livsviktig informasjon.

Mulig jeg har for dårlige briller, men jeg kan ikke se at du henviser flere ganger til c-map i innlegget ditt. Du nevner c-map en gang på slutten av innlegget.

Men Lasse da. Jeg referer til utsagn fra C-map support til Lars H. ang C-map kart, omhandlende manglende C-map informasjon i C-map NT kontra C-map 93. Henviser videre til mitt C-map for PC igjen  i mitt innlegg noen setninger lenger nede.

Siden det var C-map Norge som svarte om C-map NT på plotter som jeg så leser mellom linjene på, skal det vel mye til for at f.eks. Bluechart plustelig skal være en del av dialogen mellom C-map Norge og Lars H  sitt C-map NT problem og min tolkning av svaret. Dette blir å ikke se skogen for bare C-map trær. Men ok. Synes du jeg fortjente bananen, så spiser jeg den.

Jeg har en liten Garmin sort/hvitt gps med kartdatabase. Den har en enda mindre skjerm 4 tommer kanskje. Den er etter mitt syn helt ubrukelig. Jeg kan ikke helt se hvordan jeg skal bli fornøyd etter å ha brukt en stor skjerm og så senere gå over til en liten skjerm og synes det er bra. Hadde jeg gått tilbake til en 15" skjerm på min stasjonære PC, hadde jeg fått helt åndenød. Antar jeg ville følt det samme i båt med kartplotter.

Lotus  

• 5 måneder senere...

Jeg kjøpte C-maps PC-Planner NT tidligere i år, samt den dobbeltslottede boksen (brikkeleser) som Lars. H referer til.  ............  Har formattert lagringsbrikken både på kartplotter og PCen.  Trodde først det var inkompatibilitet mellom lagringsbrikka og softwareversjonen, men sjekket ut dette også i samråd med C-map i Egersund.  Har også byttet fra 1MB til 256K brikke uten at det hjelpte heller.  

Har endelig fått svar på problemet takket være velvillig hjelp og god service fra NavTech i Egersund. De sjekket programvaren på min Interphase Chart Master 7MX og fant den i orden.  Etter noen telefoner og utveksling av informasjon nærmet vi oss problemet til slutt. Feilen var at jeg hadde formatert lagringsbrikken på laptopen/kartplotteren før bruk.  Fikk vitterligen opplyst av leverandøren i sin tid om å gjøre dette.  Men nå funker alt perfekt.  Stor takk til NavTechs Tom Redder, som ikke gav opp.  Feilsøkingen ble utført gratis.  Betalte kun for ny brikke og returfrakt.

Erfaringsorverføring:  IKKE FORMATER LAGRINGSBRIKKEN (C-MAP USER CARD) - DEN BLIR ØDELAGT  

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

I tillegg har jeg faktisk TV og PC og MP3-spiller i samme greia - og den kan også brukes utenfor båtsesongen. Er jeg stygg nå? Bare litt  :puke:  Lotus

Hei Lotus. Hva har du gjort for å få TV på skjermen?? Er ute etter en "TV-box" med høytaler og utgang for dataskjerm; Hvor finnes slikt??

Å formatere brikker på annet utstyr enn de skal brukes i, er ikke lurt! Det er som å formatere en diskett på Mac og så tro at en dum PC fatter sporene! (Mac tar forøvrig begge formater :smiley:  )

Skal ikke komme med tilskudd til "fruktsalaten", men på Telchart har jeg ikke opplevd de problemene med dybdeanvisninger som omtalt tidlig i denne strengen. Bruker C-map og selve PC-en står i kabinen mens 15" maritim skjerm på styreplass.... Funker utmerket.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...