kai Startet 13.November.2002 Link til dette innlegget Startet 13.November.2002 Etter 3 år må jeg skifte vindusviskermotorer og viskerarmer igjen! Armene er ikke rustfrie og motorene lekker inn sjøvann ved akslingen slik at de korroderer. Den ene viskeren er Vatski, den andre kommer fra Maritim. Kvaliteten er den samme! Har noen vært borti ordentlige MARITIME viskere som tåler SALTVANN. Båten har i de 3 årene gått ca 2500 timer, og såpass burde de holde. Ellers vil jeg si en takk til Ingar som styrer alt dette! Kjempebra jobbet. Hilsen Kai Dahlqvist Sitér dette innlegget Link to post
Vestlending Svart 13.November.2002 Link til dette innlegget Svart 13.November.2002 Hva med å finne ut hva proffene brukes? Hva monteres på legebåter, skyssbåter og fiskebåter? På større skip beveger jo viskeren seg langs en skinne., kanskje det finnes slikt i mindre utgave for småbåter? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 14.November.2002 Link til dette innlegget Svart 14.November.2002 Vestlending: På større skip beveger jo viskeren seg langs en skinne., kanskje det finnes slikt i mindre utgave for småbåter? Jeg trodde større skip brukte roterende vinduer, men....? Jeg har faktisk et par slike vindusviskere som du snakker om på vinduene til innvendig styreposisjon. I hele sommer har jeg skulle skrudd opp den ene som ikke virker, men jeg har ikke giddet. De bråker værre en de to engelskmennene under dørken, så jeg sitter heller ute å styrer. Systemet er en vanlig elektisk motor som driver en evighetsskrue, som driver viskerarmen frem og tilbake. Er en løsning på problemet med brede lave vinduer, me jeg er ikke veldig imponert. Imidlertid, kanskje noen vet om en bedre løsning som er produsert etter 1971? Egentlig bør jeg jo ikke klage, vinduspussersystemet, både på indre og ytre styreposisjon er jo laget i 1971, og det sier blandt annet guttungen (22 år) at er en stund siden. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Sebaldus Svart 14.November.2002 Link til dette innlegget Svart 14.November.2002 På f.eks hurtigruta har det sånne langsgående viskere så jeg tror nok dette er et profft system. Finnes sikkert i flere kvaliteter da... Roterende vindu er sikkert heller ikke så dumt, skal ha det i styrhuset på drømme-motorseileren min Har som sagt noe Roca greier i båten....aner ikke hva disse kostet nye eller om de er av god kvalitet eller ikke men foreløpig ser de som nye ut på alle måter. Båten er fra 1998 men kun kjørt 850 timer. Bladene derimot holder kun et år.... Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 14.November.2002 Link til dette innlegget Svart 14.November.2002 På min forrige båt lagde jeg mitt eget system. Jeg demonterte viskersystemet til en Audi 80. Motoren ble plassert i en pen kasse på siden av vinduene, og ut fra denne gikk det en alu.stang først bort til den ene viskerakselen, deretter den andre. Litt vanskelig å forklare, men helt likt som på en bil. Det var en suveren konstruksjon. Begge viskerene gikk likt som på biler, jevnt, to hastigheter, og nesten lydløs. Og perfekt selvparkering. Armene fra samme bil ble også brukt. Og tipper at systemet virker den dag i dag, nå 12 år etter montering. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 15.November.2002 Link til dette innlegget Svart 15.November.2002 Ja, Per. Det viser seg stadig, Selvgjort er som regel velgjort. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Slagskibet Svart 3.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2003 Hvordan kan jeg se om pusserene har justerbar pusseomeråde?Kikker inn i gearboksen og der er det ikke noe å stille på.Tror jeg.Dette er orginal viskerene på Skilsø 750-og fabrikat vites ikke. Videre,paralellarmer-kan dette monteres på viskere som står "midt i glasset"?Når jeg valdrer rundt i båthavna så sees ingen gode løsninger på dette for båter med slik montasje.Bortsett fra på en engelsk båt,han hadde montert en metallist tvers over vinduet som akselen gikk mellom og da hadde han skrufeste for paralellarmen også. Sitér dette innlegget Link to post
Marton Svart 3.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2003 Er dette den mest vanlige med motor og gearboks flat i ende,?? Er det et stort tannhjul under deksel med flere hull i og en liten arm som står i et av disse hullene. Ved å flytte denne armen lengre ut fra senter av hjul oppnås større vinking/slaglengde. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 3.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2003 Utvendig ser den ut som du beskriver.Går ned og rengjør tannhjulene i kveld så kanskje det også er som du beskriver(er veldig mye grease inni der).Mange takk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.