Jump to content

Vindusviskere


kai

Recommended Posts

Etter 3 år må jeg skifte vindusviskermotorer og

viskerarmer igjen!  Armene er ikke rustfrie

og motorene lekker inn sjøvann ved akslingen slik at de

korroderer.  Den ene viskeren er Vatski, den andre

kommer fra Maritim.  Kvaliteten er den samme!

 

Har noen vært borti ordentlige MARITIME viskere

som tåler SALTVANN.  Båten har i de 3 årene gått

ca 2500 timer, og såpass burde de holde.

 

Ellers vil jeg si en takk til Ingar som styrer alt dette!

Kjempebra jobbet.

 

Hilsen Kai Dahlqvist

Link to post
Share on other sites


Vestlending: På større skip beveger jo viskeren seg langs en skinne., kanskje det finnes slikt i mindre utgave for småbåter?

 

 

Jeg trodde større skip brukte roterende vinduer, men....?

 

Jeg har faktisk et par slike vindusviskere som du snakker om på vinduene til innvendig styreposisjon.  I hele sommer har jeg skulle skrudd opp den ene som ikke virker, men jeg har ikke giddet.  De bråker værre en de to engelskmennene under dørken, så jeg sitter heller ute å styrer.

 

Systemet er en vanlig elektisk motor som driver en evighetsskrue, som driver viskerarmen frem og tilbake.  Er en løsning på problemet med brede lave vinduer, me jeg er ikke veldig imponert.  Imidlertid, kanskje noen vet om en bedre løsning som er produsert etter 1971?

 

Egentlig bør jeg jo ikke klage, vinduspussersystemet, både på indre og ytre styreposisjon er jo laget i 1971, og det sier blandt annet guttungen (22 år) at er en stund siden.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

På f.eks hurtigruta har det sånne langsgående viskere så jeg tror nok dette er et profft system. Finnes sikkert i flere kvaliteter da...

 

Roterende vindu er sikkert heller ikke så dumt,  skal ha det i styrhuset på drømme-motorseileren min  :smiley:

 

Har som sagt noe Roca greier i båten....aner ikke hva disse kostet nye eller om de er av god kvalitet eller ikke men foreløpig ser de som nye ut på alle måter. Båten er fra 1998 men kun kjørt 850 timer. Bladene derimot holder kun et år.... :lol:

Link to post
Share on other sites

På min forrige båt lagde jeg mitt eget system. Jeg demonterte viskersystemet til en Audi 80. Motoren ble plassert i en pen kasse på siden av vinduene, og ut fra denne gikk det en alu.stang først bort til den ene viskerakselen, deretter den andre. Litt vanskelig å forklare, men helt likt som på en bil. Det var en suveren konstruksjon. Begge viskerene gikk likt som på biler, jevnt, to hastigheter, og nesten lydløs. Og perfekt selvparkering. Armene fra samme bil ble også brukt.

 

Og tipper at systemet virker den dag i dag, nå 12 år etter montering.

Link to post
Share on other sites

Ja, Per.  Det viser seg stadig, Selvgjort er som regel velgjort.

 

:smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hvordan kan jeg se om pusserene har justerbar pusseomeråde?Kikker inn i gearboksen og der er det ikke noe å stille på.Tror jeg.Dette er orginal viskerene på Skilsø 750-og fabrikat

vites ikke.

Videre,paralellarmer-kan dette monteres på viskere som står "midt i glasset"?Når jeg valdrer rundt i båthavna så sees ingen gode løsninger på dette for båter med slik montasje.Bortsett

fra på en engelsk båt,han hadde montert en metallist tvers over vinduet som akselen gikk

mellom og da hadde han skrufeste for paralellarmen også.

Link to post
Share on other sites

Er dette den mest vanlige med motor og gearboks flat i ende,?? Er det et stort tannhjul under deksel med flere hull i og en liten arm som står i et av disse hullene. Ved å flytte denne armen lengre ut fra senter av hjul oppnås større vinking/slaglengde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...