Jump to content

Startproblemer Mercruiser 4,3l

Knut T.

Recommended Posts

Jeg har startproblemer med min Mercruiser 4,3l v6 fra 1996. :headbang:

Den starter alltid med en gang og går 5-6 sekunder (på det som er i flotørkammert i forgasseren)

så er det stopp. Stort sett den eneste måten å få den i gang igjen, er å bruke startgass mens starteren går.

Da kan det gå ett minutt eller to, så kommer den, og går da som en klokke.

Om jeg da stopper motoren, starter den normalt igjen med det samme.

Det virker som om bensinen siger tilbake til tanken, når den står over natten.

kan det være en returventil som ikke holder tett? Jeg har hatt av slangen fra tanken til vannutskillerfilteret,

og prøvt å blåse i den, mot tanken, men det virker tett der. Men så tar det også vanligvis en natt før problemene dukker opp igjen. Noen som vet om det er ventiler i bensinpumpen? ( Obs! elektrisk pumpe)

Motoren står i en Bayliner 2355 Ciera fra 1996.

Er der noen som har hatt dette problemet, og funnet løsning på det? :confused:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Har selv en Mercruiser 7,4 L, V8 bensin. Opplever det samme som deg. Starter på det som er i kammeret, men stopper igjen etter 4-5 sekunder. Må derfor throttle gassen 4-5 ganger, og gi motoren rikelig med besnin igjen, for at den skal starte. Men starter da alltid etter dette. Motoren er fra 92.

Håper du finner ut av det :)

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Hjelper det noe om du vrir tenningen til først hakket og lar den være der 10 sekunder før du starter?

Har båten min stått et par dager ser jeg bensinpumpen dra bensin igjennom filteret jeg har montert før denne.

Så det tyder vel på at det har seget tilbake noe.

Jeg pleier også å gi et pump med gassen før start. Den kimer et par sekunder om jeg ikke gjør dette.

Kan du høre eller se om bensinpumpen går med bare tenningen på?

Jeg vet ikke hvordan, dette virker i båt, men fra bilmotorer er det stort sett slik at pumpen ikke starter før motoren roterer.

Altså startmotoren må gå. Dette for å hindre bensinsøl ved ulykker,med påfølgende brann, hvor motoren er stoppet, men tenningen står på.

Jeg kan ikke høre noen lyd fra pumpen, med tenningen på, bare alarmen for oljetrykk ??

Besøk min hjemmeside

Ja jeg har en elektrisk Holley pumpe montert ved tanken da den nye motoren ikke tok mekanisk pumpe.

Denne starter når jeg vrir tenningen på. Er kanskje en ulempe? Ditt scenario har jeg faktisk ikke tenk på.

Men utenom dette må det jo være kjekt, siden det er trykk på systemet før motoren starter.

Jeg hører godt pumpen går siden dette er en "sinna" pumpe beregnet for trimmede motorer.

Jeg ser også det fløder da jeg har et gjennomsiktig filter montert før denne pumpen. (I tillegg til filteret på motoren)

• 2 uker senere...

Nå ser det endelig ut for at jeg har funnet løsning på startproblemene!

21445_auto.jpg

Monterte en slik på slangen fra tanken, da jeg fannt ut at tilbakeslagsventilen i tankstussen ikke holdt tett.

Denne fikk jeg fatt i fra Maritim, ingen i nærheten av meg hadde slike med 3/8"(10mm) stusser, og "high flow."

Etter å ha montert denne kan jeg event. bare gi noen pump, så er problemet løst. :lol::lol::lol::flag:

Besøk min hjemmeside

Etter at båten ikke har vert startet på 3 dager, var jeg i båten i går kveld.

Ett lite vipp på tenningsnøkkelen, motoren startet, og fortsatte å gå,

selv uten å bruke pumpen jeg monterte !!!

Ventilene i den holder tett !!! Endelig kvitt startproblemene !!!

Hurra !!! :flag:

Besøk min hjemmeside

• 3 år senere...

Normalt sitter det en nippel nede på bensintanken med en metall-tilbakeslagsventil. Denne kan være vanskelig for bensinpumpen å "åpne". Få denne vekk og erstatt nippelen med en helt åpen en....., dvs ikke tilbakeslagsventil i det hele tatt!!! Ved start kan du i stedet la tenningen stå på i 5 sekunder slik at bensinpumpen har "fått opp" bensinen.

Har selv en Maxum 2100 1997 som hadde samme problemet. Stakkers de to siste eierne......men jeg fikk en "billig" båt, men det tok meg to sesonger å finne ut av "sartproblemet". Lykke til. Stein

Nå ser det endelig ut for at jeg har funnet løsning på startproblemene!

21445_auto.jpg

Monterte en slik på slangen fra tanken, da jeg fannt ut at tilbakeslagsventilen i tankstussen ikke holdt tett.

Denne fikk jeg fatt i fra Maritim, ingen i nærheten av meg hadde slike med 3/8"(10mm) stusser, og "high flow."

Etter å ha montert denne kan jeg event. bare gi noen pump, så er problemet løst. :lol::lol::lol::flag:

Dette hjalp bare en liten stund. Måtte til slutt til med ny bensinpumpe (på denne motor er det elektrisk pumpe.)

Da var problemet over, og har vert fraværende siden, men det kostet meg ett par båtlapper :crazy::cheers:

Knut

Besøk min hjemmeside

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...