Yankee Startet 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2007 Dette spørsmålet tenkte jeg var diskutert opp og ned, men fant ikke noe på å søke på belg. Ser at mercrusier anbefaler bytte hvert 5 år. Det er sikkert bra, men byttet nettopp en belg som var 15 år. Den var helt klart moden for bytte, men har jo vart tre ganger anbefalt da..... Dersom belgen sprekker så er det vel kanskje ikke rett ned med fartøyet heller? vil man ikke først få en liten sprekk, slik at man ser det begynner å piple inn vann? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 Bra for deg at belgen din har holdt i 15 år. Når det gjelder belger og gjennomføringer, er dette noe jeg ikke gambler på at kanskje holder et år eller to ekstra. Jeg anser det som gunstig å skifte disse før det oppstår lekkasje. Er det noen god grunn for å gå 10 år over anbefalt tid? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 Tja, det var ikke min båt jeg byttet den på, men ja det er ett poeng å ikke bytte så ofte for det er en jo en drittjobb! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 Uansett større drittjobb hvis belgen sprekker..... Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 Problemet med en liten sprekk er at det kommer vann inn i knuten. Dette resulterer i at lagrene ruster og de fleste lagrer rundt drivlinjen må skiftes. Dette er en langt større jobb enn å skifte belgen, og ikke minst mye dyrere. At den synker som en sten er nok lite trolig, men i værste fall, en rusten knute med dårlige lagre, lagrene låser seg, knuten brekker av og kan slå løs mye rundt. Da er det fare for at den synker som en sten...men dette er værste fall. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 Joda, bør vel ikke tøye serviceintervallene for mye Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Av en eller annen grunn hadde jeg fått for meg at disse skulle skiftes annethvert år ? Må ringe fetter'n min og fortelle gode nyheter, og ikke minst, korrigere meg selv ! Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Av en eller annen grunn hadde jeg fått for meg at disse skulle skiftes annethvert år ? På VP skal den skiftast annakvart år Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 På VP så skal du i følge service intervall skifte annet hvert år men de fleste mekanikere anbefaler skifte hvert år. Belgene er enkle å skifte og kan enkelt byttes av en nevenyttig hobby mekaniker. Mercruicer belger skal byttes etter 5-7år. Disse er mye tykkere enn VP sine og det er mye mer krevende å skifte disse. Dette overlater jeg til aut. mekaniker. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Yankee Svart 7.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 På mercrusier må man ha ut hing ping boltene, slik at man får løs bakplata på transomen. Dette er rustfritt i aluminium og skjærer seg fort........ Ingen heksekunst å gjøre jobben, men det er jo trangt å komme til, og noe dritt hvis boltene skjærer seg fast. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Belgene er enkle å skifte og kan enkelt byttes av en nevenyttig hobby mekaniker. . Det er de ikke det Det er en dritt jobb både med av og påmontering av vp drev. Han som konstruerte vp drev skulle hatt juling. :nono: Ellers har jeg det bra Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
SF Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Om du kun skal skifte belg så demonterer du kun øvre del av drevet, selve vekselen. Da skifter du belg på no time at all og slipper å ta av drevet Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Lars Hansen Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Hei! Jeg har 2 stk 290 drev på min båt, og synes ikke de er vanskelige å ta av og på. Bruker kanskje 10min av og 30 min for å få på. (Pr drev) Jeg bytter hvert 2 år, og har aldri hatt lekasje pga dårlig belg. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Om du kun skal skifte belg så demonterer du kun øvre del av drevet, selve vekselen. Da skifter du belg på no time at all og slipper å ta av drevet Nå prater du neppe om 280 drev ?? Hvordan får du løst ut drivknuten uten å ta av side boltene ? Eller mener du demontering av toppen av drevet ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
SF Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Ja du tar av hele øvre del av drevet. Bare å løse fire bolter og av med det. Mye brukt metode rundt på slippen det. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
solemann Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Er det noen som har tegninger/bilder på hvordan man utfører jobben på mercruiser alpha one drev? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 (redigert) Dersom belgen sprekker så er det vel kanskje ikke rett ned med fartøyet heller? vil man ikke først få en liten sprekk, slik at man ser det begynner å piple inn vann? Hvis belgen sprekker på en Volvo, vil lageret i transomen begynne å korrodere (lageret blir eksponert for saltvann). Hvis dette får korrodere lenge nok vil akselene begynne å bevege seg nok til at kulene blir knust og lageret går istykker. tenk deg da følgende: 1 stk drivaksel drevet av f.eks 200HK som beveger seg fritt rundt i akterspeilet ditt... Den båten kan lett gå ned. Joda310 som bytter knutebelg hvert år, eksosbelg hvert 3'dje år Redigert 4.Mai.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
solemann Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Er det noen som har tegninger, bilder, en link med fremgangsmåten for å få av og på drevet til mercruiser? Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Som et lite tillegg: Når jeg monterer belger enten det er volvo eller merc. så tar jeg en oljeskvett og spruter inn i den. Dette fører til at om du får et brudd i belgen så kommer det en stor oljering rundt hekken på båten. Og på min egen båt så sjekker jeg bare over belgen at den ikke er blitt morken før sjøsetting. Mitt første innlegg Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.