Jump to content

Hvor ofte bør belg skiftes?


Yankee

Recommended Posts

Dette spørsmålet tenkte jeg var diskutert opp og ned, men fant ikke noe på å søke på belg. Ser at mercrusier anbefaler bytte hvert 5 år. Det er sikkert bra, men byttet nettopp en belg som var 15 år. Den var helt klart moden for bytte, men har jo vart tre ganger anbefalt da..... Dersom belgen sprekker så er det vel kanskje ikke rett ned med fartøyet heller? vil man ikke først få en liten sprekk, slik at man ser det begynner å piple inn vann?

Link to post

Problemet med en liten sprekk er at det kommer vann inn i knuten. Dette resulterer i at lagrene ruster og de fleste lagrer rundt drivlinjen må skiftes. Dette er en langt større jobb enn å skifte belgen, og ikke minst mye dyrere. At den synker som en sten er nok lite trolig, men i værste fall, en rusten knute med dårlige lagre, lagrene låser seg, knuten brekker av og kan slå løs mye rundt. Da er det fare for at den synker som en sten...men dette er værste fall.

Link to post

På VP så skal du i følge service intervall skifte annet hvert år men de fleste mekanikere anbefaler skifte hvert år. Belgene er enkle å skifte og kan enkelt byttes av en nevenyttig hobby mekaniker.

 

Mercruicer belger skal byttes etter 5-7år. Disse er mye tykkere enn VP sine og det er mye mer krevende å skifte disse. Dette overlater jeg til aut. mekaniker.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Om du kun skal skifte belg så demonterer du kun øvre del av drevet, selve vekselen. Da skifter du belg på no time at all og slipper å ta av drevet :yesnod:

 

Nå prater du neppe om 280 drev ??

 

Hvordan får du løst ut drivknuten uten å ta av side boltene ? Eller mener du demontering av toppen av drevet ?

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
  • 11 måneder senere...
Dersom belgen sprekker så er det vel kanskje ikke rett ned med fartøyet heller? vil man ikke først få en liten sprekk, slik at man ser det begynner å piple inn vann?

Hvis belgen sprekker på en Volvo, vil lageret i transomen begynne å korrodere (lageret blir eksponert for saltvann). Hvis dette får korrodere lenge nok vil akselene begynne å bevege seg nok til at kulene blir knust og lageret går istykker. tenk deg da følgende:

 

1 stk drivaksel drevet av f.eks 200HK som beveger seg fritt rundt i akterspeilet ditt... Den båten kan lett gå ned.

 

 

Joda310

som bytter knutebelg hvert år, eksosbelg hvert 3'dje år

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
  • 3 uker senere...

Som et lite tillegg:

 

Når jeg monterer belger enten det er volvo eller merc. så tar jeg en oljeskvett og spruter inn i den. Dette fører til at om du får et brudd i belgen så kommer det en stor oljering rundt hekken på båten.

 

Og på min egen båt så sjekker jeg bare over belgen at den ikke er blitt morken før sjøsetting.

 

 

Mitt første innlegg :flag:

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...