Jump to content

Hva lærer man på et vhf kurs?

Yankee

Recommended Posts

Har vurdert å gå på ett VHF kurs. Har vhf i båten, så det er vel ikke helt lov å kjøre uten "lappen". Lurer imidlertid på hva som er å lære om vhf som gjør at man må ha kurs for å bruke den. Noen som kan ta ett kort resyme om innholdet? Hva lærer man om bruk av de ulike kanaler?

Man lærer at noen kanaler er duplexe andre, simplexe. Dvs. noen kanaler fungerer kun båt/båt, mens andre båt/land.

Du lærer oppkallingsprosedyre ved nød, hvordan forholde deg når det er nødberging på kanalen. Når bruke Mayday, når panpan, og når security. Etikette og prosedyrer i diverese oppkallings og nød. I tillegg signers en taushetserklæring om hva du hører. Hvordan arbeidskanaler til diverse kystradioer fungerer, at kystradioer lytter på flere kanaler samtidig og vanlige feil i forbindelse med dette. Litt teori om syrevekt i batterier, sendingseffekt, plassering av antenner osv. I grunn et helt OK kurs som er et absolutt minimum for å få noe ut av VHF da det er masse forskjellige prosedyrer bundet til dette.

Redigert av Larspo (see edit history)

Hva betaler dere for et VHF kurs? Var i kontakt med folkeuniversitetet. Der antydet de en pris på 3500 for et 12 timers kurs + ca 1000 for materiell :eek:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Jeg brukte folkeuniversitetet for et par år siden og betalte 1600.- for hele kurset. Har forøvrig brukt VHF siden 1994 og mener det er kommet en regelendring som gjør at du kan kjøpe og eie VHF uten å ha lappen så om man kun bruker den i nød så er det vel strengt tatt ikke nødvendig med lappen , er ingen som avviser deg om du er i nødsituasjon uansett. (men prosedyrene må man ha korrekt)

Regner med jeg får lassevis med pepper for dette innlegget men diskutere er jo det forumet er til for eller ? :wink:

Redigert av Enzo (see edit history)

Jeg kjøpte boken(noen hundrelapper, rundt 3-400 tror jeg) og leste gjennom den og betalte nesten 600 kroner i eksamensavgift, og en liten uke etter var sertifikatet i postkassen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er en virkelig god ide å ta VHF-sertifikat og få orden på konsesjonen.

Det som gjennomgåes på kurset er i grove trekk følgende:

• noe teknisk omkring VHF-apparater, antenner, strømforsyning, etc
  • noe operativt knyttet til prosedyrer, bruk av riktige kanaler til riktig formål
  • en del prosedyrer i forbindelse med bl.a. nød- og hastetrafikk

VHF'en er jo en del av et verdensomspennende "maritimt sikkerhetsnett" og derfor er det viktig at alle som opererer der har et minstemål av kunnskaper, slik at man ikke ufrivillig kommer i skade for å forstyrre eller i verste fall ødelegge f.eks nødoperasjoner.

I den senere tid har også den digitale fremtiden kommet inn i VHF'ens verden - og det gjennomgåes også på kurset.

Jeg tar 900 for selve kurset, 300 for læreboken (det er selvkost) og så kommer Telenors gebyr 600, dvs totalt NOK 1.800 for "hele pakken". Kurset går over 3 kvelder á 3 klokketimer.

Her finner du litt mer: POSEIDONs VHF/SRC-kurs

Her er også mye nyttig: Telenor Maritim radio

Ta bare kontakt hvis du ellers skulle ha spørsmål.

Med vennlig hilsen POSEIDON

....og mener det er kommet en regelendring som gjør at du kan kjøpe og eie VHF uten å ha lappen så om man kun bruker den i nød så er det vel strengt tatt ikke nødvendig med lappen , ......

Kjøpe og eie kan forsåvidt være greit, men resten av noen slik regelendring kjenner jeg ikke til :confused::confused:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Kjøpe og eie kan forsåvidt være greit, men resten av noen slik regelendring kjenner jeg ikke til :confused::confused:

I nøds-situasjoner er det ingen regler som begrenser muligheten. Her skal de som er i nød bruke alle tilgjengelige hjelpemidler for å påkalle oppmerksomhet og å formidle sin "nød". Båten min gikk ned, kjerringa forsvant, men VHF´en kunne jeg ikke bruke fordi jeg ikke hadde "lappen", tror ikke den holder. :)

Redigert av Larspo (see edit history)

Var med på VHF kurset ditt på båtplassen i fjor Poseidon, men siden jeg ikke fikk komla meg til å ta eksamen er jeg jo like langt. Kjører du igang nye nettkurs :fishing:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Kjøp Telenors SRC/VHF-boka Pensumhefte til ca.400,-. Heftet er meget lettlest og inneholder drøssevis med pensumpørsmål. Har nettopp kjøpt boka selv, så nå holder kjerringa og jeg på med å studere. Når vi føler oss trygge nok så melder vi oss på eksamen hos telenor. Tror det koster noen hundrelapper pr. eksamen.

Det er i allefall morsomt å være flere sammen som studerer. Kjerringa synes det er kjempespennende og bør jo også ha kjennskapen til nødprosedyrer etc.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Kjøp Telenors SRC/VHF-boka Pensumhefte til ca.400,-. Heftet er meget lettlest og inneholder drøssevis med pensumpørsmål. Har nettopp kjøpt boka selv, så nå holder kjerringa og jeg på med å studere. Når vi føler oss trygge nok så melder vi oss på eksamen hos telenor. Tror det koster noen hundrelapper pr. eksamen.

Det er i allefall morsomt å være flere sammen som studerer. Kjerringa synes det er kjempespennende og bør jo også ha kjennskapen til nødprosedyrer etc.

Vet du hvor jeg kan kjøpe denne, og hvordan jeg går frem for å ta eksamen etterpå? Kan jeg ta eksamen på nettet?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Var med på VHF kurset ditt på båtplassen i fjor Poseidon, men siden jeg ikke fikk komla meg til å ta eksamen er jeg jo like langt. Kjører du igang nye nettkurs :fishing:

Hei igjen,

det kommer mest an på interessen blant båtfolket :wink:

VHF-kurs er jo litt lite til å satse på en egen samling med repetisjon og utpurring av sensor her i Stavanger. Det kan passe ypperlig å ha VHF'en som et påheng til f.eks et D5L-kurs som høyst sannsynlig settes igang til høsten.

Men igjen, det kommer mest an på interessen . . . .

Kjøp Telenors SRC/VHF-boka Pensumhefte til ca.400,-.

Egentlig synes jeg det er tull at man skal måtte betale 400 kroner for et pensumhefte i 2007.

Det burde vært mulig å lagt ut dette på nettet, slik at alle som ønsket det kunne lest seg til kunnskapen.

Man ønsker jo at flest mulig skal ha VHF, og da forstår jeg ikke vitsen med å ta betalt for et pensumhefte. Jo mer og lettere tilgjengelig informasjon er, jo flere leser og lærer.

Jeg har hatt VHF siden 80 tallet, men siden den brukes så lite kunne jeg godt tenkt meg å frisket opp kunnskapen med jevne mellomrom.

Hva betaler dere for et VHF kurs? Var i kontakt med folkeuniversitetet. Der antydet de en pris på 3500 for et 12 timers kurs + ca 1000 for materiell :eek:

se oppslag i havna på spillum,det holdes ett kurs snart i mai med Frode Bjøru som kursholder.Tok med han i høst,husker ikke pris,men det var ikke så mye som du henviser i innlegget her.Greitt kurs,3 kvelder med examen 3 kurskveld

Hele VHF sertifikatet plager vettet av meg, sitter med ett års erfaring som radiomann på Norsk MTB, gikk 9 uker på kurs, for å lære

å bruke alt radioutsyret... likevel må eg ut med 600 kr i eksamens avgift til telenor for å kunne bruke det sivilt...

Helt latterlig..!!!

:smash:

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...