Espen C Startet 6.Mai.2007 Del på Facebook Startet 6.Mai.2007 Jeg satt akkurat å så litt på båter på finn.no og så dette bildet hvor eksosen blir ledet ned under vann og lurte på om dette er en god ide tenkte da både på støy og å slippe sot på skroget og om dette har noe å si for motoren Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Det blir jo mindre støy og mindre sot. Om det har noe å si på motoren tror jeg ikke. Hva med da med drev? Jeg for min del skulle gjerne hatt eksosen ut over vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 8.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Kan motoren kveles av dette tro Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 (redigert) Har tenkt på dette jeg også. men tenk om noe skulle skje med kjølinga? Vil jo ikke høre/se at det ikke vann i eksosen(?) Redigert 8.Mai.2007 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 8.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Det hadde jeg ikke tenkt på Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Hei Jeg har noe som kalles for eksosstøvel på min Saga 26 , de leder eksosen ca.30 cm under vann og demper dermed endel støy . I tidligere båter var vant med som det var nevnt her å alltid sjekke vannspruten ut eksosen for å sjekke at kjøling var ok , og den muligheten har jeg jo ikke lenger . Men jeg følger jo naturligvis alltid med vanntempraturen på instrumentet så jeg kan neppe se at det er et must å se vannstrålen i eksosen , men som støydemping fungerer det utmerket . Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Jeg har intrykk at det er montert ganske mange systemer for eksosutslipp fra båten, som - utslipp på siden over vannlinjen - utslipp på siden ved vannlinjen - utslipp på siden noe under vannlinjen - utslipp akter over vannlinjen - utslipp akter ved vannlinjen - utslipp akter under vannlinjen (med spesiell "støvel") - utslipp på siden /akter med lang ettermontert slangestuss (fra 30 cm til 100 cm) Jeg har aldri sett årsakene til de forskjellige løsningene og effektene. Jeg hadde en Scand Atlantic med eksosutslipp på akterspeilet i vannlinjen under badeplattformen. Dette ga en del ressonanslyd under badeplattformen. Ved å forlenge utslippet med en grovkalibret eksosslange (tilsvarende diameter på selve eksosslangen) litt utenfor badeplattformen forsvant ressonanslyden. Ulempen var at det boblet noe vann opp på badeplattformen ved tomgang. Jeg har også observert noen eldre Fairline og Princess som har endret den orginale konstruksjonen av eksosutslipp, uten at jeg kjenner til hva som var forventet og oppnådd effekt. Hadde vært interessant å lese om brukernes erfaring med de forskjellig eksosutslippene. Forutsetter at alle utslkippene har en innvendig svanehalsløsning som hindrer vanninntregning fra eksosutslippet. Jeg antar at en av grunnene til at det arbeides mye med hvorledes eksosen forlater båten er problemer med soting på akterspeil og andre områder av båten. I en periode før optimalisering av ror/propell opplevde vi at eksos ble trukket inn i båten. Etter ommbygging forsvant dette problemet. I nåværende båt med 2 x Yanmar 6 LYA STP er det ingen tendens til soting. Eksosen forlater her skroget på sidene nær akterspeilet og i vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 HeiJeg har noe som kalles for eksosstøvel på min Saga 26 , de leder eksosen ca.30 cm under vann og demper dermed endel støy . I tidligere båter var vant med som det var nevnt her å alltid sjekke vannspruten ut eksosen for å sjekke at kjøling var ok , og den muligheten har jeg jo ikke lenger . Men jeg følger jo naturligvis alltid med vanntempraturen på instrumentet så jeg kan neppe se at det er et must å se vannstrålen i eksosen , men som støydemping fungerer det utmerket . Hmmmm, har du noe bilde av denne eksosstøvellen? Jeg har ikke tempinstrument på Hantoen, men det er jo ikke noe problem å koble på.... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Jeg har også observert noen eldre Fairline og Princess som har endret den orginale konstruksjonen av eksosutslipp, uten at jeg kjenner til hva som var forventet og oppnådd effekt. Hva gikk denne modifikasjonen ut på Roaldbj? Jeg har en "eldre Princess" hvor eksosutslippet ligger på siden i overkant av vannlinjen. Jeg kunne godt tenke meg å endre utløpet slik at utslippet skjer under vann. Dette vil kreve en relativ omfattende ombygging med å flytte utløpet til akterspeilet vil jeg tro. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SveinHa Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 (redigert) Det er litt opp og ned hvor de forskjellige båtene slipper ut eksos. Alle løsningene har fordeler og ulemper. For min del SKAL jeg ha eksosen over vann. Fordelene er følgende: Jeg ser mengden kjølevann i eksosen og kan lett vurdere om det er normalt, se f.eks. denne tråden, hørte momentant når sjøvanninntaket tettet seg. Jeg ser eksosfargen og kan vurdere unormal utvikling. Ved lekkasje i eksosslangen lekker det ikke inn i båten ved stilleligge Ikke en masse boblelyder i saktre fart, lyddempingen må gjøres på skikkelig vis (innvendig lydpotte). Redigert 8.Mai.2007 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
roaldbj Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Jeg har sett både Failine og Princess som har modifisert eksosutslipp på sidene ved at bl.a. syrefast rør i samme dimensjon som utslippsrøret er videreført akterover i forskjellig lengde. Jeg observerte en gang at de syrefaste rørene var ført akterut noe lengre enn badeplattformen og undret hvordan dette fungerte i trange farvann. Jeg har også sett begge båttypene, bl.a. i Tyskland og i Danmark med slangestusser som stikker omlag halvmeteren lengre akterut enn badeplattformen. Jeg vet ikke om dette har hatt noen effekt. Min oppfatning så lang er at det beste er å sikre best mulig forbrenning i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Hva gikk denne modifikasjonen ut på Roaldbj? Jeg har en "eldre Princess" hvor eksosutslippet ligger på siden i overkant av vannlinjen. Jeg kunne godt tenke meg å endre utløpet slik at utslippet skjer under vann. Dette vil kreve en relativ omfattende ombygging med å flytte utløpet til akterspeilet vil jeg tro. Her et bilde av en P 385 sitt eksosutløp under vann (tror i alle fall det er eksosuløpet - kan det være noe annet?) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Tresnekka Tora har eksosutløp som på det bildet trådstarteren viser. Det virker stort sett bra, med lavere turtall går motoren ujevnt når det er sjø og bølger rundt eksosutløpet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Skipper Worse Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Rem, dette er hva du trenger: Hydro-vac HYDRO-VAC eksosstøvel fra Salisbury – den vitenskaplig løsningen på akterspeilmonterte eksospotter. Hydro-Vac er spesielt konstruert for å redus ere motrykket ved lav hastighet og tomgang. I en akterspeilmontert eksosstøvel må jo eksosen presse til side vannsøylen fra vannlinjen og ned til pottens utløp når båten går tomgang eller lav fart. Dette danner ett relativt stort mottrykk, som er spesielt uheldig når motoren går på lav hastighet med lavt eksostrykk. For å løse dette problemet har man laget ett ekstra kammer med utløp til luft. Dette slipper ut overtrykket som dannes ved tomgang eller lav fart pga vannmotstanden i hovedkammeret. Ingen andre eksosstøvler har et slikt trykkreduksjonskammer. Når farten øker, vil vannivået på akterspeilet synke, slik at mottrykket synker. Samtidig vil vannstrømmen forbi eksosstøvlens utløp skape ett underrykk i eksospotten, som tømmer den for vann og drar med seg eksosen ut. For å minske vannmotstanden er eksosstøvelen strømlinjeformet. Både støy og eksosgasser forsvinner i vannet. Leveres for opp til 350 hk dieselmotor. Du finner den på progressing.no --> marineprodukter --> eksos --> salisbury Burde ikke være vanskelig å modifisere utløpene dine med denne. I stedet for et bend ut mot siden blir det rett akterover med slangen. En dags arbeid eller to, kanskje? Jeg har disse, helt OK, funker slik de sier, og demper lyden godt (eneste demping jeg har; jeg liker jo også litt lyd til å understreke alvoret i hekkbølgene ) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Eksosstøvlene er nok ikke så lette å få tak i - fikk følgende epost fra progressing: Hei Fabrikken som produserte eksos støvlene har slutte å produsere. Ikke noe nytt produkt på margede. Med vennlig hilsen Progress Ingeniørfirma AS Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Jeg har en i glassfiber liggende i garasjen . Kanskje det hadde vært noe for svartebørsmarkedet Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Slagskibet Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Har ikke Maritim eksos støvler da ? De hadde det ihvertfall før. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.