Jump to content

datamaskin i båt / strøm-12 volt

Superkul

Recommended Posts

Noen som vet om det går an å sette inn en stasjonærmaskin og koble den til 12 volt??¨

Jeg vet man kan bruke en omformer men tenkte mere på poweret i maskinen fra 220 volt til 12 volt kansje kunne droppes og koble direkte på 12 volt, jeg husker ikke om 12 volt i bil/båt har dc eller ac og hva evnt en pc går på!

Jeg har en nyere bærbar nå men syntes det hadde vært greiere med en fastmontert!

Maskinen trenger også andre spenninger enn 12v (5v og 3,3v) så man kan ikke koble den direkte.

Jeg har også planer om å bygge en maskin til å ha i båten, og ha tenkt litt på denne: Carputer

Den kan man putte i et standard kabinett, men jeg synes kanskje det var litt i dyreste laget.

En annen mulighet jeg har sett på er denne: Komplett

Denne har ekstern 220v=>12v omformer og kan kanskje tilkobles 12v direkte. I tillegg får man en liten og plasseringsvennlig maskin med lavt strømforbruk :smiley:

Problemet er vel at man ikke har stabil 12v i båten, så det trengs kanskje en ekstra spenningsstabilisator?

Noen som har erfaringer :confused:

Carputtern så jo grei ut selv om 1300 kr var i overkant....... men alternativet til og evnt ødlegge en bærbar til 7-8000 er jo noe å ta med?? hadde en ny bærbar som var under 1 år og vi har hatt med på 6-7 turer og som sa takk for seg....

Vet ikke om det har noe med sjøluft å gjøre?? den nektet vertfall og starte og den er levert på rep

den har alltid stått inne og ikke fått noe direkte sjøsprut

Jeg har brukt denne i et mini-atx system og den var glimrende. Mates med fast 12V og en tredje + via bryter. Slås bryteren av kan PC settes opp til å gå i dvale så starter den opp akkurat der du slapp sist. Har også diverse timeout funksjoner slik at dersom PCen henger (ingen har vel opplevd det med Window$ :lol: ) når den skal slås av/i dvale så vil den tvinges av etter f.eks. 5 minutt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

• 1 år senere...

Jeg tok min gamle bærbare og plasserte i båten, fjernet den eksterne strømforsyningen for 220V nettilkopling og matet fra 12 volt batterispenning. Det er ikke alle PCèr som skal mates med 12 volt men de fleste har så stort spenningsområde at de vil tåle 12volts mating. Fordelingen mellom 12volt og 5 volt skjer i de fleste tilfeller internt i maskinen eller i den interne strømforsyningen for de som har det.

Å fjerne den interne strømforsyningen i en stasjonærmaskin vil ikke fungere siden man da må tilføre 5 volt et annet sted fra, f.eks en spenningsdeler. Alt går an for den som vil henge på nok duppeditter.

Redigert av kengu (see edit history)
Nå har jeg endelig hoppa i det og uhemmet handla PC-utstyr til skuta. Har ikke peiling på om noe av dette vil funke, men håper på det beste.

Har lest i mange tråder på forumet og funnet en del gode innspill som forhåpentligvis har gjort at dette vil funke.

Etter en del grubling kom jeg frem til at jeg ville ha en fast montert PC i båten. Av plasshensyn skulle den være liten uten at kapasitet eller ytelse ble svekket.

Valget falt på en CALU-M DVI P4-M CarPC fra det tyske nettfirmaet CarTFT.com. Dette er en liten vifteløs PC med Doble VGA uttak som kan drive to skjermer samtidig. Ellers har den automatisk dvalemodus når spenningen forsvinner. PC’en må settes sammen etter egen konfigurasjon. Jeg valgte en harddisk på 160GB, 1 GB ram, En DVD-RW. PC’en leveres med integrert hovedkort med 3 USB 2.0, 1 RS232, RJ45 til 10/100 LAN, ++. Kan plugges rett på 12V batteriet.

Sammen med et RF 10m trådløst minitastatur m/integrert mus ble kostnadene € 711.- inkl. frakt.

Måtte også ha en LCD skjerm som mest mulig oppfylte de krav som er nevnt innledningsvis.

Har begrenset plass så valget falt på en 10,2” CFT 1020 VGA, Touchscreen og mulighet for dimming av bakgrunns belysning. Skjermen har en, etter min mening, en elendig oppløsning på bare 800 x 480 (16:9) fysiske pixler, men var relativ lyssterk med 400 cd/m2.

Plugges rett inn i 12 VDC. Pris € 369,.

Har smokka inn et lite samlebilde av de nevnte artikler

pcsamlet.jpg

Til denne PC’en har jeg tenkt å koble til diverse NMEA snacks, men den inneholder dessverre for få serielle/USB innganger. Måtte derfor handle en Multiplexer fra Brookhouse. Valgte en NMUX-AIS da jeg syntes det virka smart av en eller annen grunn. Har en X-pack AIS transponder som jeg har tenkt å koble opp mot kartprogrammet SOBVmax i tillegg til autopilot, dybdemåler og GPS.

Sammen med USB konvert-kit betalte jeg £ 127,- for denne Multiplexen.

For å lese kartprogrammet på flyen tenkte jeg å streame NMEA over WLAN v.h.a GPSgate programvare. Har derfor kjøpt inn En Siemen Gigaset SE551 WLAN dsl/cable –router som også kjøres direkte på 12VDC. Bruker da Laptoppen der oppe på FB.

På toppen av alt dette har jeg i tillegg tenkt å bruke PC’en til en multimedia streamer der jeg kobler den til en 500 GB ekstern harddisk med musikk og film som streames til andre PC,er samt via Windows mediasenter til stereo anlegget v.h.a. Logitech Wireless DJ.

Videre vil jeg ha muligheten til en internett tilkobling med 3G USB modem som deles på netteverket.

Nå sier det seg selv at denne PC’en får nok å gjøre, og da spesielt hvis alt skal foregå samtidig. Skal bli spennende å prøve.

Her blir det en masse tilkoblinger og trådløse overføringer. Tenker da på RF trådløst tastatur, WLAN router, Logitechs Wireless DJ. I tillegg VHF sending/mottak fra AIS, +++

Det blir rene microwaven om bord !

Hvis det er noen her inne som har betenkeligheter eller tanker rundt dette prosjektet, så kom med de!! Det er bedre å skrelle forventningene nå enn i etterkant!

Jeg kommer helt sikkert til å søke hjelp her inne når greien skal kobles i hop. Og det er da spesielt vedrørende NMEA signalringen jeg sikter til. Har egentlig ikke peil, men må prøve allikevel!!

(PayPal er jaggu meg et kjekt betalingssystem gitt !!! :smiley: )

Mvh

Mateco

Sakset dette innlegget fra et tidligere tråd her inne!

Utstyret er nå montert og fungerer som forventet :flag:

PBS! Tollavgift og MVA kommer i tillegg til de prisene som er nevnt her!!!

mvh

Mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det 5 volt som benyttes internt i PCen, dvs. det som kommer ut fra strømforsyningen. Så det burde kanskje gå å kappe kablene fra en gammel strømforsyning og koble disse på en enkel enkel spenningsregulator istedet?

Har lekt litt med tanken på å mekke til en fast løsning i båten med en industriell single-board computer. Dette er modulære systemer som man setter sammen etter behov. Kan fås fra tilsvarende 386-prosessorer for enkle oppgaver, og opp til Pentium 1,8Ghz. Stikkord er svært liten formfaktor, lavest mulig strømforbruk og mulighet for vifteløs drift, samt at disse som regel har en mye mer robust konstruksjon enn en vanlig PC, og dermed tåler mer både av ekstreme temperaturer og fysisk juling. Dessuten finnes det et utall moduler som plugges inn vha standard koblinger slik at modulene "stables" oppå hverandre, bla. analog I/O, GPS, mobilkommunikasjon osv. For de som er nysgjerrig på dette så er http://www.pc104.org et greit sted å starte.

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det 5 volt som benyttes internt i PCen, dvs. det som kommer ut fra strømforsyningen. Så det burde kanskje gå å

+12 volt, -12 volt, +5 volt og -5 volt brukes internt i en pc :-)

mvh

Bavaria32Sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Nu ser jag att Du inte vill använda inverter, men vill ändå bidra med min erfarenhet. Jag kör två hemmadatorer via inverter i båten. Har ibland sambos tonårsdotter som passagerare och då gäller KONTINUERLIG internettillgång. Och jag misstänkte att en bärbar dator inte skulle klara att ramla i golvet hur många gånger som helst...

Har Mastervolt batteriövervakning, och har kunnat avläsa att det kostar c:a 10 A på 12V-sidan att köra stationärdator via /Mastervolt/ 500W inverter inklusive 19" skärm. Inga avskräckande förluster således, men givetvis mer än om man satsar på bärbart.

Invertern driver dessutom lite batteriadaptrar samt ett par Logitech dator-högtalarsystem, ett till vardera datorn och ett till en vanlig bilradio. Kanonljud för små pengar!

Fördel med inverterlösning: Obegränsad tillgång till vanliga billiga hemmaprylar, enkel inkoppling, billigare dator och stabilt system.

Min dataansvarige student har dessutom riggat ett internt WLAN i båten som drivs från ett Huawei 3G modem, och till det har jag i sommar haft en ASUS EEE900.

Vilken grej!

Och återigen, inga problem med att ansluta medföljande nät-adaptrar.

Räkna dock med att 3G modemet inte orkar streama igenom tv i alla lägen.

Redigert av ebonita (see edit history)

Vet inte om fyrkantvåg har någon större betydelse. Om datorn inte är alltför dyr kan man ju prova och se om det blir något fel på bilden eller ljudet eller om det blir onormalt varmt... :sweat:

För min del har jag sedan tidigare en 2 kW huvudinverter/laddare (Mastervolt Combi 2000/100) och jag skaffade datorinvertern för att det inte skulle bli störningar på datorerna när jag startar dammsugare och andra stygga förbrukare. Men det tror jag var overkill. Datorerna verkar inte så känsliga och/eller en bra inverter klarar startströmmar ganska bra. Det enda som 2 kW invertern har problem med är mikrovågsugnen, den orkar inte starta utan då får generatorn igång.

Viktigt är att det är en bra inverter som tåler att vara inkopplad kontinuerligt och som inte väsnas för mycket.

Redigert av ebonita (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...