Jump to content

Sonar, er det noe å satse på

Blue_Dragon

Recommended Posts

Må vel ha tau på så ikke mister det hvis der kommer en stor steinbit ;-)

Ja, hos oss så kom det en gang en torsk og svømte rett på kameraet. Den var for liten til å prøve å ta det, men det finnes jo dem som er store nok;-)

Med hensyn til "ekkolodd som ser forover" så er det virkelig kjekke saker, men de kan ha problemer på grunt vann. For en båt som stikker et par meter dypt er det ikke noe problem, men jeg ville ikke regnet med at det er mye hjelp i en sånn sak dersom du virkelig skal inn på grunna. Da bør du nok satse på en utkikk i baugen.

(En vakker dag kommer jeg til å ønske meg videokamera montert i bulben på kjølen, men det haster ikke...)

• 1 måned senere...

Et generelt spørsmål om sonar ombord i fritidsbåten: Det er vel to hovedformål med sonar ombord: det ene er å finne fisk og det andre er å måle dybden. Jeg er primært opptatt av et pålitelig instrument til å måle dybde slik at jeg kan sammenligne disse målingene med kartet. Jeg har erfart at de forskjellige sonarene har noe forskjellig evne til å håndtere bunnforhold (fjell, leire, sand, sjøgress mv), vanntemperaturskiller, saltforskjeller (vann med deler av brakkvann og saltvann), dybde (mindre enn 10 meter - mer enn 200 meter), og fart på båten. Jeg har opp gjennom årene brukt ganske mange typer sonarer. Jeg har ikke klart å finne ut hvilke fabrikkmerker som er mest pålitelige. Humminbird har lang fartstid på området. Jeg hadde et slikt instrument for mange år siden. De lager vel sine egne svingere. Jeg har nå en Raymarine sonar ombord. Jeg tror den benytter AIRMAR svinger, se http://www.airmartechnology.com/airmar2005/ex20/. Jeg er noe usikker på påliteligheten. Har noen erfaring med denne sonaren? Her er litt opplysning om sonaren (DSM300 Digital Sounder Module):

Echo Sounder Features. Dual frequency operation (200/50 kHz). 1000 or 600 watt available output power depending choice of transducer HD Digital Auto Adaptive Gain control (no adjustment required). Patent Pending Digitally Adaptive Transmitter Receiver with infinite receiver bandwidth settings and digital filter

A-Scope (Real-Time Display): Split second real time representation of fish and bottom features passing through the beam of your transducer right now, the history of your A-Scope is represented in the standard sounder image scrolling across your screen. Zoom Display: Auto or manual zoom magnification of any part of the 200 or 50 kHz fishfinder screen image, (X 2, X4 or X6 magnification). Bottom Lock: The bottom lock feature, shows the bottom as a straight line, in order to help you detect fish close to the bottom and remove wave action from the fishfinder image. White Line: The White line feature helps distinguish between fish and the bottom, when fish are swimming close to the bottom.

• 2 måneder senere...
Hvordan klarer dere å tyde noe ut av disse bildene?

Hvis du ser på styrbord sonar, ca. midt i bildet, så ser du omrisset av en båt. Du ser også riggen ligge ut på dens styrbord side. Det ser ut til å være ei seiljolle på ca. 14-15 fot som har sunket i fortøyningene.

Jeg kjørte sonaren litt for høyt for god kvalitet på grunn av at det er en bråte sunkne akterfestebøyer med flytetau i området. Det tauet virker som rene snaren til å hekte sonaren på, så det risikerer jeg ikke.

Sorry Mac! jeg tror ikke jeg veit godt nok hva jeg skal se etter! Eneste jeg fikser her er en kvisthaug! Noe sier meg at jeg ikke trenger å kjøpe noe annet enn ekkolodd for min del:-) Mangler både erfaring til å tyde dette og har sikkert for lite fantasi til å tenke helhetsbildet her!

Grublende Alf kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Slik tolker jeg det og.

Den ligger på ca 5m.

Bildet er mye klarere ved playback fra HD. Imagenex har et proprietært format som ikke kan leses av andre verkyøy, men playback kan stoppes og bildet lagres som .BMP. Forringer dessverre kvaliteten mye.

Jeg har ikke hatt den dypere enn 30 m.

tau1.jpg

Her ligger det en sykkel. Styre, stang, sete og bagasjebrett synes godt på skjermen, men forsvinner nesten ved bildeoverføring.

Printscreen vil jo gjengi bildet akkurat slik det vises på skjermen. Men det vil bli mye dårligere her på BP siden bildebredden reduseres til 600pix. Har du mulighet til å zoome inn og klippe ut bare det området som er intr?

Evnt. maile til meg så skal jeg legge det ut? Ville vært intr. å de hvordan det ser ut med full oppløsning. :smiley:

Skjønner at du ikke har hatt fisken dypere enn 30M, men produsenten sier at man kan lete ned til 80 selv om fisken er på 30.

Er 29.16M dybden fisken befinner seg på? Hva innebærer 30M range?

Ja, i teorien.

Transduceren har en åpningsvinkel på ca. 1 grad horisontalt og 20 grader vertikalt. De er vinklet nedover slik at de lyser fra litt over horisontalt og 20 grader ned. Vitsen er å fly den så nær bunnen man tør. Da blir resultatet best, og området uten dekning midt under båten blir minst.

29.16 m. betyr at cursor er så langt fra senterlinjen. Siden dette programmet slantkorrigerer vi således en avstandsmåling bli en sann måling. Lat/Lon displayet viser alltid posisjonen til cursor.

Range 30 er rekkevidden ut til hver side. Det er maks av hva den klarer på 880 kHz. På 330 kHz går den 120 m. til hver side.

Det begrenser seg selv. Standardkabelen er 30'. Jeg har i tillegg en 90' kabel, så du får den ikke dypere enn 30 m. dersom du ikke skjøter.

Den kostet når jeg kjøpte den ca 16k + frakt fra Canada

Dersom du kjører gjennom Vestfold, så gi meg et vink så tar vi den utpå en tur så får du en følelse for hvordan den fungerer og om det er noe for dere.

Redigert av Mulligan (see edit history)

797_lg.jpg

Jeg så tilfeldigvis at Malfix (se side 6) opererer med veiledende priser godt under 5,000.- for dette. Det er også en 9xx serie med side scan (SI) som vel er tilsvarende, men med skjermen snudd. I følge spesifikasjonene opererer SI loddene med 4 stråler som tilsammen dekker 180 grader ned til 150 fot (ca 45 meter). Denne dybden bør være tilstrekkelig for mange formål, som f.eks. sports dykking (lokalisering av vrak/annet), brygger/kai-anlegg, moring etc. Demo bildene på Humminbird sin hjemmeside ser jo fantastiske ut som også andre har påpekt. Er det noen som har sett dette i praksis i våre hjemlige farvann?

Prisene til Malfix på disse loddene ser jo nesten for gode ut til å være sant - det kan jo være en feil her.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...