Jump to content

Lage aludørk til gummijolle

Helge

Recommended Posts

Har 2 gummibåter der en er 270 cm med oppblåsbar dørk og en er 220 cm med spilebunn. Sistnevnte er (med unntak av at den er genialt lett (kun 14 kg) og tar liten plass ombord sammenpakket i bag) ikke så populær i bruk i familien. Spiledørken føles veldig ustabil og "pinglete". For lengre turer med vår Skibsplast 655 er dette et valg vi tok for å få en meget LETT gummibåt som tar lite plass ombord.

En kamerat av meg har laget seg en hel aluminiumsdørk (ikke leddet/delt) til sin "spilejolle" og etter å ha sett denne fikk jeg litt lyst til å prøve dette selv. Han sier han har god erfaring med den selvlagede alu-platen i sin gummibåt og hadde klippet til en 5 mm tykk alu "dørkplate" med antisklimønster og satt på en 14 mm hvit fenderlist/plastlist langs kanten av alu-platen. Jeg ser for meg at vi legger i dørkplaten når vi er i ro ved feriehuset og gummibåten brukes i nærområdet, men at vi legger igjen dørkplaten når vi drar på lengre turer og tar med oss denne minste gummibåten.

Den 5 mm tykke platen i hans båt veier 12 kg, men jeg lurte litt på om en 4 mm plate vil være stiv/kraftig nok slik at den ikke bøyer seg? (Målene på platen vil bli ca 70 cm X 140 cm med avrunding i framenden)

Vektbesparelsen på å redusere fra 5 mm til 4 mm er på nesten 3 kg så det kan ikke være årsaken formoder jeg.... Hvorvidt en 4mm alu plate vil bøye seg kommer helt an på underlaget den ligger mot... supporteringen.. og ikke minst trykket/vekten den utsettes for.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har nå sjekket litt rundt tilgang på aluplater og priser med mer på disse (3 forhandlere).

2 av 3 anbefalte såkallte dørkplater som har antisklimønster på en side (slik som kameraten min hadde brukt), mens 1 faktisk anbefalte å bruke glatte aluplater(?). Prisene varierte ganske mye fra ca 800 kr til 1500 kr avhengig av mønster, tykkelse (4 vs 5 mm) samt hvor mye kapp det ble (størrelsen på platen man kunne kjøpe).

For moro skyld sjekket jeg forresten prisen på en høytrykksdørk til en gummibåt med nesten identiske innvendige mål - over 3000 skulle de ha for den oppblåsbare dørken :eek: Det er nesten det halve av hva komplett ny gummibåt av den typen koster :nonod: og over det halve av hva min minste gummibåt koster.

Siden jeg har tilgang på gratis hjelp til å klippe til aluplate vil jeg komme ut på 950 til 1650 kr med 15 mm fenderlist/plastlist rundt kanten på aluplaten. Da er platen "skreddersydd" innvendige mål (under pontonene) på båten, kun med nok klaring til å få den på plass uten luft i pontonene.

Er dette noe å lure på :confused: lage aludørk eller kjøpe oppblåsbar dørk?

Står jo noe HER

Dette prosjektet ble det aldri noe av, men hadde det blitt gjennomført idag, ville jeg valgt Divinycell. Da hadde en like solid dørk veid 2kg.

Alternativt en baderomsplate fra Litex. Den kan trolig brukes som den er. Kantes med epoxy og matte.

Råtner aldri, delaminerer aldri, veier nesten ikkenoe. 12mm er mer enn nok, det er overflaten som bærer.

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...