Jump to content

Starteren vil ikke dra rundt!

M/B Shanty

Recommended Posts

Hører releet klikker inn, men drar ikke rundt. Batterispenning på 13, 9 Klarer å vri rundt svinghjulet manuelt ved hjelp av verktøy. Noen forslag??

Har lader med "Starthjelp" fra biltema. får ikke starteren til å tørne da heller. Kabling direkte fra batteri til starter.

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Hei, det først jeg ville ha gjort var å demontere relèt, renset kontaktene for å være sikker på at det var god kontakt der. Du kan jo teste startmotoren ved å koble de to polene med de kraftige ledningene sammen så vil startmotoren dra rundt hvis den er i orden. Så hvis den trekker rundt, rens start relèt. Hvis den ikke går rundt, skift børster i startmotor.

Prøv først å kortslutte over de 2 store tilkoblingsskruene på startmotorinnslaget. Blir der bare gnistring og varmt skrujern så står nok startmotoren fast, har vært borti to slike (en VP41A og en VPMD3) etter vinteropplag i år...

Kan også være en børstefjær som er rustet av, da mister du en masse krefter i startmotoren...

... i tillegg til de andre tipsene her...

Er det forresten første start etter vinteropplag eller virket den greit "for litt siden"?

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg ville skiftet starteren. Utryggheten med dårlig starter når du ligger ute på holmene er ikke

nødvendig. Det er greit å sjekke dårlig kontakt mm. men de fleste feil på starter i båt er rust

i børstefjærer, overledning eller brudd i anker eller feltspoler. Vi må innse at en båtstarer ikke

varer evig.

Jeg ville skiftet starteren. Utryggheten med dårlig starter når du ligger ute på holmene er ikke

nødvendig. Det er greit å sjekke dårlig kontakt mm. men de fleste feil på starter i båt er rust

i børstefjærer, overledning eller brudd i anker eller feltspoler. Vi må innse at en båtstarer ikke

varer evig.

Er ikke det litt drastisk? blir vel som å skifte motor hvis den ikke starter :wink: Skal se om jeg ike får sneket meg ut en tur etterpå når konemor er tilbake fra jobb. Tror nok jeg prøver rådene her før jeg bytter starter.

NB! starteren er ikke så gammel. max startet motoren 60 ganger med denne. det utelukker selvfølgelig ikke rust eller annet svineri, men slitasje tror jeg ikke det er!

Alf Kåre

Redigert av M/B Shanty (see edit history)

Bytte starter ...??? Om det viser seg at det releet som sitter løst ...???

Nei forsøk det enkleste først; nemlig CRC på releets kontakter og sette

dette godt på plass (releeet sitter som regel kun festet med kontaktene,

så det skal lite risting til før det kommer litt ut av posisjon - dette var,

som tidligere skrevet, hva jeg opplevde med min ene VP 61A maskin)

Er ikke det litt drastisk? blir vel som å skifte motor hvis den ikke starter. Skal se om jeg ike får sneket meg ut en tur etterpå når konemor er tilbake fra jobb. Tror nok jeg prøver rådene her før jeg bytter starter.

NB! starteren er ikke så gammel. max startet motoren 60 ganger med denne. det utelukker selvfølgelig ikke rust eller annet svineri, men slitasje tror jeg ikke det er!

Alf Kåre

Reklamasjon, hvis den ikke er for gammel?

Ellers så er jeg sånn halvt om halvt enig med 'bytte/send inn til overhaling'-gjengen. Har innslagsreleet eksempelvis gått dunken, bytt det selv om det finnes rep.-sett. Prøvde en del rep.-sett i gamledager, funket aldri bra over tid.

Hei.

Det beste du kan gjøre er å måle spenningen mens du forsøker å starte motoren.

Legger ved tegning av starter starter_solenoid.jpg

Mål spenningen på A før "start" og så ved "start" og noter hva du fikk. Mål så spenningen på C ved "start" og noter den. Spenningene skal være så like som mulig. Kontakten som gir spenning til startemotoren ligger mellom disse to punktene du har målt.

Fortell så hva spenninger du har fått så er det lettere å gi videre tips. (Går ut fra at starteren fremdeles ikke starter). :seeya:

Hvis det bare er nødhjelp, kan du prøve å banke litt forsiktig på starteren med en hammer. Det hender det hjelper det også. Noen kakk, gjerne mens en prøver å vri nøkkelen i startposisjon gjentatte ganger, så kan den plutselig begynne å snurre.

Jeg opplevde dette og var overbevist om at det måtte være for lav spenning frem til starteren. Slik hørtes det iallfall ut.

Men årsaken var utslitte børster.

Hadde det ikke vært for at du kun har hatt 60 starter med denne hadde jeg hengt meg på Ingar.

Innslaget får jord fra minus-børstene. Dårlig kontakt (irr eller dårlige børster) kan være godt nok for innslaget men ikke nok til å dra starteren rundt.

LØSNING......

Da jeg plutselig fant ut at krympekabler ikke er noe jeg har solgt, fant jeg raskt ut at sålenge det er 25 kvadrat på starteren, og 16 kvadrat på batteriet kaaaaaann det muligens ligge der :rolleyes: Kan ikke fatte og begripe at starteren ikke ville fungere så lenge kjøleskapet var koblet til.... :blush: men men, slik kan det gå når man venter på større kabler.....

Hilsen han idioten som er gift med kona mi.......

ja kjøp ny starter :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

• 15 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...