Jump to content

1-komponent vs 2-komp. primer

tomeriks

Recommended Posts

Har ett spørsmål..

Er det mulig å bruke vanlig primer fra Jotun istede for Antipest på en plastbåt fra slutten av åttitallet?? (Skibsplast VS), hvor man har skrapet/slipt ned bunnen?

Jeg trenger ikke alle argumentene om at antipest er bedre, det sier seg selv da den er tokomp..

"Antipest" er bare et flottere navn på (to-komponent)primer. :wink:

Redigering/tillegg:

Ifølge denne linken kan det se ut som om 1-komponent fungerer greit...(det oppgis at det selges ca. 2 millioner liter på årsbasis av tilsvarende produkt, det må da være til skipsmarkedet, og da må det antas at det er stålskrog det snakkes om...)

Redigert av Gielas (see edit history)

--

Jon

Men spørsmålet er egentlig, trenger man 2 komponent primer om man ikke har en tidshorisont på hele båtens levetid? Tror neppe denne båten blir skrapt ned igjen, og da burde det vel holde med 1 komponent primer?? Hele poenget er jo at den skal holde vannet ute og gi godt feste til bunnstoffet..

1-komp. er ikke vanntett og fordi grunningen helst skal holde båtens levetid er det viktig å bruke riktig produkt.

I tillegg til at den er vanntett er 2-komp langt sterkere og hefter bedre til gelcoaten.

Om du ikke er bekymret for pest så legger du bare 1 strøk med 2-komp. Da blir det ikke store prisforskjellen.

Har lett på internett og lest og stilt spørsmål til kjentfolk, "fagfolk", båteiere og på båtplassen.

Det er få som har nevnt 2 komponent. Jotun har kun 1 komponent?

Jeg har skrapet båten og er klar til å legge primer. Har kjøpt Jotun sin 1 komponent og hadde tenkt å begynne med dette i kveld....

Men så dukket spørsmålet om 2 komponent opp.......

Jeg ble først usikker men har nå ut ifra det jeg tidligere har lest og hørt bestemt meg for å bruke den jeg har kjøpt.

Et annet spørsmål som har dukket opp er: Må man pusse med sandpapir før påføring av primer!! Har skrapet bort alt bunnstoffet som er løst samt det meste av det som sitter fast.

"Antipest" som det stadig refereres til er Jotuns 2-komp. epoxy primer. Hempels variant heter Light-Primer, Internationals Gel-Shield osv. Dette er altså forskjellige merkenavn på samme type produkt.

1-komp kan aldri bli ordentlig vanntett da den herder ved at løsemiddelet fordamper. Dette etterlater små porer som vannet kan passere gjennom.

Har man først tatt den drittjobben det er å slipe seg ned til gelcoaten er det neppe lurt å bruke 1-komp. for å spare noen kroner.

Som dere ser plasserte jeg et spørsmålstegn bak om Jotun har bare 1 komponent.

Jeg er fersk og har funnet ut at det er vanskelig å skille de forskjellige typene. Når jeg har fått tips om å prime før jeg har på nytt bunnstof har jeg kun sjekket på primer.....

Når jeg har skrapet vekk det meste av bunnstoffet. Ser litt av den gamle primeren. Bør jeg da legge 2 komponent(antipest) for jeg legger på nytt bynnstoff. De som solgte meg primer og bunnstoff sa at det var nok å bruke vanlig primer?

Er det avhengig av hvor langt ned man skraper/sliper heller bør man bruke 2 komponent(antipest) uansett?

Hvis det er snakk om å prime mellom bunnstoff lag så er 1-komp det rette, ingen grunn til å bruke 2-komp.

Grunnen til at man primer er at det sies at dersom man bruker konvensjonelt bunnstoff (ikke selvpolerende) vil det gamle bunnstoffet trekke til seg giftstoffet i det nye.

Gitt at "giftstoffet" er små kobberkorn synes jeg dette høres mistenkelig ut som en myte. Som sørger for at fabrikantene selger mer primer... :rolleyes:

Jotun sin en-komponent primer heter, ja nettop primer. Deres to-komponent primer heter Antipest. Mot gelcoat må du bruker to-komp (Antipest) for at det skal bli vanntett. På to-komp primer (Antipest) kan du legge på selvpolerende, men skal du ha et lag med hardt bunnstoff må du ha et strøk med en-komp primer først, så hardt bunnstoff og til slutt, eventuelt, selvpolerende.

Bruk forskjellige farger på de forskjellige skikt slik at du senere hele tiden vet hvor "langt ned" du har kommet.

Gå også inn på hjemmesiden til http://jotun.no så kan du lese mere om dette.

Lykke til.

ps

har akkurat slipt ned kjølen på seilbåten og gjort hele prosessen, til neste år blir det skroget sin tur

ds

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Her et et lite utklipp av hva Jotun skriver om sin tokomponent primer:

"Penguin Anti-Pest er en to-komponent epoksyprimer til bruk over og under vannlinjen på

båter laget av glassfiberarmert polyester. Den er spesielt utviklet for å redusere faren for

osmoseblærer på plastbåter. Penguin Anti-Pest er også utmerket som primer for bruk på

båter av stål, lettmetall og ferrocement og som grunning for lakkering med Penguin Hard Top."

Best beskyttelse av båten. :yesnod:

Glemte å legge til denne som gir svar på ditt spørsmål, tror jeg:

"FORBEHANDLING:

Underlaget må være helt rent og tørt.

TIDLIGERE BEHANDLEDE BÅTER:

All gammel bunnstoff og primer må fjernes til bar plast. Unntak: Epoksy-primer.

NY PLAST:

Vask med Penguin Båtvask og avfett med Lynol.

NB! Skift kluter ofte og bruk maske ved bruk av Lynol. Mattslip bunnen med vannslipepapir nr. 180-220. Spyl

bunnen godt med ferskvann. Påfør minimum 4 fyldige strøk Penguin Anti-Pest før stoffing.

Redigert av Nemo (see edit history)

Jeg har skrapet bort det meste og primet 1 strøk(1 komp).

på jotuns hjemmesider står følgende:

Skifte av bunnstoff

Du kan når som helst skifte fra en type bunnstoff til en annen. Pass bare på å gjøre det riktige forarbeidet. Følg anvisningene under så kan du trygt skifte til et hviket som helst Penguin bunnstoff

Skifte fra myke bunnstoffer (alle typer og merker)

Skrap vekk løst bunnstoff, våtslip bunnen og skyll godt med ferskvann. Legg til slutt på ett fyldig strøk med Penguin Primer. Nå kan du velge nytt Penguin bunnstoff.

Skifte fra harde bunnstoffer (alle typer og merker)

Mattslip gammelt bunnstoff med vannslipepapir, og skyll godt med ferskvann. Nå kan du velge nytt Penguin bunnstoff.

Skifte fra selvpolerende bunnstoffer (alle typer og merker)

Vask og skrubb rent gammelt bunnstoff. Skyll godt med ferskvann. Nå kan du velge nytt Penguin bunnstoff.

Ved skifte fra annen produsents bunnstoff til Penguin anbefales det å legge på ett fyldig strøk Penguin Primer for å isolere det gamle bunnstoffet.

Dette ble ikke jeg mye klokere av. Hvorfor ikke legge primer uansett? Gir ikke dette bedre heft for nytt bunnstoff?

De første to årene hadde jeg problem med heft for bunnstoff. Bunnstoffet falt av enkete steder. Tok så jobben med å gjøre bunnen ren helt inn til bar plast. La så på tokomponent primer, mener det var fire strøk. Det er nå 15 år siden og jeg har brukt selvpolerende bunnstoff hele tiden.

Har ikke hatt problem med heft siden. Derfor mener jeg det er unødvendig å prime hvert år.

:yesnod:

Det er nå 15 år siden og jeg har brukt selvpolerende bunnstoff hele tiden.

Hvor mange lag la du første gangen og hvor mange lag pr år?

Du har benyttet samme oppskrift som jeg har tenkt å benytte!! Det virker på meg som om dette er den letteste måten å behandle båten på.

Første gangen la jeg to lag med bunnstoff og fortsatte med et lag hvert år noen år fremover.

Det viste seg å være for mye, tror bunnstoffet slites mindre av nå enn de første årene. Har gått over til å bare smøre på der det er slitt et og annet år innimellom. Det har ikke blitt mer groe av den grunn.

Har brukt selvpolerende i 26 år med bare gode erfaringer, kjenner ingen gode grunner for å benytte annet type bunnstoff idag.

Det er min første vårpuss og jeg har ikke skjønt hvorfor man skal benytte andre bunnstoff enn selvpolerende. Godt å få bekreftet at noen har erfart det. Da slipper jeg å tenke mere på om jeg gjør det rette. Sovner sikkert lettere i kveld........

På to-komp primer (Antipest) kan du legge på selvpolerende, men skal du ha et lag med hardt bunnstoff må du ha et strøk med en-komp primer først, så hardt bunnstoff og til slutt, eventuelt, selvpolerende. :sailing:

Kan man ikke legge hardt bunnstoff rett på epoxyprimer?

mvh

M.

Marna

Hvis du ser på Jotuns hjemmeside så står det at man må legge på et strøk med primer over Antipesten hvis man ønsker å bruke selvpolerende bunnstoff. Regner med at Jotun vet mere om dette enn meg så min løsning ble å droppe både primer og hardt bunnstoff og heller legge på to gode strøk med selvpolerende på Antipesten. Denne løsningen er også etter Jotuns instrukser.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

er det ikke så ?

att "primer" er/var just en primer som man strök på ett glatt underlag der andre produkter ikke bet....

dvs primern "etsede" sig fast i underlaget.....sen fastnade neste produkt på primern...o så kunde man fortsette

epoxybehandling av glasfiberskrov er en extra täthetsbehandling som utförs helst i flere lager........

idag så säljer många en 'epoxy-primer' dvs en produkt som kombinerer desse båda og som man sen kan stryke bunnstoff på....

eller har jag missuppfattat det hele??

S/Y Gunga Din

Her er anbefalinger fra Jotun om vedlikehold.

"Hvor ofte må jeg prime?

Det kommer an på bunnstoffet.

Primeren har to funksjoner.

1. Å lage en hinne for å hindre vanninntrengning, før du legger på bunnstoff med begroingshindrende midler.

2. Å skape bedre feste for bunnstoffet.

Bruker du NonStop, skal båten kun "primes" (dvs grunnes) med Penguin AntiPest når den er helt ny. Siden er det bare å spyle rent om høsten og rulle på et nytt lag med Penguin NonStop om våren. Enklere kan det ikke bli.

Bruker du det harde bunnstoffet Penguin Racing, trenger du normalt heller ikke å bruke primer hver sesong.

Bruker du derimot et mykt bunnstoff, Penguin Durahart eller Penguin Kobberstoff, skal det påføres 1 strøk Penguin Primer hvert år før du legger på nytt bunnstoff. Dette er fordi myke bunnstoffer trenger bedre underlag for å feste godt. Dessuten hindrer primeren at de begroingshindrende midlene i det nye bunnstoffet blir sugd opp av det gamle"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...