Jump to content

Båten min ser jævli ut under, se bilder!

MartinN

Recommended Posts

Hei folkens,

Da er jeg i gang med mitt nye prosjekt - Andy 21!

Trenger all hjelp jeg kan få..

Som dere ser så må bunnen fikses, men trenger hjelp! Noen råd etter å ha sett bildene?

Hva er de ulike lagene? Ser de har forskjellig farge. Jeg vet ikke hva slags bunnstoff som har vært der originalt!

Båten er i glassfiber!

Takk!

dsc00230.jpg

dsc00231.jpg

dsc00234.jpg

dsc00237.jpg

Redigert av MartinN (see edit history)

Helt enig med Ben Sin! Ta det til høsten. Men da ville jeg sjekket litt på de vinkelbeslagene vi ser på (motorfestet?) bildet. De likner mistenkelig på helt ordinære bygg-saker. Neppe syrefast, og kommer til å ruste. Hele sammenskruingen ser ut som en hastverksjobb. Ville erstattet dem med noen kraftigere syrefaste beslag, og om mulig festet dem med gjennomgående syrefaste bolter, evt støpt hele greia i polyester....

Men da ville jeg sjekket litt på de vinkelbeslagene vi ser på (motorfestet?) bildet. De likner mistenkelig på helt ordinære bygg-saker. Neppe syrefast, og kommer til å ruste. Hele sammenskruingen ser ut som en hastverksjobb. Ville erstattet dem med noen kraftigere syrefaste beslag, og om mulig festet dem med gjennomgående syrefaste bolter, evt støpt hele greia i polyester....

Takk! Det er korrekt, det er en hastesak selger har fikset! Jeg skal ta tak i det, men må ta en ting av gangen da jeg er ny med båtoppussing!

Starter vel med bunnen, skraping, priming og bunnstoff!

Hehe, poster nok flere tråder med spørsmål i tiden som kommer..

Takk! Det er korrekt, det er en hastesak selger har fikset! Jeg skal ta tak i det, men må ta en ting av gangen da jeg er ny med båtoppussing!

Starter vel med bunnen, skraping, priming og bunnstoff!

Ville ha begynt med de beslagene hadde jeg vært deg. Større sjanse for at du får en lekk, enn at skroget tar skade av å ikke bli behandlet skikkelig. :fishing:

--

Jon

Det kan også være interessant å finne ut grunnen til at båten har fått disse "flak" tendensene.

Du kan spørre om hvilken type bunnstoff tidligere eier har benyttet.

De moderne bunnstoffbehandlingene som anbefales, bl.a. fra Hempel er at første års bunnstoff, dvs etter at båten er primet, er et hardt bunnstoff.

Påfølgende år anbefales mykt, dvs selvpolerende bunnstoff. Overskytende bunnstoff ved høstopptak spyles av med høyttrykksspyler og man hindrer bygging av "lag på lag" effekten.

Deler de andre innleggene om at det er unødvendig å gjøre noe i år - kanskje du mister 1/4 knop effekt ved maks motoreffekt - men det er vel til å leve med.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...