bjoris Startet 7.Mai.2007 Del på Facebook Startet 7.Mai.2007 (redigert) Vi driver utleie av et gml hus til tyske fisketurister. Disse trenger båter og vi har èn skikkelig bra fiskebåt; Terhi 6020 Nordic, men bår nr. 2 er dårlig og med tyskerenes manglende begrensninger ifht til dårlig vær osv har vi innsett at en ny skikkelig båt nr. 2 må kjøpes inn. Terhien blir litt dyr, men så i et Vimenn denne AL430 og Pioner 15 Viking. Sistnevnte er ca samme pris som Terhien, men AL var rimelig, helt ned til 21.900 har jeg sett... Noen med erfaringer, hvordan er disse når det fryser, sprekker de da som gml pioner joller eller er dette et forbigått problem? Redigert 7.Mai.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
baatsman Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Har AL320, virker meget solid, vår er en 2002 mod. Blir brukt av JR sammen med en 10 HK Johnson. God i sjøen er den også. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sebaldus Svart 16.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Løfter denne...står på nippet til å handle en AL 430 med 25 hk Tohatsu to-takt. Synspunkter? Nok motor? Skal brukes til fiske og turer og fortøyes på et værhardt sted. Tenkte vel og bruke den som slepejolle etter Bavariaen på helgeturer i nærområdet der målet er turen og ikke selve seilingen. Pioner Viking virker gildere som båt men faller gjennom da den blir for dyr. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 16.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Hei, har en 25 hk Tohatsu 2-takt på With 442, som veier ca: 250 kg. Det er vel omtrent samme vekt som AL 430. Tror ikke du skal være redd for motorstyrke på denne. Min gjør ca: 22 knop. Du har også mulighet til å få ut 30 hk på denne motoren ved en enkel operasjon. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 16.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Mine foreldre kjøpte en AL430 til utleie virksomhet. Det står 9.9 på den, altfor lite. 25 blir nok bra. Båten er utrolig stødig og den er overraskende myk i sjøen, den "fjører" pga at materialet den er lagd av er så mykt. De har også en Tehri 6020 Nordic og den slår volsomt i forhold. Det at båten er litt myk, er litt uvant i starten. Du merker det når du trør i dørken, men det gjør ingenting. Det blir natrulig nok også fort merker i et slikt materiale, men det gjør ingenting det heller for det trekker ikke vann eller skaller av. Det kan varmes opp og fikses hvis det er snakk om større problem. Eneste er at den er noe lav, ville nok vurdert Pioneer 15 (ikke Viking). Faderen hadde sett en slik etter at de kjøpte og syns den så like bra ut, men den er minst like lav. Tror den er noe rimeligere også... Du blir sikkert fornøyd, men husk, det er en skikkelig tung båt så slep høres litt slitsom ut, men på korte distanser er det vel ikke noe problem... Det finnes iallefall mye lettere båter Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sebaldus Svart 16.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Har i dag en Hasle 310 med 8hk tohatsu og er så fornøyd med dette at det er derfor jeg vurderer større pakke av samme konsept. Er overhodet ikke tiltenkt bruk som slepejolle men greit å kunne ta den med en liten tur. Pioner 15 blir litt for lite barskt for å si det rett ut. Ser litt for robåt ut. 22 knop var det de hos AL også antydet med en 25 hk. Så da ser det ut til at det blir en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Løfter denne igjen siden AL prosjektet har ligget på is. Er nå tid for å sjekke markedet igjen. Da er spørsmålet om noen flere her har erfaringer med AL 430 gjerne i forhold til Pioner 15. Lurer også på om noen har AL med sidemontert konsoll. Har en slik på hånden og er redd for at den vil gå på skakke. Men dette er kanskje ikke noe problemet siden det er en bred og stødig båt? Sitér dette innlegget Link to post
krogstad72 Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 hei, jeg har en al-430 med en 40 hk yamaha med rorkult så jeg sitter bakerst på høyre side når jeg kjører og båten haller litt til siden uten at det er særlig plagsomt. (jeg er 125 kg) suveren båt for småturer i fint vær men pass deg for lengre tureri tilfelle det begynner å blåse opp littegrann da blir du nemmelig dyvåt Sitér dette innlegget Link to post
Arnt-W Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Sånn helt kjapt vil jeg hevde at en Pioner Viking er ært opptil den ideelle båten for tyske fisketurister, den er stabil nok under de fleste forhold og har et høyt fribord, særlig viktig med tanke på at våre germanske fisketurister ofte har den uvanen at de står oppreist i båten... En annen sak er at pionerbåtene tåler å dunke litt mer i fjæresteinene enn de fleste andre fabrikatene, og man slipper å tenke på gelcoat, finish og polering. Litt tung, men til gjengjeld stødig. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 aluminiumsbåt er bra saker her...noe som er sveiset, ikke poppet:*) Sitér dette innlegget Link to post
Arnt-W Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 aluminiumsbåt er bra saker her...noe som er sveiset, ikke poppet:*) Joda, men ifjor var det en sånn aluminiumsbåt som la seg på rygg utenfor Roan og dumpet lasten på 4 tyskere i sjøen. Det gikk ikke særlig bra kan du si, etter den tid er jeg litt skeptisk på tyngdepunktet til endel alu-båter, både de "hjemmesveisede" og de fabrikkproduserte.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.