Jump to content

Noen som kjenner til Suzamar gummibåter?

sol

Recommended Posts

Ja, vi har kjøpt en slik og etter min vurdering får du en bra gummibåt (med bla trespiler i bunn) og fint treverk for en meget konkurransedyktig pris. Ut i fra det utstiller sa på Sjøen for Alle i år, er de agressivt priset fordi de ønsker å kommer mer inn i markedet. Litt artig å se i båthavnen nå; det ligger mange Suzumar-gummibåter på bryggene rundt omkring; så litt har de nå lykkes.

Det har ellers vært en tråd på dette nå i mars/april/mai. Her er det nok mange gode råd å få!

mvh Bergen Dørk

:sailing: Klar over det.Hadde tenkt å ha en lett og liten som jeg kunne pakke sammen og stue bort.

Hadde en Silver Marine 270cm .Den veide 46 kg.og var tungvinn å montere/demontere!!

Med en liten jolle kan jeg velge om jeg vil slepe,eller ta opp på dekk

Ja, vi har kjøpt en slik og etter min vurdering får du en bra gummibåt (med bla trespiler i bunn) og fint treverk for en meget konkurransedyktig pris. Ut i fra det utstiller sa på Sjøen for Alle i år, er de agressivt priset fordi de ønsker å kommer mer inn i markedet. Litt artig å se i båthavnen nå; det ligger mange Suzumar-gummibåter på bryggene rundt omkring; så litt har de nå lykkes.

Virker som om de kanskje har lykkes mer enn beregnet.

Har bestilt en Suzumar 270 rib. var lovet at min levrandør skulle få den inn rett over påske. Men de som da kom til Grosist var bestilt før min, så jeg måtte vente til neste leveranse. Nå er jeg blitt lovet båten i begynnelsen av mai. Har fortsatt ikke hørt noe, så jeg får ta å ringe.

Ikke det at det gjør noe. vil ikke være i bruk før i juni uansett. Så det er fortsatt god tid.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har lurt på å anskaffe en liten gummibåt.Har sett på Suzamar levert av Suzuki.Ser fine ut.Noen som kjenner disse?

skal ha en liten jolle .så det blir nok mod 230 Er ikke spiledørk på den,så vidt jeg kan se.På hjemmesidene til Erling Sande står det at den har oppblåsbar bunn.

Jeg har noen års erfaring med Suzumar 265 med oppblåsbar dørk og kjøl og er fornøyd med denne. Den har pontoner med ganske stor diameter, bra bæreevne (tillatt last), 5 separate luftkammer og går bra i vannet (planer med 4 hk, mens jeg har 8 hk). Jeg har hatt/prøvd flere forskjellige gummibåter og har fremdeles 2 av disse. Suzumaren er definitivt en av de to beste jeg har hatt/prøvd. Du skal imidlertid legge merke til at du ikke sparer noe mye på vekten ved å velge 230 fremfor 265 da 230 veier 30 kg og 265 veier 36. Videre er 265 godkjent for en person mer og maks motor på 8 Hk i steden for 5.

Er det noen som har erfaring med jollestørrelse på ca 2,30? Vurderer også å skifte, med bakgrunn i å få en letthåndterlig jolle. Er usikker på bruksverdien på en slik jolle. Blir den for liten? Mitt bruk er som landstigingsfartøy for 2 personer, samt små ekspidisjoner på noen få mil med liten motor. Kanskje litt teinesetting og pilking.... Ser at Suzumar 230 er en gods del smalere enn Arimar 240. Arimaren har spilebunn, noe som ikke gjør sjøegenskapene bedre.....

Da veier den lengste faktisk 20% mer enn den mindre.

Joda 20 % tyngre stemmer det eller man kan heller si at den lille veier drøyt 16 % mindre :lol: Men man må ikke bare se på lengden alene, men også den økte bredden av båten som gir en økning på grunnflaten på hele 35 % mot 20 % i vekten.

De 6 kiloene mellom 30 og 36 kg utgjør lite i praksis er nå min erfaring (andre kan sikkert synes det det er "nok") i motsetning til å virkelig velge LETT med eksempelvis spilebunn der jeg har en 220 cm på BARE 14 kg. DET er LETT det! ....men selvsagt med helt andre og dårligere egenskaper utover å være lett og ta mindre plass ombord.

Jeg synes som jeg nevnte at man skal man huske at Suzumar 230 er godkjent for bare 2 pers og maks 5 Hk.

Hadde også Arimar 240, som eg selde her på Baatplassen for nokre månader sidan. Heilt grei båt - superlett!! Størrelsemessig fungerte den tilfredstillande til min bruk. Spilebotnen gjorde sjølvsagt at sjøegenskapane var begrensa, men fungerte OK på flatt vatn. Litt småbølger førte fort til at alt ombord vart vått.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...