Jump to content

Båtførerprøven, gamle arkiv, ny-utskrivelse?

mateco

Recommended Posts

For lenge, lenge, lenge siden, nærmere 35 år, hadde jeg båtførerprøven som valgfag på ungdomsskolen. Etter avlagt prøve fikk jeg utstett et båtførerbevis. Dette beviset er jo ”over alle hauger” i dag, for hvem skulle tro at du en gang i fremtiden skulle trenge denne ”lappen”?

Nå lurer jeg på om det kanskje finnes et lokalt arkiv der opplysningene om min beståtte båtførerprøve er nedtegnet? Og om det i såfall lar seg gjøre å få utstett et nytt på dette grunnlaget?

Jeg bare lurer?

Det må da være tusenvis som er i samme ”båt” som meg i dette spørsmålet, eller ??

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Det må da være tusenvis som er i samme ”båt” som meg i dette spørsmålet, eller ??

Ja, det stemmer - og derfor har også spørsmålet vært besvart "tusenvis" av ganger her på baatplassen :wink:

I kortform så er det at Sjøfartsdirektoratet har et slikt register, men at registreringen er ufullstendig etter som den avhenger helt og holdent av om datidens sensor rapporterte inn til direktoratet.

PS

Det skader ikke å ta kurset og prøven på ny. Mye nytt er kommet til - og man kan vel kanskje til og med ha glemt noe i løpet av 35 år :wink:

Lykke til, uansett hvilken løsning du velger!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Sjekk i vitnemålet ditt fra ungdomsskolen. Der skal det stå at du har gjennomført og bestått. Ellers burde skolen uansett ha dette i sitt arkiv. Sjøfartsdir. har ikke arkiver fra tidligere enn midten av åttitallet, og de er, som Poseidon skriver, også relativt mangelfulle.

mvh tuffff

:nono: du får lete i alle mapper og permer fra ungdommen. Kan hende det ligger gjemt på gutterommet hjemme. Det er mange som har funnet igjen vitnemål og attester på loft eller skuffer der. Kykke til!! Men det lureste er vel å ta det på nytt igjen for det er sikkert masse nytt som er kommet til siden du tok det for så mange år siden.

Joda, det skal være sikkert at det beste er å gjennomgå stoffet på nytt!!! :yesnod:

Har allerede kjøpt bok, men kjøpte feil; "Veien til båtførerprøven - Spørsmål og arbeidsoppgaver" som vistnok er et hefte man skal gå gjennom ETTER å ha lest den virkelige "Veien til båtførerprøven" :crazy:

Skal på byen nå å kjøpe inn nødvendig utstyr og litteratur. Har engasjert kjerringa som er "helt med"og synes det her er spennende. Gjør om kjøkkenbordet til kartbord og peiler ivei. He..he.. trodde ikke dama skulle bli så ivrig !!

Ellers så har det vært greit hvis noen kunne sende en link til en tråd der dette har vært gjennomgått tidligere. Er relativ ny på dette forumet (Som stripene viser !)

:flag:

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

I kortform så er det at Sjøfartsdirektoratet har et slikt register, men at registreringen er ufullstendig etter som den avhenger helt og holdent av om datidens sensor rapporterte inn til direktoratet.

Om din prøve ikke ble sendt til sentralt register finnes det likevel lokale registre som det firmaet som holder på med dette forsøker å finne frem til å benytte i sin registrering av berettigede. Om du har spørsmål knyttet til dette kan de også sendes til formaet som sysler med det - "Datakortet a.s * Norsk Test a.s

9917 Kirkenes" eller på deres epost-adresse for formålet "bat@norsktest.no". Forøvrig har de en grei spørsmål- og svar side på hjemmesiden sin også.

Ja, det kan nok hende at den som var sensor den gangen fortsatt har registrert hvem som fikk utstedt båtførerbeviset, men sjansen blir trolig mindre for hvert år som går . . . .

Når det gjelder Norsk Test så har de bare overtatt data fra Sjøfartsdirektoratet, så hvis de gamle bevisene ikke finnes i direktoratet så finnes de heller ikke hos Norsk test. Det ville ha vært fristende å si: "Garbage in, garbage out...." men jeg gjorde det ikke :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...