Ingar Startet 8.Mai.2007 Del på Facebook Startet 8.Mai.2007 På siden til Jotun står det følgende om Penguin Durahart og Penguin Kobberstoff: De kalles myke fordi de begroingshindrende stoffene og bindemidlene oppløses i vannet. Har aldri brukt denne typen bunnstoff så jeg lurer på hva som skiller disse fra selvpolerende, ut fra beskrivelsen høres det jo ut som det samme? Står også at de passer best til båter med lav fart. Men ikke hvorfor.. Sitér dette innlegget Link to post
Finnmaster57BR Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Har aldri brukt denne typen bunnstoff så jeg lurer på hva som skiller disse fra selvpolerende, ut fra beskrivelsen høres det jo ut som det samme? Har lest det samme og mye annet. Er det rart jeg som fersk båteier er forvirret????? Så på en side en beskrivelse av de forskjellig typene. Tror forskjellen er at det myke bunnstoffet løser seg opp og at det det blander seg med vann. Det forsvinner ikke slik det selvpolernde stoffet gjør men blir hengende fast på båten.PS! Dette er tatt etter husken..... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Mykt bunnstoff består av begroingshindrende stoff (kobberbasert) samt bindemiddel. Ifølge Jotun løser begge seg opp i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Finnmaster57BR Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 http://www.jotun.no/www/no/20020050.nsf?Op...1256C64003D919D Fant linken. Er ikke det som jeg trodde? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Jo, ser slik ut på tegningen. Men den ledsagende teksten sier det motsatte... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 her Ingar! på den "gamle gode tiden" (som ikke alltid var så god spes. vårpuss tider) innan de självpolerande kom använde vi seglare+snabbe motorbåter, bare hardt det gick att vattenslipe för o få en slät yte.... snekker använde mykt.... vi fikk slipe var vår innan nytt hardt påfördes. snabbe motorbåter körde av det myke bunnstoffet..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Finnmaster57BR Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Myke bunnstoffer: De kalles myke fordi både de begroingshindrende stoffene og bindemidlene oppløses i vannet. Selvpolerende: Selvpolerende NonStop er et uhyre effektivt bunnstoff som "slipes" glatt når båten er i bruk. Det er vel en forskjell. Det oppløses i vann men forsvinner ikke fra(slipes ikke fra) bunnen av båten? Det vil vel si at hvis båten ligger i ro heller er saktegående har det samme funksjon? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Tja, jeg føler jeg er omtrent like klok. Spes. når Gunga sier at raske båter kjører av det myke stoffet. Dette er jo det samme som skjer med selvpolerende. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 (redigert) nej det myke var mykere(enn självpolerande) därför kunde ikke snabbe båter ha det.......... og samtidigt för långsamme båter så blev det en lös yte utan koppar eller tenn som dom det var förr självpolerande har hele tiden en viss mängde koppar mot vannet..... de myke fungerade best bare ner båten var nysjösatt.... fann dette på Hempels sida Polerande bottenfärg Den mest använda bottenfärgen är polerande. Denna typ av färg är delvis upplöslig och har utformats så att de aktiva ämnena, som stöter bort beväxning, successivt utsöndras samtidigt som bindemedlet upptar vatten. På så sätt får båten ett gott skydd under hela seglingssäsongen. Resterande inaktiva delar avsöndras vid båtens rörelser i vattnet. Den senaste typen av polerande bottenfärg är klart effektivare än sina föregångare. Därigenom behöver bottnen inte slipas vid övermålningen före nästa säsongsstart. En lätt högtryckstvätt eller grundlig tvättning med mjuk borste och rikligt med färskvatten är i allmänhet tillräcklig. Mjuk bottenfärg Mjuka bottenfärger bygger på en lång tradition av antifouling och är prismässigt förmånliga. De beväxningshindrande produkterna i färgen upplöses samtidigt som huvuddelen av bindemedlet, vilket långsamt eroderar färgen. När ny färg skall strykas på behövs knappast någon slipning, bara enkel tvättning med borste och vatten. Notera att det inte går att måla en hårdare bottenfärg på en mjuk utan mellanliggande skrapning/slipning samt målning med Yacht Primer. Redigert 8.Mai.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.