Jump to content

Mykt bunnstoff, hva er det egentlig?


Ingar

Recommended Posts

På siden til Jotun står det følgende om Penguin Durahart og Penguin Kobberstoff:

De kalles myke fordi de begroingshindrende stoffene og bindemidlene oppløses i vannet.

Har aldri brukt denne typen bunnstoff så jeg lurer på hva som skiller disse fra selvpolerende, ut fra beskrivelsen høres det jo ut som det samme?

Står også at de passer best til båter med lav fart. Men ikke hvorfor.. :confused:

Link to post
Har aldri brukt denne typen bunnstoff så jeg lurer på hva som skiller disse fra selvpolerende, ut fra beskrivelsen høres det jo ut som det samme?

 

Har lest det samme og mye annet. Er det rart jeg som fersk båteier er forvirret?????

 

Så på en side en beskrivelse av de forskjellig typene. Tror forskjellen er at det myke bunnstoffet løser seg opp og at det det blander seg med vann. Det forsvinner ikke slik det selvpolernde stoffet gjør men blir hengende fast på båten.PS! Dette er tatt etter husken.....

Link to post

her Ingar!

 

på den "gamle gode tiden" (som ikke alltid var så god spes. vårpuss tider) innan de självpolerande kom

 

använde vi seglare+snabbe motorbåter, bare hardt det gick att vattenslipe för o få en slät yte....

 

snekker använde mykt....

 

vi fikk slipe var vår innan nytt hardt påfördes.

 

snabbe motorbåter körde av det myke bunnstoffet.....

S/Y Gunga Din

Link to post

Myke bunnstoffer:

De kalles myke fordi både de begroingshindrende stoffene og bindemidlene oppløses i vannet.

 

Selvpolerende:

Selvpolerende NonStop er et uhyre effektivt bunnstoff som "slipes" glatt når båten er i bruk.

 

Det er vel en forskjell. Det oppløses i vann men forsvinner ikke fra(slipes ikke fra) bunnen av båten?

 

Det vil vel si at hvis båten ligger i ro heller er saktegående har det samme funksjon?

Link to post

nej det myke var mykere(enn självpolerande) därför kunde ikke snabbe båter ha det..........

og samtidigt för långsamme båter så blev det en lös yte utan koppar eller tenn som dom det var förr

självpolerande har hele tiden en viss mängde koppar mot vannet.....

de myke fungerade best bare ner båten var nysjösatt....

 

fann dette på Hempels sida

 

 

Polerande bottenfärg

Den mest använda bottenfärgen är polerande. Denna typ

av färg är delvis upplöslig och har utformats så att de

aktiva ämnena, som stöter bort beväxning, successivt utsöndras

samtidigt som bindemedlet upptar vatten. På så

sätt får båten ett gott skydd under hela seglingssäsongen. Resterande inaktiva delar avsöndras vid båtens rörelser

i vattnet. Den senaste typen av polerande bottenfärg är

klart effektivare än sina föregångare. Därigenom behöver

bottnen inte slipas vid övermålningen före nästa säsongsstart. En

lätt högtryckstvätt eller grundlig tvättning med

mjuk borste och rikligt med färskvatten är i allmänhet tillräcklig.

 

Mjuk bottenfärg

Mjuka bottenfärger bygger på en lång tradition av antifouling och är

prismässigt förmånliga. De beväxningshindrande produkterna i färgen

upplöses samtidigt som huvuddelen av bindemedlet, vilket långsamt

eroderar färgen. När ny färg skall strykas på behövs knappast någon

slipning, bara enkel tvättning med borste och vatten. Notera att det

inte går att måla en hårdare bottenfärg på en mjuk utan mellanliggande

skrapning/slipning samt målning med Yacht Primer.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...