Jump to content

Mariner 30hk hopper ut av gear

SpantaX

Recommended Posts

båtmotoren min går ikke i revers.. trudde først det var waieren, men hekta av den og prøvde manuellt.. den hoppa ut da også.. hvis jeg prøver på land, så går det uten problemer, men da den kommer i vannet og får motstand funker det ikke..

det må vel være slitasje på noen drev ellno, men er det noen som har erfaring med dette? event. hvor mye det koster å reparere?

motoren er en 30hk Mariner... rundt 80mod trur jeg..

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig problemer med båtmotor.

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Når du har justert foran og bak mener du trolig viren i kontrollspaken ved styreposisjonen og der den andre enden av viren er tilkoblet motoren. I tillegg går den ett stag ned i stammen på motoren, ned til giret i undervannshuset. Dette staget kan man normalt komme til ca midt på stammen, der er det noen muttere som kan justeres på for å endre på lengden på dette staget. Mulig du må foreta en justering der.

Heisann,

Gjorde akkurat dette på min gamle Evinrude 35. Der er det et lokk midt på stammen, på siden, som skal av. Innenfor ser du en klem-anordning, som du løsner. Da din hopper ut av revers, så må du gjøre stangen lengre, sett giret i revers, løsne klem-dingsen, lirk girspaken litt frem mot nøytral og lås den fast.

Om klem-dingsen ikke er tilgjengelig i revers, sett giret fremover, og dra ned med et skrujern.

Ta litt forbehold om opp-og-ned, lengre-kortere, da jeg som regel gjør feil første gangen, og må plutselig bruke hodet :-)

Du finjusterer til slutt på hylse festet.

Hilsen

Are

• 2 uker senere...

Riktig, ikke noe lokk på denne. Sett den i fwd, i forkant av stammen finner du et skjøtestykke med en låsemutter. Prøv å justere denne litt lenger. Virker ikke dette, er jeg redd dogclutch er slitt....

Edit, rundt 80 mariner er Yamaha....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...