Jesper90 Startet 9.Mai.2007 Del på Facebook Startet 9.Mai.2007 noen som kan fortelle lit fakta og fart med div motorer på denne båten? familien har netopp gått til innkjøp av en 18ht med en eldere evirude 120hk:) har hørt 17 foter'n er meget bra i sjøen så lurer på om denne er like bra? takker for alle svar:) tar gjerne imot bilder også:P mvh jesper Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 9.Mai.2007 Del på Facebook Svart 9.Mai.2007 (redigert) Det er nok et meget godt skrog i den båten, Jan Herman Linge er kjent for gode sjøegenskaper i sine båter. Husker den fra 70 tallet, og jeg mener den ble kjørt fra Kristiansand til Nordkapp, nærmest nonstop. Tror det var en modell med plass til 2 påhengere, som hadde fylt dørken med bensinkanner for denne turen. Motoren vet jeg ikke så mye om størrelse osv. Men skroget er vel ikke så ulikt Wesling, som jeg har hatt 2 stk av. En med 55hk og en med 80hk, og de gikk bra begge to. Men det er vel ikke vanntunnel i Fjordling Men det er sikkert flere her som har mere informasjon om denne klassikeren. Ser på erfaringsbasen her på forumet at de er kjørt med 225hk, da går det nok unna Redigert 9.Mai.2007 av kristian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Mai.2007 Del på Facebook Svart 9.Mai.2007 Vet om en som hadde en med 115hk Evinrude fra rundt 85, han sa han gjorde 43 på topp. Byttet deretter til 175hk Mercury, fikk da i underkant av 50 knop men var plaget med wobling. (Dette var før GPS'ens tidsalder, så man må nok beregne litt margin på fartsoppgivelsene) Er vannballasttunell i Fjordling også, var på denne båten den først ble tatt i bruk. På 17-foteren var den vel også demonterbar da man var redd den skulle gro igjen. Usikker på hva som er forskjellen i skroget på 17 og 18, har lest at det er baugen som er forskjellig (mer utlagt på 18) Har sett bilder fra Nordkapp-turen , da var det montert på en 200 Johnson. Har selv Wesling, og mener skroget på Fjordling nok er hakket hvassere. Den har et mer harmonisk lengde/breddeforhold, Weslingen virker til tider noe "butt" i baugen i forhold. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jesper90 Svart 9.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2007 høres bra ut:) vi har som sakt en gammal 120 hk evinrude. om man moterer motor'n hakket høyere og smeller på en litt bedere propell burde vel 40 være mulig:) noen som evt anbefaler evt selger en propp:P? mvh jesper Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Mai.2007 Del på Facebook Svart 9.Mai.2007 Står ørlittegrann om den i brosjyren fra 1971. Apropos, litt av noen båter i den brosjyren, spes. når man tenker på at dette er 35 år siden! Noen som vet om 54/56/75 fots modellene kom i produksjon? Kun tegninger er vist i brosjyren. Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 Etter min mening er faktisk dette en knall båt, bra fart med relativt lite motor. Har en kamerat som har en slik med en 150 mercury, og den båten går som bare f... kjører fint fra meg Er flott med vanntunellen, båten blir mye stødigerer i lav fart. Synes også båten går pent i sjøen. Ble mye skryt dette, men har ikke hatt noen negative erfaringer med båten! Er jo også bemerkelsesverdig å tenke på at dette er ett 30 års gammelt skrog og har slike ytelser, Linge kunne sine saker! Burde nok være mulig å komme over 40 knop med den motoren, vel å merke med rett propell. Ta kontakt med en forhandler eller Winrace propelles! LODDA! Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.