Jump to content

2 seilbåter over ende i Holmestrand

M/S Bastard

Recommended Posts

Hei.

De kan jo være bortreist? Så forøvrig ingen båter som var godt overende i Son da jeg var nedom og sjekket igår. Men det var mye folk som rettet på presenninger. Min presenning var så vidt på plass, men jeg må bytte en aluminiumsstang som var kraftig bøyd slik at "teltet" så litt rart og skjevt ut. Men det må ha blåst godt, stangen var i 3x3cm aluminium og har holdt i 16 vintre. Kjøper ny til uken.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

:cheers: Ja det er ikke bare vi nord eller vest i landet som får merke de kraftige væromslagene som forekommer nå for tiden.Ikke at jeg er noen meterolog men det snakkes om at kraftige værforandringer kommer til å bli mere og mere vanlig.

I alle fall det gjelder å 'fortøye' for storm både til land som til vanns.Her ute på havet hadde vi orkan forrige helg med vind på ca 84 knop (orkan) og sist jeg var hjemme brakk uteliggeren på den ene siden av båten i havna pga sterk vind. :smiley:

De kan jo være bortreist?

Jo, det kan jo være tilfelle. Men at det er endel som ikke gidder å se til båten i løpet av vinteren er helt sikkert. Er innom båthavna en gang i mellom, selv om min egen båt ligger godt hjemme i hagen, og det er alltid noen båter som tydelig ikke har tilsyn. I løpet av høsten og vinteren får både presenning og stativ hard medfart, men ikke noe blir gjort. Det ser like galt ut helt til vår og sommer kommer. Hvordan er det mulig å være så tankeløs :cheers:   Har eieren gått i hi  :smiley:

Etter blåsten i helgen ligger nå 2 seilbåter over på siden.

Og en del presenninger er revet av. Fatter ikke  at folk ikke sjekker båtene sine etter sånt vær.

tja, har båten veltet kan man vel ikke gjøre noe mer før man  får fatt i kranbil ?

Og har pressenningen revnet, må man vel ha ny, og det får man vel heller ikke før til mandagen ?

Min hadde blåst til h...... Synes det er bedre enn å baste og binde den 100%. Mange som hadde gjordt det, hadde 2 halve pressenninger i går. Jeg la på min påny,og ble i det momanget så forkjølet at jeg har holdt senga / sofan i hele dag..

MVH

Suzuki

No boat needed..

Etter blåsten i helgen ligger nå 2 seilbåter over på siden.

Og en del presenninger er revet av. Fatter ikke  at folk ikke sjekker båtene sine etter sånt vær.

Tja, jeg vet ikke. Dersom de velter så er det vel ikke mangel på hyppige kontroller som er problemet. Det er selve grunnarbeidet som er for dårlig.

Jeg antar at det ikke går gradvis. De står inntil de plutelig detter. ( Noe annet er det dersom de blir tynget ned av snø, siger ned i bakken o.l.)

Om de blir rettet opp i dag eller til uka, er vel det samme.

Men trist er det jo uansett.....

Gerhard

Ja, da er jeg enig med deg. Kanskje jeg skal sjekke min....

Jo, det ser bra ut...

Gerhard

Er ikke det praktisk å ha båten i hagen? Slik har eg det også. Min pressening blåste av forrige helg. Hadde mange 5 liters kanner hengende på kvar side av båten, men neste morgen hadde vinden løftet presseningen med kannene i slik at nokre kanner låg oppe i båten.

Selve båten står godt på tre paller på kvar side med dekk oppå.

:nono: Enig med bastard0000 om at noen som ikke gidder og skjekke båtane sine .Jeg gikk ned klokken 23.00  i båthavna fredag og redda en båt som lå og gnissa inntil brygga da fender'n hadde blåst opp.Var en liten tur hjemme på natta og ned igjen ca klokka 0400 og blei der til ca 1700 da jeg hjalp en kamerat og flytte båten sin.Mange preseninger som er borte vekk og kikka litt rundt,er vel en eller flere glassmestere som får litt og gjøre nå. I løpet av hele lørdagen så kom det sikkert 10 mann får og skjekke båten sin.Ikke dåli det til og ha flere hundre båter der. Syntes det er sløft ,men men.Folka sier jo jeg er gal som er  nede i båten 7 dager i uken men  liker det jeg, pluss at det er får dyrt og ikke passe på når været er dårlig .TINE II  :santcheers:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Avrevne - bortblåste presenninger. Var en tur i båthavna igår for å sjekke tilstanden, og der lå det også presenninger i større og mindre stykker så langt øyet kunne skue.

Men-dette med presenning. Mens jeg hadde båt i Oslo (8 år eller noe sånt) brukte jeg presenning. Dette for å lage skråtak sånn at snøen sklei av. Utover dette hadde jeg det synet på presenning at det var kun til ulempe: gnisser på båten her og der og matter ned, dårligere utlufting førte til fuktigere luft i båten, og så blåste den av mens jeg var på ferie.

Her i Stavanger har jeg følgelig ikke engang vurdert presenning, men det er tydeligvis mange som sverger til det.

'Snøen' her er noe som finnes i 7.5 cm tykkelse og er borte i løpet av en uke.

Andre syn på presenninger? Er det en oppside her som jeg ikke har skjønt?

Cockpit som ikke selvlenser eller splitter nytt teakdekk - kunne jeg kanskje forstå. Men finnes det andre grunner?

S/Y Surprise

Her i Stavanger har jeg følgelig ikke engang vurdert presenning, men det er tydeligvis mange som sverger til det.

'Snøen' her er noe som finnes i 7.5 cm tykkelse og er borte i løpet av en uke.

Andre syn på presenninger? Er det en oppside her som jeg ikke har skjønt?

Cockpit som ikke selvlenser eller splitter nytt teakdekk - kunne jeg kanskje forstå. Men finnes det andre grunner?

Det som jeg ikke skjønner er hvorfor man frivillig gir avkall på halve båtsesongen!

Hvorfor i allverden skal man pine en båt med å la den stå på bukker og stativer, når sjøen ligger like våt og innbydende i desember som i mai?

Slike fine dager som nå er der bare ett sted å være for ekte båtfolk; nemlig på sjøen!

mvh

Poseidon

PS

Jeg traff en ekte båtkar på kaien idag, han drev og gjorde klar til "lutefisksesongen" ombord; de fine helgene med bjørkeved på ovnen og herlig lutefisk på bordet  -  det er båtliv det!

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

[

Det som jeg ikke skjønner er hvorfor man frivillig gir avkall på halve båtsesongen!

Hvorfor i allverden skal man pine en båt med å la den stå på bukker og stativer, når sjøen ligger like våt og innbydende i desember som i mai?

Slike fine dager som nå er der bare ett sted å være for ekte båtfolk; nemlig på sjøen!

mvh

Poseidon

:santcheers:

Så lenge isen ikke stopper meg så ser du TINE II utpå og koser seg. Ikke noe som er bedre enn det vel ?  :santcheers:

TINE II

Lar båten ligge på sjøen to av tre vintre.

Den må på land en tur for stoffing og polering på våren. Det blir gjerne et h... stress, siden vårværet ikke akkurat er til å stole på.

Så de årene hvor jeg har mye pes i forbindelse med stoffing etc. om våren, samt at det er et eller flere større prosjekter på gang om vinteren går båten på land.

I vinter skal jeg  f.eks. fjerne all epoxyen under og legge på ny

Gjorde dette da båten var splitter ny, men siden det var tusen andre ting som også måtte på plass den våren ble grunningen noe av et hastverksarbeid. Har flikket på det et par år, men nå skal alt av og gjøres ordentlig.

S/Y Surprise

Bare et lite tips !

Bor på Frøya i S trøndelag, og her er det som oftest mye vind !

Bygde tak over seilbåten og dekte til med lettpressing. Over denne har jeg strekt en gammel trålpose(disse grønne nettene som man ofte finner i fjære langs kysten), denne hindrer pressingen i å blafre. Og jammen har ikke taket " overlevd"uværet som har herjet her langs kysten i det siste.

De båtene som har veltet. Er det seil eller motorbåter, og hvis det er seilbåter, har de masten oppe? Det eg jo ganske mye vindfang i en rigg, selv om ikke det er noe seil der.

Har ikke presennning på båten minn, men den er litt spesielt tilfelle. En katamaran som jeg driver og skifter ut dekket mellom skrogene på. Så nå har den bare to smale skrog til å samle snø på. Jeg venter til våren med å snekkre det nye dekket.

Ragnar

Var i havna lørdag og sjekket etter at oda hadde tipset meg.  Jeg må bo lunt, for jeg hadde ikke registrert spesiellt mye vind natt til lørdag.  Men, jeg forsto jo at noe hadde skjedd.  Hele pressenningen var revnet.  Den tyngste lettpresenningen som Malfix selger, kr 1870,- for 12X8 meter, ny i fjor, var plutselig Grønmokompatibel.  

Nå har båten fått ny tung presenning, 2 stk 6X8 meter, sum kr 5.000,-.  Holder det ikke nå, lar jeg båten stå uten presenning.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hej !

ett tips eller varning till dom som er nybörjare!  :nono:

om båten står på land med lösa bockar så skall man ikke feste presseningen i bockarna,

det har hent i stormar att pressening seglat iveg o dratt med sig eller flyttet bockarna!

Jag anvender bara 'tung'-presseninger  3 st ca 5*7m  som ligger tvärs båten,

i tillegg så legger jag ytterligare lite tamp över presseningen,(typ ankarlina o förtöjningstampar)

så att den ikke får chans att lyfta! den klarade sig helt i fredags,

behövde ikke justera en gang! hade tur!

S/Y Gunga Din

• 1 måned senere...

:blush: Har sånna her i Horten også . Er jo en skam da spør du meg ,men dem har vel penger nok og hvis det blir for mye ødelagt så bruker dem vel forsikkringa ,som vi må være med og betale i form av høyere premie .Noe er galt når folk ikke gidder og se etter båten sin til flere hundretusen kroner .. :confused:

Hilsen Kaptein på Tine II

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...