M/S Bastard Svart 30.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2004 Har sånna her i Horten også . Er jo en skam da spør du meg ,men dem har vel penger nok og hvis det blir for mye ødelagt så bruker dem vel forsikkringa ,som vi må være med og betale i form av høyere premie .Noe er galt når folk ikke gidder og se etter båten sin til flere hundretusen kroner .. Hilsen Kaptein på Tine II Dette får man neppe dekt av forsikring skulle jeg tro Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 30.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2004 Jeg har også sett et par skrekkens eksempler som jeg ikke glemmer med det første. Den første båten, var en > 30 foter - husker ikke i farten typen - som lå i havn ved en campingplass. Diger cabincruiser med stor cockpit med kalesje over. Eieren hadde kjøpt båten året før. Flott båt som jeg tipper kostet en god del over 500'. Året etter innkjøp, det året jeg observerte båten sent på høsten, hadde kalesjen klappet totalt sammen på grunn av at regnvann hadde samlet seg oppe på den. Det som var ille, var at eieren hadde campert på campingen ved siden av, med utsyn til båten sin, igjennom hele sommeren, UTEN å løfte en finger! Det er helt klart at det lå ann til store skader i cockpit pga av alt hadde ligget åpent hele sommeren, overlatt til seg selv og utsatt for vær og vind. Det andre eksemplet jeg vil trekke fram, er en båt jeg observerte i havna på Hamar tidlig på våren i fjor. Bilde av samme båt har også vært innsendt av en leser til Båtmagasinet og har vært med i et av deres numre. Også her er det snakk om en båt av typen relativt dyr, som er overlatt helt til seg selv. Båten hadde overvintret i havna - der det normalt er vann, men om vinteren forsvinner alt vannet og når isen går om våren, er det bar bakke der det normalt er vann. Da vi observerte båten, stod båten "parkert" på det dobble hekkagregatet, med det resultatet at nesten ikke noe av aggregatet var synlig - alt var trøkket ned i gjørme og stein. Slike syn glemmer man ikke så ofte. Ikke til å unngå at man gjør seg noen stille tanker rundt slike tilfeller når man driver pusler med sin egen, relativt tilårskomne båt og legger ned en masse timer egeninnsats for å gjøre det beste ut av det . Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 30.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2004 --------- til lands og til vanns og i lufta med --------- Hvor har båten det best over vinteren, i sjøen eller på land? Hadde en tråd om dette spørsmålet på nyåret, og der som her ser det ut til at meningene er delte. Etter som jeg leser her på forumet både fra i vinter og i fjor vinter, ser det ut til at det er hardt å være båt på land også. Holder fortsatt på at en båt er konstruert og bygget for å ligge i sjøen, og at det er der den blir utsatt for de belastninger den er laget for å tåle. Men jeg er klar over at dette avhenger av flere faktorer, bl. a. eiers forberedelser enten han landsetter eller ligger ute. Dessuten er det dette med islagt havn, det har jeg ikke særlig erfaring med. I en annen tråd her på sidene er det link til et firma som produserer en liten " flytedokk " for mindre fartøyer og fritidsbåter. Den så kjempesmart ut, og ville kanskje være løsningen for mange? Men den koster sikkert skjorta. Sjekk denne : http://www.marinelift.no Er spent på svar fra dem. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
GeirKS Svart 30.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2004 Jeg har også sett et par skrekkens eksempler som jeg ikke glemmer med det første. Den første båten, var en > 30 foter - husker ikke i farten typen - som lå i havn ved en campingplass. Diger cabincruiser med stor cockpit med kalesje over. Eieren hadde kjøpt båten året før. Flott båt som jeg tipper kostet en god del over 500'. Året etter innkjøp, det året jeg observerte båten sent på høsten, hadde kalesjen klappet totalt sammen på grunn av at regnvann hadde samlet seg oppe på den. Det som var ille, var at eieren hadde campert på campingen ved siden av, med utsyn til båten sin, igjennom hele sommeren, UTEN å løfte en finger! Det er helt klart at det lå ann til store skader i cockpit pga av alt hadde ligget åpent hele sommeren, overlatt til seg selv og utsatt for vær og vind. ...og 95% av eierne av slike båter er villige til å slå av 10000,- kr på gjengs pris for en tilsvarende i god stand - for som oftest så skal det bare en ny kalesje eller et teppe til i følge eieren... Selv om innredningen er ødelagt og motoren står under vann... Og så avslutter de med: "Får jeg ikke 490 000,- så setter jeg den i stand selv og selger den for <fyll inn svimlende høyt urealistisk beløp>. Og så blir den liggende til neste år... Jeg ser en klar parallell til å kjøpe Bayliner usett ... De andre 5% blir kupp for Eysteind og likesinnede. God helg! GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2004 Dette er det jeg mener at folk ikke gidder og sjekke båtene sine. Noen som kjenner denne båten i Holmestrand. Den har ligget sånn siden tråden ble oprettet.(7/12-03) Interiøret er vel ikke mye og ha nå Var en tur i byen i dag, og nå er presenningen på plass! Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 7.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2004 Slik så det ut inntil i går. Nå har jeg en solid pressenning som veier et tonn og laget et stativ av treverk. Bruker ikke vannkanner, men surrer tau under kjølen. Tror neppe den velter på disse bukkene jeg har laget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.