Jump to content

Autopilot med 2x flux kompass?


Per

Recommended Posts

Hva slags autopilot har du?

Ville vel tro at dersom den er designet for 2 kompasser ville det vært 2 innganger? Antar at signaler fra 2 kompasser på samme ingang vil forvirre sentral enheten?

Manualen sier kanskje noe om dette.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Problemet med autopiloter er normalt knyttet til selve reguleringen, dvs innstilling av regulerings-parameterene.

Og man kan heller ikke vente seg "mirakler", sjøgang og båttype kan gjøre oppgaven umulig for piloten.

Men dersom du har konkret mistanke til kompasset ville jeg heller byttet med det du har i skuffen.

Link to post

Da ligger nok ikke årsaken til problemet i kompasset.

Noe vingling må man akseptere, et reguleringssytem er av avhengig av en endring av giver-signalet (kompass) før det foretaes endring av utgangen (ror-posisjon).

 

Vi mennesker ser også hva som er i vente av bølger og kan korrigere før avviket kommer.

 

Reguleringes-systemer består normalt av en til tre komponenter:

 

Proposjonal: Det vil si at utgangen er fast proposjonal med feilen, dvs stor feil gir stor utslag. (feil = avik mellom ønsket og reell posisjon)

-Integrasjon: Utgangen integrerer feilen, dvs at den beveger seg så lenge feilen er der. Kompensere f.eks for at båten drar konstant til den ene siden, pga lasting etc.

-Derivasjon: Utgangen beveger seg i forhold til hvor raskt feilen oppstår. En rask kurs-endring gir et momentant utslag, jo raskere endrinegn oppstår, jo større utslag. (På en måte ser regulatoren hva som kommer til å skje litt frem i tid)

 

Dette er akkurat det samme som vi selv benytter oss av når vi skal styre noe manuellt.

 

Hvordan disse funksjonene fungere i en regulator (forsterkning, integral og derivat-tid) kan man justere i oppsettet av kontrolleren. (autopiloten)

 

Men dersom du mener at noe er feil ville jeg tatt det opp med importøren.

Mulig at båttypen din krever gyro for å få en tilfredstillende regulering.

Link to post

Seatronic har vært velvilligheten selv så langt. Har fått byttet både sentral og rorføler, og har nå en extra flux på lån. Dessverre ble displayet svært lite leslig med den nye sentralen, og venter nå på enda en ny. Hmm.. har ventet fra midten av juli...!

Vinglingen ble mindre ved bytte av sentral, men fortsatt er det flaut å ha noen liggende bak. Etter råd fra Seatronic ble max rorutslag satt ned, og nå med max på et par grader blir det kun store svinger. Fjernkontrollen er imidlertid farlig å bruke nå, da jeg ikke kan overta manuelt fra denne og svinge mere en 2 grader.

Kompasset er selvfølgelig justert etter alle kunstens regler, både automatisk og manuelt. Best resultat får jeg ved å ta den automatiske justeringen når jeg setter fluxen på et bord og vrir rundt i passe tempo.

 

Jaja. Får mase litt til på Seatronic, og kanskje en ny sentral igjen løser alle problem..

Link to post

Det med manuell kontroll og rorutslag kjenner jeg fra systemet vi har i båten til Søgne Dykkerklubb.

Men dette er et 25år gammelt hel-analogt anlegg (robertson).

Moderne datastyrte piloter trodde jeg virkelig ikke hadde slike "bugs".

 

Kanskje du kan få låne en gyro av Seatronic for å prøve. (uten at jeg vet hva disse koster....)

Link to post

Sentralen var kommet og skal hente den til uken. Gyro koster ca 5 lapper, og kanskje det blir en nødvendighet..

Egentlig hadde jeg tenkt å bruke de pengene på noe helt annet  :rolleyes:

 

Jeg hadde tidligere en gammel type AP100 '85 fra Robertson. Med denne gikk båten som en linjal bortover, nesten uansett vær. Kanskje den nye ikke liker båten min, eller meg. Iallefall har Seatronic sålangt stilt opp og gjort sitt.. Det blir spennende å prøve.

Link to post

Sjøfilter som Er på Robertson Ap 300 er veldig greit for å sette ned følsomhet ved sjøgang.

Jeg satte opp en vanelig  Ap 300 på en større båt en gang, da gikk jeg inn etter å ha svingt roret max stb og la inn en større verdi på "telleren" (rorvinkelgiveren) og visversa, dette medførte at piloten gjode mindre rorutslag, før den sjekket om responsen var stor nok og ga enda mere, dette gav en rolig rettningstabil kurs.

Vh BKG

Link to post
  • 1 måned senere...

Siste:

Piloten ble ikke bra.

Jeg tegnet da en "kartrose" oppdelt i 5grader og plottet ut denne i A0 format. Festet arket på et bord og satte fluxen oppå og kalibrerte systemet ved å dreie fluxen 360gr rundt. Uten forstyrrelser antok jeg at kalibreringen og nøyaktigheten skulle bli bra. Det ble den ikke. I et område viste kompasset perfekt, i et annet varierte kursen i displayet  opp og ned med +/-10gr. I et tredje området var kompasset nesten ufølsomt for bevegelser. Og med slike variasjoner må reguleringen i sentralen bli feil. Utstyret ble nesten kastet på sjøen, men tok meg i det og returnerte alt til leverandøren.

I dag kom utstyret tilbake sammen med en gyro som jeg har fått låne. Og med denne innkoblet besto systemet dreietesten med glans. Og på testturen gikk båten som en strek.  :yesnod:

Nå er jeg spent på hva de skal ha for denne gyroen. Etter 4 klageturer til Moss, lange brev, timer med prøvekjøring, timer med kalibrering, sinne og frusterasjon.

Link to post

Det er mulig jeg har misforstått forklaringen din, men dersom båten lå stille og det kun var kompasset som ble dreiet 360 grader kan vel ikke koreksjon av deviasjon bli korekt. Båten vil påvirke magnetfeltet forskjellig på forskjellig kurs og båten må være en del av miljø rundt kompasset når du oppretter koreksjonsdata.

Link to post

Jo, sikkert. Men avlesningen bør være rimelig stabil rundt om er min teori. Noen grader feil var ikke det jeg var ute etter, men når fluxen sto stille og kompassdiplayet varierte raskt fra 100 til 120gr opp og ned så avlesningen var vanskelig, var noe rart. Dette gjaldt i hele området fra 90- ca 220gr. Eller når jeg vred kompasset og intet skjedde, før plutselig at hele vridningen ble innhentet. Det var også rart.

Men med gyroen står displayet stille, og avlesningen kan justeres inn så den stemmer på en prikk.  Noe var iallefall rart, men er nå løst. Neste nå er å koble pc'n jeg har mekket, gps og piloten sammen.

Link to post
  • 2 år senere...

Dersom produsenten er Cetrek kan du bare hive hele greia på sjøen, denne kan kun brukes i øst-vest retning.

Jeg hadde samme merke selv tidligere (1999 mod), men fikk den aldri til å fungere i nord-syd retning.

Ga derfor opp til slutt og kjøpte en Raymarine som jeg er godt fornøyd med.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...