mitsu Startet 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2007 (redigert) En kjenning knekte armen ved oppstart av en gammel Marna.. Regner med andre her har samme erfaring hær..? Redigert 11.Mai.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Har armene i behold men et viktig poeng med start av disse motorene er å holde tommelen på samme siden av sveiven som resten av fingrene.... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
GURIMALLA Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 og det gjorde dessverre ikke jeg, så tommelen gikk! Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Disse skylder nok noen tomler, hender og håndledd For uinnvidde: startes ved å tørne svinghjulet vha. "bolten" som sees innfelt i svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
TomErik1972 Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Ligger en fin video her på Youtube: Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Ja, i trange båtar, gjerne med dekk kunne det vere ei utfordring å få eit sikkert grep om tappen. Men som nemt over, så vil ein med tommelen på samme side som resten av fingrane vere betydeleg tryggare. Kvar er Sabb bilete ifrå? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Retox_93 Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Jøss å fine semidieseler du har ''Folk i båt'' Er e helt på villspor eller er det en saab den til høyre? fant et vrak i skauen av noe som ligner. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Pent! Brakk håndleddet på var gamle sabb 8-10hk. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Jøss å fine semidieseler du har ''Folk i båt'' Er e helt på villspor eller er det en saab den til høyre? De motorene står vel hos Frydenbø SABB, og det er der bildet er tatt, så at den til høyre er en Sabb er nok ganske sikkert, og det skulle ikke forundre meg om de andre var Sabb også. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Tar ett råtips fra høyre mot venstre : sabb 4-5hk, sabb 5-9hk, sabb 6-12hk Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Stemmer nok bra det, hegra. Den til venstre er iallefall 6-12 hk. Med trykkluftstart. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 (redigert) Hegra, og tb55 - eg trur ikkje det. Alle motorane i det bildet er Sabb, men frå høgre er det 3 Hk (A), 4 - 5 (B) og 6 - 12 (D). 3 - hestaren har ikkje egentlig topplokk, der er det ein klemring som held kula nedpå sylinderen. Ellers so har 4 - 5 hestaren ei kule med firkanta flens ned mot topplokket, og er festet med 4 skruer. 6 - 12 har kule med rund flens, og denne er festet med 6 skruer. Om vi ogso skal ta med den motoren som ikkje er i bildet, 5 - 9, so har den kula rund flens som er festet med 5 skruer. Magne Redigert 15.Januar.2014 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Har dei utstilt både diesel mototra og semidiesel motora på fabrikken? Mulig eg må ta meg eit besøk der. :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Folk I Båt Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 (redigert) Har hatt både 4/5, 5/9 og 6/12 i familien. Sjarmerende motorer som krever sin mann. Både med hensyn til oppstart, få dem til å gå riktig vei samt unngå gjentatte bomstarter (når de da først kom, så løp de løpsk og ristet gjerne båten sønder og sammen). Fadern er en racer på å snu gangretningen under drift om de starter "rangveien". "Brukermanualene" var spesiell lektyre. Ikke minst seksjonen for nødreparasjoner, der både sjøvotter innsatt med grease og fleskesvor inngikk for å kompensere veivlagerhavari. Redigert 15.Januar.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Hehe. Ja ein fleskesvor er nyttigt å ha på lur. Men når der kommer til utrasning, så har vi på vår 5-9 sikra oss med ein kule ventil som står i holet for start luft. Ved start etter montering eller med mykje diesel pumpa inn, bruker vi og opne den om den auka turtallet mykje ved start. Og naturlegvis faller da turtallet med ein gong. Den ventilen har vert til stor nytte ei og annan sjeldan gong. :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Returfjæra på den starttappen var ofte slappe greier, og en tapp som står ute kan gjøre stor skade. Min bestefar hadde en slik engang (3-5hk), og der ble motorkassen holdt inntil litt på skrå etter start for å dytte tappen inn. Men det hendte titt og ofte at motorkassen fikk seg en tur på sjøen, for å si det sånn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjord28cs Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Det at starttappen ikke altid gikk greit tilbake kan jeg underskrive på. Min far hadde en Skilsø skjermsnekke med en 8 hk ensylindret Kvikk motor. Denne var tung å dra over toppen så man måtte ta godt tak og løfte med beina. Første dagen jeg skulle på 14 dagerstur til sørlandet, båten var pakket og klar til avgang. Utførte presjekk på smørenipler og satte på plass smøreveker, 2 ganger med innsug og deretter et bestemt drag over topp. Kvikken bråvåknet, tappen returnerte ikke,traff min høyre stottå kun beskyttet av tynne blå turnsko. Tilja brakk og tok kanskje litt av for kraften. Stortåa ble merkelig blå, men når jeg hadde fått låne båten var det ikke snakk om å avlyse turen. Når jeg kom til Kragerø ble noe av pilsbudsjettet ofret til fordel for innkjøp av tresko. Det gjorde at det ble mindre smertefult å gå, og turen til Arendal kunne gjennoføres uten større problemer.Tåen fungerer i dag, men jeg fikk respekt for startertappen! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Husker buksa til bestefar hang seg opp tappen på en Sabb 5-9, så han fikk ristet seg godt. Som gammel indremisjonsmann var ikke dans noe man skulle drive med, derfor begynte han etter den episoden å starte den med hånda I følge ham selv var Rubben han hadde tidligere en bedre motor (skulle vel bare mangle da han jobbet på Wichmann på Rubbestadneset siden før krigen og fram til begynnelsen på 90-tallet, litt patriotisk må man jo få lov til å være) Gammelmotoren, en 4 hk Rubb, sto i motorbåten fra den var ny. Den begynte etter hvert å bli ganske sjelden, og det kom folk som var interessert i den. Derfor donerte han den vekk til yrkesskolen på Bømlo og det ble tatt avstøpning av den til å lage nye motorer. Så kjøpte han 5-9'en og satte i båten. Nymotoren, Sabben, fungerte egentlig ganske godt i over 20 år, men den hadde litt tendenser til å ta laus under start, så det var best å ikke henge seg opp i tappen. Husker han brukte en plankebit til å slå inn tappen etter oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Ein kan vel sei at eg vaks opp med ein 5 - 9 Sabb, so eg trudde eg kjende slikt maskineri godt. No vart det ein gang til det at eg og ein kompis skulle avgårde i deira båt, og eg gjorde der som eg pla gjera heime. Drog ut svinghjulstappen og satte foten på. Men denne motoren hadde ikkje det heilt samme punktet som den tende. so foten var litt strakare. Det som då skjedde var at motoren ganske enkelt og lettvint heiv meg over rekka og i sjøen. Det nærmer seg vel 50 år siden dette, so eg kan vel trygt sei at einaste skaden eg fekk, var såra stolthet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Har dere noen tips til å få start på en motor uten den tappen på svinghjulet. den er borte ! Motoren det gjelder er en Kvik 3 hk 2 takter ifra 1920. . Har en til men heldigivs har den tappen. begge er under restaurering. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 løp de løpsk og ristet gjerne båten sønder og sammen Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 16.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 Hehe, den filmen fekk eit par gode kommentara. Folk i andre delar av verda fekk inntrykk av at det er nokre hardhausa kara som bur her Nord. ;-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
SveinHa Svart 16.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 Ja, og så??? Den der har til og med vært vist på riksdekkende japansk tv Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Diesel248 Svart 16.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 Haha! Det var artigt! :-D :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diddn Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 (redigert) http://www.youtube.com/watch?v=Bn7dKXDvJvU Redigert 20.Januar.2014 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.