Jump to content

Oljepumpe fra Biltema

Goddis77

Recommended Posts

Har nettopp prøvd Biltema's oljepumpe, og vil bare si til de som har planer om å bruke denne. Tenk dere om 2 ganger. Midt under pumpingen gikk den ene slangen løs, og spruten stod!

Vær ihvertfall sikker på festene av slangene før der settes igang.  :cheers:

Hilsen en som lærte det den harde veien :(

:smiley:

Velkommen i klubben! Opplevde akkurat det samme og har nevnt det i en annen tråd en gang.

Var en ganske kjip opplevelse, mest grisete oljeskift jeg har foretatt. Mange her anbefaler slik vakumpumpe til oljeskift.

Ja jeg hadde også kjøpt Biltemas 12 V oljeskiftepumpe før jeg leste tråden om denne her. Før jeg tok den i bruk hadde jeg epoxy limt og stripset begge slangene, så det var ikke noe problem , men den sugde jo ingen ting. Prøvde trikset med å suge (med munn) opp olje fra motor til den kom frem til impeller, men nei da den fungerte ikke da heller.  :drink: Ble forbanna og tok den med tilbake til Biltema. Jeg spurte om de hadde fått mange reklamasjoner på denne, men det innrømmet de ikke. Nei den kostet jo bare 179kr så folk gidder vel ikke.  Men  at pumpa ikke virket som jeg fortalte , nei det stolte de ikke på. Jeg måtte bli med ned på lagret hvor den ble testet.  Først måtte de opp i butikken og hente en 220V/12 V konverter. Deretter fant de et fat med spill olje. Og etter en del plunder og tid ble det  bekreftet fra Biltemas expertise at den ikke virket. :drink:. Kjøpte en billig messing pumpe som virket utmerket.

Og alle klapper hendene sammen og sier i takt:  

"Vakumpumpe, vakumpumpe, vakumpumpe...."  Minst grisete oljeskifte/tømme bunnvann/oljeskift på snøfreser jeg har noensinne erfart :-)  Det eneste som er kjedelig er at venner og dårlige bekjente vet du har en...  

Og skal låne hele tiden (min har vært utlånt nå i 3 uker).....  :drink:

Hilsen Erik

(Frelst vakumpumpebruker)

ps Min ble kjøpt på Kvikk batteriservice i Tønsberg.  Under et annet navn enn Pela. Så den lages tydeligvis av andre også..

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hei.

Etter en elektrisk pumpe fra Bilvarehuset og en fra Torshov (begge etter hvert i søppla, godt med manuel messingpumpe), fikk jeg endelig tak i vakumpumpe!

Lars H.

(helfrelst medlem av Pela sekten!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har også prøvd Biltemapumpen. Synes den virket helt OK

(må bare fylle slangene før den suger), men kommer neppe til å kjøpe den.

Lurer på om noen har tips om noen greie vakumpumper(i tillegg til de som allerede er nevnt her på baatplassen)? Ser at Maritim har noen, men det er sikkert flere typer på markedet. Sikkert noen maskinforretninger som selger slikt også.

Tar gjerne imot tips :)

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Hei Anabelle

Hadde en runde i høst for å finne beste pris på disse pumpene, og tenkte som deg at en maskinforretning var stedet. De hadde ikke noe som kunne brukes, bare mindre pumper for gressklipper etc.

Etter mine sonderinger tror jeg du gjør det beste kjøpet hos Eurofritid i Bergen. De importerer disse selv, og hadde hyggelige priser i høst. De sender over hele landet.

Dersom du bor i Østlandsområdet får du sannsynligvis best pris hos Byggplast på Rud. De har kampanje nå om dagen også med 25% på alt bortsett fra tilbudsvarer, så det kan jo være at det finnes noe annet "snadder" der også.

Lykke til

Hilsen Ludde

Jeg har også prøvd Biltemapumpen. Synes den virket helt OK ..................

Har samme erfaring som Annabelle. Skønner ikke så mye av kritikken til denne Biltemapumpen.

Det tok meg nøyaktig 5 min. å forstå at ut-slangen ikke kunne sitte godt nok (og det var før jeg begynnte å suge olje faktisk) når varm olje gjør slangen myk og sleipt! Satte forsiktig på en slangeklemme overfor "leppa" og vips, var vi i gang!

Ikke noe søl, annet enn det man greier å få til selv (jo, jeg har i min iver en gang sparket bort sugeslangen fra peilehullet - og ja, det ble svart oljesøl nedi motorrummet - men det var jo min egen dummhet og kan ikke lastes pumpa!!!! )

Dessuten må man jo se sammenhenget mellom prisen og hva du får. Jeg er i hvertfall fornøyd - har skiftet motorolje på Yanmaren min 3 ganger i sommer, skiftet gearolje én gang på min båt, 3 ganger på en annens båt, skiftet også olje på 3 biler i sommer - og pumpa er like bra!!

(bortsett fra at sugeslangen ikke tåler oppkveiling i kaldt vær - den fikk en knekk m. hull, nå i november)

Og selve "priminga" av pumpa er så enkelt at man klemmer sammen og slipper opp - noen ganger -  overgangsnippel av gummi, som sitter som "krave" på inn-tappen og inn-slangen. O.K. det kan ta litt tid, men jeg har nå alltid fått det til!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Har hatt samme opplevelse med Biltema.pumpen, men jeg må da innrømme at jeg burde tenkt meg til hva som kunne hende når jeg startet den opp. For hvilke andre plasser i båten velger en å kjøre en pumpe uten å ha en slangeklemme på utløpet og når der i tillegg er varm olje som er mediet blir der ikke mindre sannsynlig at slangen hopper av.

En annen sak er at det burde være en klemme med i settet el.

Hvor mange tusen timer gikk den i sommer ?................Gerhard

Ikke så mange tusen akkurat, men:

* - Oljeskift i april da jeg overtok snekka (greit å vite at både filter og oljen er ny)

* - Oljeskift før ferieturen (vil ha alt tip top og fred i sjelen) sammen med dieselfilter, etc.

* - Oljeskift nå i oktober ( 120 timer siden sist)

.............kommer til å skifte igjen nå i desember når jeg skal ha snekka på land.

Ja, jeg vet det at det ikke er nødvendig, men olje koster så lite, og en ny dieselmotor koster såååååå mye - vil at dieseldyret skal ha det godt!  :flag:

Et komplett oljeskift er 2 lt på en Yanmar 2QM-15 / Vi snakker om vanlig mineralolje, og en 4 lt. kanne rekker til 2 skift / 1 kanne koster litt over 100 kr. Så har jeg brukt olje for ca 150,- i år. Det må sies å være en rimelig forsikring!

:confused: Hva koster en kasse med øl?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Velkommen i klubben! Opplevde akkurat det samme og har nevnt det i en annen tråd en gang.

Var en ganske kjip opplevelse, mest grisete oljeskift jeg har foretatt. Mange her anbefaler slik vakumpumpe til oljeskift.

:wink:  Kjøp en jabsco pumpe eller tilsvarende gummi impeller pumpe har en slik som er festet på en stor oljedunk. To ledninger med klemmer til polene på batteri. Armert slange med ss rør som jeg leder ned i bunnpanna gjennom peilepinnen. Bruker denne til alt. Rener tanken, skifter olje. tømmer kjølen og andre lure plasser det samles vann og væske. Tømmer t.o.m. filteret før jeg tar det av, det står nemlig opp ned.

God Jul  :santcheers:

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...