Jump to content

Oljepumpe fra Biltema


Goddis77

Recommended Posts

Jeg må bare være enig i at dette produktet fra Biltema nok ikke er særlig godt. Men det funket, jeg greide i allefall å skifte olje to ganger på bilen min med denne før den ble kastet. Pumpet må nok primes før den er i stand til suge noe som helst...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke så mange tusen akkurat, men:

 

* - Oljeskift i april da jeg overtok snekka (greit å vite at både filter og oljen er ny)

* - Oljeskift før ferieturen (vil ha alt tip top og fred i sjelen) sammen med dieselfilter, etc.

* - Oljeskift nå i oktober ( 120 timer siden sist)

.............kommer til å skifte igjen nå i desember når jeg skal ha snekka på land.

 

Ja, jeg vet det at det ikke er nødvendig, men olje koster så lite, og en ny dieselmotor koster såååååå mye - vil at dieseldyret skal ha det godt!  :yesnod:

 

Et komplett oljeskift er 2 lt på en Yanmar 2QM-15 / Vi snakker om vanlig mineralolje, og en 4 lt. kanne rekker til 2 skift / 1 kanne koster litt over 100 kr. Så har jeg brukt olje for ca 150,- i år. Det må sies å være en rimelig forsikring!

:confused: Hva koster en kasse med øl?

Bare husk at oljen du heller på ikke er like rein som den du kaster (denne er filtrert)

 

Det meste av skadelig drit som kommer i motoren tørr jeg påstå at vi fikser selv når vi bytter og peiler olje

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke denne misnøyen med den elektriske Biltemapumpen. Funka utmerket for meg og MYE bedre en manuell kobberpumpe (til dobbelt pris!) hos båtforhandler. Med sistnevnte ble det mye søl, mens Biltemapumpen funket som smør i olje! MEN jeg oppdaget også svakheten med at slangene lett kan hoppe av. Satte på en slangeklemme for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke denne misnøyen med den elektriske Biltemapumpen.

Ikke jeg heller, lånte ei av en kammerat nå i høst. Kjørte olja på motoren varm først og kobla pumpa på. Brukte tape på den løse slangen, brukte 10 min på 5,3 l olje (eller en kopp kaffe) på å få tømt olja av motoren. Ikke noe søl i det heletatt.

 

Skal ikke si noe annet enn at jeg savnet den fastmonterte pumpa som sto på Solè motoren, den var rett og slett genial...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Tja, har faktisk brukbar erfaring med pumpa, har vel brukt den til 10 -12 oljeskift + tømming av ca 500 liter diesel da jeg fikk lekkasje på drivstofftanken i fjor. Men i år streika den, og er havnet i oljepumpehimmelen. Men du får vel ikke all verden Hi-tech utstyr for 136 kroner (eller 179 som den koster nå) Cluet er å kjøre oljen varm før du starter operasjonen med skifting, ellers er det hele dødfødt! Alternativt kan du kjøpe en vakumsuger til 3 ganger prisen, uten garanti for at den vil vare 3 ganger lengre.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd denne pumpa et par ganger. Funker helt greit når man først får fylt slangene så den suger.

Veldig stor sjanse for litt gris med løse slanger osv, som andre nevnte her.

 

Selv kjøpte jeg heller en Pela manuell vakumsuger fra Maritim. Den er jeg VELDIG fornøyd med og kan absolutt anbefales. Går fort å tømme 8-10 liter da.

 

Bilde

 

Anabelle

Redigert av Anabelle (see edit history)

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt denne pumpa tidligere. Går ut ifra det er den du mener ?

 

Bilde

Viktig som andre sier her å stripse slangene godt. De faller lett av. Olja må være varm ( tynntflytende ) for i hele tatt å klare pumpes opp av denne pumpa. Er ikke selvsugende. Måtte selv suge inn oljen til pumpa før denne klarte resten selv.

 

Min konklusjon : Grei så lenge den holder. Kjøpte ikke ny da den tok kvelden etter 2 oljeskift.

 

Bruker denne nå til de få literene jeg pumper i året.

 

Bilde

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Er godt fornøyd med min biltemapumpe. Min erfaring er at oljen ikkje trenger å være brennheit og heller ikkje trenger eg å hjelpe pumpen med å komme i gang ved å manuelt suge olje inn i slangen. Heller ikkje strips/slangeklemmer på slangene da eg ikkje pumper varm olje, men det er sikkert ikkje så dumt å ha :smiley:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Bruker Pela pumpe for å skifte olje på dieselpurka mi. Den holder garantert lengre en den elektriske fra biltema. En kamerat brukte den elektriske til oljeskift på chevyen sin. Han kom frem til samme konklusjon som GeV, og bablet noe om at han måtte ta seg i sammen å kjøpe mindre søppel... :nonod:

Hvis du må ha elektrisk, så finnes det jo skikkelige saker til 12-1500.-

som fastmonteres, og er av en helt annen kvalitet en Biltema-dingsen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Biltemas 12 v pumpe nettop brukt for første gang. Den suger så lite at man tror noe er galt. Passe varm olje etter 15 min varmkjøring på 1000 o/min, liten oljestrøm, men 4,5 liter var sugd opp etter ca. en halv time. Enkelt og greit, men det med å stripse slangene er et godt råd, i alle fall hvis oljen er litt varm. Mange jeg kjenner liker pumpen, men egentlig har det gått greit og like raskt med vanlig håndpumpe.

Link to post
Share on other sites

Min Biltema-pumpe, brukt en gang (tok timevis å få ut 2 liter olje selv om motor var varmkjørt), lot jeg gå i vårens loftsrydning. Det var en god følelse. Forstår egentlig ikke at det er teknisk mulig å lage en så latterlig dårlig pumpe.

 

Samtidig med at jeg satt i båten og tvinnet tommeltotter mens Biltema-pumpa lot som den pumpet var det en kjenning som kom innom servicebrygga og tok oljeskift (12 l) på samme type motor ila. en halvtime. Han hadde nettopp investert i Pela-pumpe (tror jeg det var, i alle fall en stor vakuumpumpe).

Link to post
Share on other sites

Har benyttet temapumpe i flere år og gått greit det . Det er visse ting en må passe på . Slangene må stripses eller påsettes klemmer før bruk de blir utrolig myke når olja blir varm og da glir de av stussen på pumpa og da blir det j... klinete . Det må helles litt olje i slangen slik at pumpa får en skvett olje ,eller la utløpslangen stå nedi olje på utløpsiden ellers suger det ingenting blir liksom ikke noe vakuum på sugesiden . På min motor må jeg lirke det stive pumperøret ( slangen ) litt opp og ned og høre når den drar tungt (suger olje ) , hvis en bare stikker nedi sugeslangen i peilerøret og ikke foretar seg noe mer så kan en stå der til batteriet er tomt uten å få opp en dråpe eller minimalt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...