Chaparral Startet 12.Mai.2007 Del på Facebook Startet 12.Mai.2007 Hei Har sett at det er noen som har peiling på valg av propell her inne og håpar på litt hjelp. Har ein Chaparral 300 signature, med 2 dieslar på 163 hk (maks 4200 Rpm ). 150 hk på propell. Montert på Alpha one drev utv 1.5-1. Båtens vekt ( tom ) er ca 4700 kg. Lengde vannlinje 7.6 m Hadde først propellar som var 14 1/4 X 17 fekk då 31 knop på 3800 rpm. Bytta til 14 1/4 X 15 ( Med cupping ) fekk då 31 knop på 4000 rpm. No monterar eg drev med 2-1 utv, Har noen synspunkter på propellvalg er eg takknemlig for hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.Mai.2007 Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 (redigert) Er litt usikker på hvordan denne modellen jeg bruker er på drev, men har lagt inn dine data, justert vekten til 5000 kg og låst propellen 14 og 1/4 " i diameter. Har satt in Cruising turtall til 4000 i denne beregingen. RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 309.7 SAE hp ( 230.9 kW) @ 4200 RPM Max Speed: 31.0 kts Fuel: 19 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 271 SAE hp ( 202.4 kW) @ 4000 RPM Cruising Speed: 29.0 kts Fuel: 16 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 14.8 in. Pitch: 17.1 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 14.3 Pitch: 17.7 Blades: 3 Samme input men med 2:1 i gear RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 309.7 SAE hp ( 230.9 kW) @ 4200 RPM Max Speed: 31.0 kts Fuel: 19 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 271 SAE hp ( 202.4 kW) @ 4000 RPM Cruising Speed: 29.0 kts Fuel: 16 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 17.5 in. Pitch: 22.8 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 17.5 Pitch: 22.8 Blades: 3 Her anbefales det en propell på 17.5 x 22.75..... som jo kan være et utgangspukt, har ikke låst diameteren i beregningen denne gangen Redigert 12.Mai.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Chaparral Svart 12.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 Takk for svar. Men synest det høres litt stort ut. då eg no med 17 pitch ikkje klarte og få meir en 3800 rpm. og med 15 pitch ( cuppa ) klarte 4000. så med 15 utan cupping ville eg vel klart 4200. Hadde trudd noe med ca 19 pitch ville vore det som passa best med 2-1 utv. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Endringen i utveksling gjør at propellen har 700 omdr. mindre i minuttet på fullt turtall. Sydvesten's utregning er ganske nær tror jeg, men ville begynnt med 17,5 x 21 ( rein synsing) propellberegning er ingen eksakt vitenskap siden det er så mye som spiller inn. Har du tilgang på propeller å teste Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Chaparral Svart 3.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Hei igjen Har no fått på drev med 1.98-1 utv. Propellvalget vart 14 1/4 x 21 Mercruiser black max aluminium. Og det virkar fortreffeleg. Båten går no lett i plan utan bruk av trimplan, noe den ikkje gjorde før. Med tom båt for eg 4400 rpm ( 200 for mye ) og utan noe trimming gjorde den 31 Knop ( har ikkje fått testa så mye endå )Sleit veldig for og få den farta før, så detta gjorde susen. Konklusjon rett utv på drev har alt og si, og det var herlig og føla at ein har ( i allefall litt ) effektoverskudd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.