Jump to content

Kjøleskap Nidelv26

Trude III

Recommended Posts

:smiley:

Hei,

Skal skifte ut mitt gamle Engel kjøleskap i min Nidelv26. Båten er fra 1985.

Er det noen som har gjort dette og som vet hva slags kjøleskap jeg får plass til?

Flott hvis noen kan svare på dette!

Hilsen Harald L

Hei.

Byttet selv kjøleskap i år og fikk inn en Coolmatic RPD 50. Ville ha så stort som mulig med kompressor og denne gikk inn med litt ombygging. Skapet stikker ca 6 cm utenfor som jeg har foret ut med finer. Problemet er at kompressor ligger på toppen av skapet og tar i dollbordet.

Uansett så sats på skap med Danfoss kompressor. Meget fornøyd etter en sesong.

Hei.

Byttet selv kjøleskap i år og fikk inn en Coolmatic RPD 50. Ville ha så stort som mulig med kompressor og denne gikk inn med litt ombygging. Skapet stikker ca 6 cm utenfor som jeg har foret ut med finer. Problemet er at kompressor ligger på toppen av skapet og tar i dollbordet.

Hei Amorosa,

Takk for svar! Da går jeg ut i fra at dette er et skap på 50liter. Kompressordelen på det gamle engelskapet lå så lavt at dollbordet går klar. Ofte er nye skap utstyrt med kompressorer / kjølere i toppen. Jeg vurdere også skap som har avtagbare kompressorer. Har nettop begynt å snuse i dette og det var litt vanskeligere enn jeg hadde trodd.

Har også skrudd ut platen under kjøleskapet for å se om det var noe mer å gå på. Der fant jeg en 20kg sandsekk som var klemt helt ut mot skroget. Denne skal vel kompensere for at båten er litt "styrbord tung".

Jeg kikker videre og takk for alle tips!

Hilsen Harald L.

Trude III

:santa:

Hei Harald.

Jeg har en også en Nidelv 26 86 mod og skal bytte kjøleskap.

Har ennå ikke funnet et som fyller ut rommet til det gamle kjøleskapet.

Særlig er det problem med at det er ganske smalt oppe der kompressoren sitter.

Dersom du finner et som passer bra gi gjerne tilbakemelding

til jensande@organizer.net

Nå snur det snart :)

Hilsen

Petter

Hei.

:headbang:

Amorosa,

Håper du leser dette.

Jeg savner et bilde av din løsningen. Har du sendt det tro?

Det var nemelig ikke lett å finne noe kjøleskap i 48-51 liters klassen til Nidelven. Alle har kompressor i toppen og det virker ikke som de kan modifiseres. Ditt RPD 50 ser ut til å være det som byggger minst i dybden samtidig som det er 48 liter netto. Men etter mine beregninger vil det stikke ut ca. 11cm med dør. Jeg er spent på å se hvordan dette ser ut. Du kan legge det inn her eller maile til haly@nycomed.com. Takker og bukker!

Hilsen Harald L.

Trude III

• 4 uker senere...

Hei og godt nytt år!

Bare for å avslutte denne tråden legger jeg ved et bilde av det nye kjøleskapet ferdig på plass. Da kjøleskapet er senket noen cm. ble det plass til en luftespalte i toppen.  Her er brukt standard kantlister som er limt i sammen til en ramme. Kjøleskapet skulle nå få bra med luft. En lufteslange ligger jo også bak skapet. Jeg kjøpte vinkeljern som er beregnet til skapet for å feste i front. Skapet stikker kun 2 cm lenger ut i forhold til det gamle Engel skapet.

Bilde

Hilsen Harald L.

Trude III

...Bare for å avslutte denne tråden legger jeg ved et bilde av det nye kjøleskapet ferdig på plass.

Dette så jo ganske så snasent ut. Løsningen med lufteåpning som er innrammet ble fin. Drister meg til et par spørsmål da jeg snart skal igjennom en lignende operasjon i Sjømannen: Hvordan er det med plass bak skapet i forhold til skrogvegg? Antar du har skjøvet det så langt bak som mulig for å hindre at skapet stikker lenger ut enn nødvendig. Var du noengang inne på tanken om å bruke ei PC vifte for å få bedre sirkulasjon/kjøling og redusere tiden kompressoren går? Jeg funderer litt på det. Lurer litt på om det kan være en lønnsom investering. F.eks. hekte på et rele som er utkoblingsforsinket og som ligger inne en tid etter at kompressoren har stoppet slik at vifta får sirkulert litt luft. Er det noen som har prøvd seg fram med noe slik og vet litt om effekten av et slik stunt?

:yesnod:

Hei batdilla,

På Nidelven er utfordringen / problemet at dollbordet okkuperer den øvre plassen i rommet. Men med dette skapet var det akkurat plass nok når det ble senket noen cm. i forhold til det originale. Det er fremdeles god plass til skrogsiden under dollbordet. På Nidelven ligger det her en 75mm luftslange som går ut av en ventil / rist i skrogsiden så det er bra med luft. Dette kan jo gjøres på andre båter også. Ideen med viften er nok god, så god at det er originalt på Coolmaticen (se bilde). Viften går mens kompressoren går.

Bilde

Hilsen harald l

Trude III

Dette med viften likte jeg. En 12V pc-vifte bruker minimalt med strøm. En rask titt i hylla sa 0,12A for en 10cm vifte. Hvis den så går bare når kjøleskapmotoren går, betyr det ca 15 minutter pr. time. Pr. døgn blir det 0,72Ah.

Hvis kjøleskapet dermed bruker 10% mindre strøm, utgjør det for min del 0,09A x 24h= 2,16Ah.  Jeg har da spart 1,44Ah. Ingen stor gevinst strømmessig. Gevinsten ligger i at kjøleskapet har stresset mindre og dermed vil vare lengre.

Dette er selvfølgelig bare synsing fra min side. Likevel er det liten tvil om at man kommer ut på plussiden. Gevinsten er vel størst hos dem som har det svært trangt bak med dårlig utlufting. Det gjelder meg. Jeg har riktignok en kjøleribbe som dekker hele baksiden av kjøleskapet fra toppen av motoren til bunnen av kassa. Antagelig 4 ganger større enn det avbildede, men likevel....

Jeg har nå enda et prosjekt å gjøre før sjøsetting.    :yesnod:

Lotus

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...