benq Startet 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2007 Har nå solgt min Rana 630 og står på trappene til å konvertere til vindkraft. Men så kommer jo spørsmålet, hvilken båt. Er ikke interessert i konkuranseseiling men en god og stabil turbåt i prisklasse 150-200000. Dette er jo ingen nybåt pris, så når man ikke vet så mye om seilbåter så er det jo naturlig å søke råd ute i medlemsmassen. Det er nok mange som vet mye og har lang erfaring i seiling. Så HJELP meg med innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Maxi 84 eller en såkallt halvtonner med nyere motor ville vært mitt stalltips. Maxien er veldig mye båt for prisen og fortsatt rimelig kurrant å selge om seilingen gir mersmak. Halvtonnerene kan ha varierende grad av kurranthet men finnes mange solide og gode begynnerbåter her. Personlig ville jeg vel gått for maxi i denne prisklassen. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Personlig synes jeg Maxiene er overpriset. Du kan få en helt ok båt for langt minde utlegg enn det du må betale for f.eks. en Maxi 84 eller en 999. Jeg har alltid seilt båter som ikke er dusinvare og slike båter har ofte lavere pris siden de ikke er så kjente. Er du i tvil om tilstand bestiller du en tilstandsvurdering av en fagmann. Han hjelper til så du ikke kjøper en motor som nesten allerede er havarert, om skroget har plastpest eller andre ting som kan gi store problemer. En ny motor koster jo opp mot havlvparten av det du har tenkt å betale for båten. Det er mye på finn.no mellom 150-200 kNOK. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Sebaldus Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Er min påstand at det må gammel saltvannskjølt diesel hjelper lite med fagmann da han ikke finner ut noe særlig likevel av tilstanden til motoren inni. Kjente av meg kjøpte en båt med tilstandrapport på motor fra verksted der det viste seg at det var sprekk i toppen uten at verkstedet hadde funnet ut dette. Klart at om man betaler for kompresjonstest eller at toppen taes av kan man finne ut mye men vanlig synsing basert på at den starter og ikke går varm kan man se selv for en stor del. Ellers enig i at man får mer for pengene med en mer spesiell båt men synes ikke f.eks 170 k for en maxi 84 er så ekstremt. Kan være enig i at 250 kan bli drøyt for en fenix. Mye for pengene kan man vel få med eldre, selvinnredede båter som Mikkel 32, Oksøy, Bostrøm 31 osv osv Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Scampi Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 (redigert) Kjapt søk på Finn ga endel brukbare kandidater. Tror det du er på utkikk etter er en typisk 70-talls-halvtonner (som Scampi er et godt eksempel på). Ellers var det jo et par Fenixer der innenfor prisspesifikasjonen din, og jeg synes ikke de var spesiellt overpriset i forhold til f.eks. Maxi 84. Har nok mer sans for Fenixen enn Maxi 84 selv, den er endel lettere (og dermed mer lett-drevet) og den har selvslående fokk, noe som gjør den mer lettseilt og den ser rett og slett mer ut som en seilbåt i mine øyne. Christian 8-) Edit: PS.: Ellers kan jeg jo anbefale Junker 26, men tror ikke det er noen til salgs foreløpig Redigert 12.Mai.2007 av Xtian (see edit history) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Blyfritt Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 (redigert) Hmmm. Hvorfor skal båten absolutt ha så mye ballast? Vurder flerskrog, usikker på hva du kan finne i prisklassen, men det kan være noe morsomt å komme over. Feks denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...103&tot=163 Eller denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...p;tot=163 Eller denne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=163&page=7 Mindre krenging, mer fart, mindre dyptgående. Plassen er avhengig av hvilken størrelse du kan komme opp i. Redigert 13.Mai.2007 av Blyfritt (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt nåværende prosjekt Link to post
benq Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Takk til dere som ga av deres tid og svarte på innlegget,det var endel gode forslag. Ha en fin båtsommer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.