Jump to content

Kjøling m/varmeveksel. Får ikke vann i eksos lenger?

D5LA

Recommended Posts

Hei. Nå sliter jeg. :confused: Det kommer ikke vann ut med eksosen som tidligere. Har sjekket hele kjølesystemet men finner ikke feilen. Ikke tett sjøvannsfilter. Full åpning fra eksos gjennom varmeveksel, gjennom pumpe, gjennom oljekjøler og ut sjøvannsinntak. Åpnet vannpumpe og så at impeller gikk rundt. Ny impeller ble montert for å eliminere feil i den gamle. Det fulgte med en "låsekile", denne er ikke montert da jeg ikke fant noe spor til den. Ser for meg tips fra dere som løsningen, :smiley:

Kan impelleren suge luft på innsugssiden?

Vannet er tungt å dra opp og dersom du har en liten luftlekkasje et sted mellom

impeller og vanninntak, vil dette effektivt oppheve vakumet som trekker opp vannet.

Ta en dobbeltsjekk på lokket til impelleren.

Skiftet du pakning da impelleren ble byttet?

Kanskje et dumt spørsmål, men mange kjølevannsproblemer begynner akkurat her.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Phoebe er nok inne på noe vesentlig. Du kan jo prøve å ta av en slange like etter sjøvannspumpen, starte motoren og se om du får vann så langt (bør vel sette på en annen slange så du ikke spruter sjøvann over alt...).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Akselen er "fortannet" lik impelleren. Har mulighet for å suge vann fra motorbrønn, f.eks ved vannlekasje, ved å betjene en Y-ventil. Prøvde å suga vann fra en bøtte uten at det hjalp. Fyllte slangen med vann før den ble satt i bøtta. Monterte ny pakning ved impellerbytte.

Sjekk om du har undertrykk (vakuum) på sugesiden på følgende måte:

Koble fra sugeledningen (husk å blende inntaket med kuleventilen!)

fra bunninntaket og hold hånden for slangestussen mens en medhjelper

drar på starteren uten å starte motoren.

Dersom du ikke bygger opp vakuum i slangen mot hånden, har du en luftlekkasje.

Hvis du har tilgang på en liten hobbykompressor kan du sjekke motsatt vei!

Fyll opp kompressoren hjemme og kjør på med luft gjennom sugeledningen.

Få en medhjelper til å lete med øyne, ører og hender etter hvor luften kommer ut.

Vær forsiktig med trykket slik at du ikke sprenger en tilsynelatende tett pakning under impellerlokket.

Men; før du gjør feilsøkingen komplisert; Bytt pakning under impellerlokket en gang til.

Bruk samtidig en tynn hinne med silikonbasert pakningstetningsmiddel på begge sider.

Dersom ikke anlegget mellom huset og lokket er 100% plant,

får du luftlekkasje selv om pakningen er ny.

Noen hundredels mm er nok til å gi deg problemer som du beskriver.

Takk for tips om innlegget til impelleren til Lars. Mange fine tanker og tips. Skal prøve å legge på litt pakningsmasse på begge sider av pakningen til lokket på pumpen, mulig den suger falsk luft der. For sikkerhetskyld prøver jeg med litt pakningsmasse på lokk til sjøvannsfilter også. Men det blir IKKE i dag men, MANJANA.

Jeg tenker høyt ! Pakning som fulgte med var meget tynn så jeg laget en pakning av "gummi" pakningsplate på 1 mm., kan det åpne for vanngjennomstrømning, lekkasje forbi impelleren ? Mellom impeller og lokk ?

Problemet ditt blir ikke vanngjennomstrømning mellom impeller og lokk,

men luftlekkasje! Du klarer ikke å skape undertrykk på sugesiden dersom ikke impelleren

og impellerhuset er 100% tett i forhold til "motorsiden" av pumpa.

Nå har du antagelig ca. 1 mm passasje mellom impeller og lokk hvor luften går fritt.

Du klarer aldri å bygge opp undertrykk med 1 mm glipe her :nono: :eek::nonod:

Kjøp ny originalpakning og stryk ut en fin, tynn hinne med silikonbasert pakningsstoff på begge sider.

Før du monterer sammen, så rens anlegget på impellerhus og lokk godt med rødsprit, lynol, e.l.

slik at pakningsstoffet setter seg godt mot underlaget.

Sett sammen og vent på at herdetiden til pakningstoffet er innfridd før du starter opp.

Det er fine toleransegrenser i et impellerhus, så uoriginale pakninger,

doble pakninger (for å motvirke ujevnheter i anleggsflater), for tykt lag med pakningsmiddel, osv

vil nesten alltid gi luftlekkasje og akkurat samme problemer som du strir med nå.

1 mm pakning er for mye :smash: Lokket skal klemme mot impelleren ellers lekker vannet tilbake til sugesiden.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Et annet sted du kan lese om impellere, pumper og problemer er her. Der finner du også info om en spesiell uttrekker for selve impelleren. Bruker en noe slikt, slipper en i hvert fall å få hakk i annleggsflaten for lokket slik jeg fikk med derpå suging av falsk luft.

Lars H.

(med landets mest omtalte og beskrevne impeller!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For min Yanmar impeller (fra 1986) er det i servicemanualen anbefalt å smøre hele huset, impelleren og O-ringen (har ikke papirpakning) med vannfast fett.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

silikonbasert pakningsstoff :nonod:

Grease :yesnod:

"Moderne" impellerhus har som regel "O"-ringer,

og der kan det sikkert med fordel brukes grease eller fettbaserte tetningsmidler.

I eldre impellerhus av diverse fabrikat, inkludert de gamle Jabsco-impellerhusene,

er det vel nesten uten unntak tynne papirpakninger,

og her har jeg sverget til et godt silikonbasert pakningsmiddel.

Jeg har en tube "proff-middel" fra Würth liggende som har fulgt meg og diverse impellerhus i ca 10-12 år,

og dette har vært vidundermiddel uansett hvor det er blitt brukt.

Jeg husker den kostet noen kroner , men det er fremdeles 70-80% igjen på tuben.

A. Erstattet 1 mm. pakning med pakningsmasse (på vannpumpe) og B. fyllte spor til O-ring (på filter til sjøvannsinntak) med pakningsmasse før jeg la på O-ring. Årsak : B. O-ring på sjøvannsinntak var ikke tett, her ble luft sugd inn mellom lokk og hus. A. Pakning på pumpe ga for stor avstand mellem impeller og lokk, noe som forårsaket at vannet får anledning til å strømme forbi impeller. :flag: Uten dere, Ja da hadde det nok gått noen dager til, Takk for alle innspill. Ha en fin sommer.

tynne papirpakninger,

og her har jeg sverget til et godt silikonbasert pakningsmiddel.

Hvorfor det? Skal det ikke av igjen, en gang? Iflg specs skal der ingenting på og da er grease pr def deet eneste som går. Og da får man av lokket igjen ... slipper å skrape bort gammel guffe i tillegg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hvorfor det? Skal det ikke av igjen, en gang? Iflg specs skal der ingenting på og da er grease pr def deet eneste som går. Og da får man av lokket igjen ... slipper å skrape bort gammel guffe i tillegg.

Går av igjen? Det er ikke Araldit jeg beskriver over ... :lol:

Det er bare å ta av lokket igjen med minimal motstand og silikonbelegget følger med som en fin streng.

Ingen skraping og fjerning av gammel guffe.

Tørk over anleggsflatene med rødsprit på en fille og det hele er klart for ny omgang.

Og hele operasjonen tar under 2 minutter.

Jeg har aldri forsøkt grease på papirpakninger, og magefølelsen murrer instinktivt noe om at denne

kombinasjonen hører dårlig sammen.

Men jeg har tatt feil før, og bøyer meg for alle gode råd som er forsøkt ut av andre med lykkelig utgang.

Jeg har så god erfaring med løsningen jeg beskriver over, så personlig ser jeg ingen grunn til å

gjøre dette annerledes dersom jeg igjen skulle få et impellerhus som har papirpakning.

Jeg hører imidlertid pt. med i Yanmar-klubben og det betyr "O"-ringer og grease som Lars beskriver over.

• 5 uker senere...

Så da får jeg prøve greas eller pakningstoff jeg da. Slik rødt pakningsstoff duger det :cool:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...