roaldbj Startet 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2007 Jeg forbereder sommerens båttur som innebærer at vi foruten deler av norskekysten også kommer til å seile i havområdene i Sverige, Danmark og Tyskland. Jeg scanner nå en rekke dokumenter som vi må ha ombord og legger disse inn på PC og minnepenn. Kom til å tenke på om det er mulig å legge disse dokumentene på et privat dokumentarkiv på båtplassen som er tilgjengelig over alt på internett. De fleste tollstasjonene jeg har vært innom de siste årene har tilgang til internett, og informasjon på båtplassen er også tilgjengelig WorldWide. Spørsmål gjelder: 1) dels til Ingar om dette er teknisk mulig (jeg betaler gjerne for denne tjenesten), 2) dernest til de øvrige medlemmer hvorvidt dette er en brukbar ide? Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Vet ikke hva slags internett abonement du har, men jeg kan lagre ca 100 mb på e post leseren min + at jeg har 100 mb på G-mail kontoen min. Så om det er noe jeg har behov for på flere steder, sender jeg bare en mail til meg selv som jeg lagrer. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Jeg har et internett system som går via statlige systemer med store krav til sikkerhet. Jeg trenger VPN-klinet for å kunne lese disse, og kan ikke forutsette at bruker har dette programmet installert. Fra min egen PC kan jeg jobbe fra mitt område world-wide, men som sagt, dette forutsetter VPN-klient. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Vi bruker Citrix. jobber ikke på lokal pc`n i det hele tatt. Kan jobbe World wide. Trenger en Citrix brikke ( skifter kode hvert 30. Sek.. ) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 (redigert) Hei. Dersom du har dokumentene dine scannet i JPEG format, kan du jo bruke tilbudet fra fotobutikkene? Butikken http://eurofoto.no f.eks, gir ubegrenset gratis lagringsplass for dine bilder, og du bestemmer selv om "bildene" skal være tilgjengelig for andre. Hvor mange MB er det snakk om? PS. Roald, nå har jeg hentet "boksen" fra båten og skal installere SW i løpet av kvelden! Lars H. Redigert 13.Mai.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Espen C Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 (redigert) Hei.Dersom du har dokumentene dine scannet i JPEG format, kan du jo bruke tilbudet fra fotobutikkene? Butikken http://eurofoto.no f.eks, gir ubegrenset gratis lagringsplass for dine bilder, og du bestemmer selv om "bildene" skal være tilgjengelig for andre. Hvor mange MB er det snakk om?PS. Roald, nå har jeg hentet "boksen" fra båten og skal installere SW i løpet av kvelden!Lars H. Har du prøvd å døpe om filer til .JPEG for så og laste opp til eurofoto.no det kan jo hende det går an å lure systemet Redigert. Nei det gikk vist ikke jeg har prøvd Redigert 13.Mai.2007 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Jeg har et internett system som går via statlige systemer med store krav til sikkerhet. Jeg trenger VPN-klinet for å kunne lese disse, og kan ikke forutsette at bruker har dette programmet installert. Dette skjønner jeg ikke. Hvorfor tror du at baatplassen er annerledes i forhold til din "statnett" enn gmail og de ørten andre muligheter å lagre data på webben? Bortsett fra at jeg har 2-3 stk "serverplass" bruker jeg GMail til å lagre ymse filer som vedlegg til epost-drafts der Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 I min enfoldighet har jeg forstått at jeg har tilgang til BP World-Wide hvor det er internett. For å få tilgang til mitt eget område på arbeidsplassen trenger jeg VPN-klinet. Jeg kan ikke forutsette at VPN-klint er installert over alt hvor jeg ferdes. Er dette vanskelig å forstå for datakyndige? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Slik jeg tolker Roald ønsker han å legge dokumentene slik at man har direkte tilgang til dem via en nettleser. Dette er i praksis det samme som å lage en hjemmeside. Hvis man ønsker en pålitelig, reklamefri tjeneste er Google Pages ett bra alternativ Her har jeg laget en test ved bare å lime inn sjøveisreglene. Selvsagt kan man også laste opp scannede dokumenter. https://baatplassen.googlepages.com (Det er foreløpig ikke mulig å passordbeskytte sider, så hvis du ønsker sikkerhet for at ikke uvedkommende kan se sidene egner ikke denne tjenesten seg,) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Hentet fra www.online.no Sikker Lagring av dine filer og bilder Telenor Sikker Lagring er en tjeneste som gjør at du enkelt kan lagre dine bilder, passord, og dokumenter helt sikkert på en ekstern server. Dermed vil filene dine være trygge selv om PC-en din krasjer. Dersom du får ny datamaskin kan filene dine i Telenor Sikker Lagring enkelt overføres til den nye. Klikk her for å laste ned Telenor Sikker Lagring Bevar dine viktige bilder og dokumenter på en sikker måte! Del bildene dine med de du ønsker! Få tilgang til dokumentene dine på flere PCer 1 GB Sikker Lagring inkludert i ditt Online ADSL abonnement (mer plass kan enkelt kjøpes) Enkel installasjon og enkel bruk Unik tjeneste utviklet for Telenors bredbåndskunder! Benytt ditt Online ADSL brukernavn og passord Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Ingar, dette var/er hva jeg sannsynligvis trenger. Nå må jeg bare jobbe for å forstå hvordan jeg skal laste ferdigscannede dokumenter opp på området. Takk for forståelsesfull bistand. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Hvis det er scannede dokumenter kan også http://imageshack.us/ brukes til filer som: jpg jpeg png gif bmp tif tiff swf Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Bitteliten: Den tjenesten kan sikkert brukes hvis Roald er Telenor kunde og dokumenter/bilder er tilgjengelige via web. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Til Roaldj: Det er noe jeg ikke har fått med meg her. Hvorfor ønsker du å ha dokumentene på nettet når du likevel har dem lagret lokalt? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Dette var flotte innspill. 1) Jeg/vi bruker Telenor til det meste (fast telefon/ adsl/ 4 moliltelefoner/ mobilt kontor). 2) Jeg har erfart at båtplassen med dokumentarkiv kan leses "overalt". Jeg må derfor vurdere hva som er det mest hensiktsmessigte lagringsstedet for pdf-filer som evt skal vises andre steder /tollstasjoner for digital dokumentasjon av: pass, båtsertifikat, forsikringsdokumenter, dieselkvittering, hjemstedsadresse, bankkort o.a., jfr tråden om diesel i fritidsbåter i Tyskland. Jeg ville tro at 200 KB lagringsplass er tilstrekkelig til dette formålet. Et alternativ er at jeg kan sende disse dokumentene til meg selv som IM? Hva er i så fall lagringskapasiteten på IM-området? Jeg vingler nok mye nå mellom ulike løsninger for sommeren - men poenget er at noen sentrale dokumenter skal være tilgjengelig fra flest mulig internettsteder. Sitér dette innlegget Link to post
kentandresen Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Hei! Det er ikke noe problem for deg å opprette f.eks en hotmail konto på www.hotmail.no Dette er e-mail tjeneste som du har tilgang til fra hvilken som helst pc som har internett i hele verden. Du kan da f.eks få en epost konto som heter roaldbj@hotmail.com (forutsatt at navnet er ledig). Da har du en fordel med at du kan sende dokumentene dine til denne mailadressen, og du kan også motta mail fra andre hvor hen du er så lenge du har tilgang til internett. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Til Roaldj: Det er noe jeg ikke har fått med meg her. Hvorfor ønsker du å ha dokumentene på nettet når du likevel har dem lagret lokalt? Ønsket om et sentralt lagringssted er ut fra muligheten om å kunne få tilgang til pdf-filene uavhengig av min egen PC og uavhengig av nettsted. Eksempelvis er det greit hos tollerne i Helgoland å kunne vise flere dokumenter om bruk av norsk avgiftsfri diesel på internett, fremfor å ta med egen PC og vise på denne. I tillegg må jeg være forberdet på at PCene ombord kan få skader. Derfor er det greit - slik jeg ser det - å ha tilgang til et sentralt lagningssystem. En mindre viktig kommentar: Jeg har ved gjennomføring av oppgaver ulike steder i Europa hatt enorm nytte av å ha tilgang på mitt sentrale lagringsområde som ikke har vært kopiert på bærbar PC eller andre bærbare lagringsmedier. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Er dette vanskelig å forstå for datakyndige? Nei, nå ikke lenger. Men fortsatt er det maaaange steder på webben hvor du kan lagre dine dokumenter uten å ha en VPN-klient. Flere har nevnt disse for deg: gmail, hotmail, ... Men muligens er noen mer nærliggende enn et web-epost-system, det er jeg enig i Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Ut fra det Roald beskriver må området være passordbeskyttet, da faller GooglePages ut. Da er den Telenor løsningen muligens ett alternativ, kanskje noen her som har erfaring med den? Slik jeg oppfatter det ønsker Roald bare å henvise til en webadresse som toll/havnekontor etc. kan gå inn på for å se dokumentene, da faller epost løsninger ut. IM på BP synes jeg heller ikke er noen god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Forstår. Rent teknisk er det ingenting i veien for å ha en slik tjeneste på BP, men det vil være en god det arbeid å legge til rette for det. Spørmålet blir derfor om behovet er stor nok. Jeg ville uansett aldri lagt ut kopi av bankkort pass o.l. på nettet, og jeg tror heller ikke at det ville blitt godtatt av dem som skal sjekke det. Sitér dette innlegget Link to post
Falk Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Slik jeg oppfatter det ønsker Roald bare å henvise til en webadresse som toll/havnekontor etc. kan gå inn på for å se dokumentene, da faller epost løsninger ut. Hvorfor faller e-postløsninger ut - hvis man allikevel må inn med brukernavn/passord ? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Slik jeg ser det, hadde det enkleste vært en ftp server, enkelt å kjøre opp, passordbeskyttelse av mappe og ikke minst enkel palogging via feks. firefox eller IE. Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
kentandresen Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Kan ikke skjønne hvorfor en epost løsning faller ut. Uansett så må man jo på internett(via nettleser) hvis man har dokumenter lagret ett sted. Hvordan skal f.eks tollvesenet klare å se på dokumentene hvis de ikke skal åpne nettleseren? Det er jo samme om man skriver www.hotmail.com, baatplassen.no eller en eller annen adresse? En hotmail konte er en epost tjeneste som man bruker via nettleseren, ikke outlook ol. Denne er passord beskyttet og man kan vel lagre 1000mb tror jeg. Maks størrelse på vedlegg per post er 10mb. Jeg brukte selv en hotmail konto til å lagre kopi av pass, flybilletter og forsikringspapirer da jeg reiste på en jorda rundt tur. Men jeg fikk heldigvis ikke brukt for de :) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 (redigert) For å forklare litt nærmere hvordan jeg tenker - sikkert dårlig tenking - Når jeg nå kommer til en havn utenfor Norge, kan havnemyndighetene slå inn identitetsnummeret mitt som er registretr i Skipsregisteret, dermed får de vite alt om båten (eierforhold, lengde, bredde, dybde, MMSI nummer, histprikk, o.a.). Så er spørsmålet om jeg har lov til å bruke avgiftsfri diesel: da er det greit å ha disse opplysningene tilgjengelig på internett. Forsøk i dag å finne engelsk dokumentasjon på at vi i Norge fremdeles kan bruke avgiftsfri diesel på fritidsbåtene? Jeg ønsker at denne informasjonen skal være tilgjengelig på området mitt ved at bekjente sentrale personer har godtgjordt dette for meg -men ikke kan gjøre det for andre seilende. Redigert 13.Mai.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Når jeg nå kommer til en havn utenfor Norge, kan havnemyndighetene slå inn identitetsnummeret mitt som er registretr i Skipsregisteret, dermed får de vite alt om båten (eierforhold, lengde, bredde, dybde, MMSI nummer, histprikk, o.a.). Men tror du det vil bli godtatt som troverdig informasjon da? Det tror ikke jeg. Hvem som helst kan jo legge ut hva som helst på nettet. En elektronisk utgave at et dokument som ligger å slenger et eller annet sted på nettet er ikke det samme som papir i hånda med stempler, underskrifter m.m. Jeg tror egentlig dette er ganske dødfødt hvis det dreier seg om å dokumentere ting ovenfor myndigheter. Ville holdt meg til papirutgaver. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.