Jump to content

Private dokumentarkiv på båtplassen

roaldbj

Recommended Posts

Vet ikke helt om jeg forstår hva du er ute etter?

Har du dokumenter lagret på din data nå, f.eks pdf, jpe,doc el.?

Ønsker du at disse dokumentene skal være tilgjengelig uten at du er nødt til å bruke din egen pc?

Ønsker du at de skal være tilgjengelig fra en pc som har tilgang til internet, men kun du skal kunne se de(og evt. de du ønsker å vise de til)?

Eller ønsker du ett register som alle kan se med forskjellige dokumenter som er kjekke å ha når man seiler i utlandet?

Når det gjelder VPN klient så er dette noe du kun trenger for å komme inn på ditt eget hjemmeområde på jobben, dette kan du nå via din egen pc som har dette innstallert samt denne kodeduppedingen. Dette kan du komme til via et hvert nettverk i verden, trådløst eller ei... med mindre de har sprerret for noe da..

Jeg bruker det samme vie jobben min, og jeg har da tilgang til alt mitt via VPN... Nå skal jeg bare se om jeg får jobben til å betale for ICE "bredbåndet"... er vel litt tvilsomt, men kan jo prøve... Jeg får dekket er bredbånd i allefall..

De dokumenter du tenker lagret kan du lagre hvorsomhelst, jeg hadde nok brukt hotmail eller slikt, mener du kan et par hundre Mb der..

Jeg satser kun på hard copy av dokumenter, selv om alt er scannet og ligger på jobbmailen... siste kvittering er på gummibåten og motoren

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg ville også heller ha en mappe med gode (farge-)kopier ombord. Pent i plastlommer. Det har selv jeg plass til på mine 26 føtter.

Skal du ha en lenkesamling til alskens norske bestemmelser om fritidsbåter som er for stor til å drasse rundt med, så er det jo ingenting i veien å plassere denne samlingen her på baatplassen i et av dine innlegg og bare notere deg linken direkte til enkeltinnlegget. Ja, vi kunne jo også legge det i dokumentarkivet for den saks skyld dersom denne samlingen er av allmen interesse.

Og ellers får man også mye på en DVD - og det er vel ikke verre å be Bundestolloverkassererforvaltningsinspektøradjutantkommandøren til å ta en titt på DVD'en enn å klikke på lenken - begge ting er jo farlig de....

Men tror du det vil bli godtatt som troverdig informasjon da?

Det tror ikke jeg. Hvem som helst kan jo legge ut hva som helst på nettet.

En elektronisk utgave at et dokument som ligger å slenger et eller annet sted på nettet er ikke det samme som papir i hånda med stempler, underskrifter m.m.

Jeg tror egentlig dette er ganske dødfødt hvis det dreier seg om å dokumentere ting ovenfor myndigheter. Ville holdt meg til papirutgaver.

Etter å ha fundert litt frem og tilbake er tanken om et sentral digitalt lagringssted for viktige dokumneter tolig "ganske dødfødt".

Selvfølgelig skal jeg ha med orginaldokumentene laminert, men jeg tenkte for sikkerhets skyld at det kunne være grei å ha adgang til kopier uavhengig av de som er ombord. Jeg har plass nok til å bringe dem med meg, og sammen med annen dokumentasjon som sjøveisreglene o.a. har de det bra ombord.

Videre fikk jeg eksempelvis i dag en mail fra tollregionen i Oslo og Akershus som ovenfor tyske myndigheter skal bekrefte at vi faktisk har lov til å bruke avgiftsfri diesel i Norge. Det er ikke sikkert at tyske tollmyndigheter godtar denne mailen, men forhåpentligvis vil den kunne stimulere til at de undersøker saken nærmere.

Hereby we verify that at the present time it is still allowed to use red diesel in leisure vessels in Norway.

Vennlig hilsen

Infosenteret

Tollregion Oslo og Akershus

Telefon: 0 30 12

Telefax: 22 34 68 30

E-post: oslo@toll.no

www.toll.no

Jeg tenkte at en elektronisk kopi av eksempelvis denne mailen, med sendetidspunkt, avsenderadresse o.a. elektronisk informasjon må kunne virke som brukbar informasjon i utlandet?

Hereby we verify that at the present time it is still allowed to use red diesel in leisure vessels in Norway.

Tror ikke jeg ville satset på den mailen som dokumentasjon.

F.eks er det vel snart 10 år siden den fargede dieselen var rød, forøvrig omtales denne på offesielt vis som " merket disel, ikke ilagt autodieselavgift" om husken ikke spiller meg et puss.

Samt at den er grønn, ikke rød.

Suzuki

No boat needed..

Jeg tenkte at en elektronisk kopi av eksempelvis denne mailen, med sendetidspunkt, avsenderadresse o.a. elektronisk informasjon må kunne virke som brukbar informasjon i utlandet?

Beklager roaldbj, men jeg forstår ikke hvorfor du er så opptatt av å ha f.eks den mailen elektronisk på internett, og at du gidder å bruke så mye tid og energi på dette. Er det ikke bare å printe den ut med sendertidspunkt, avsenderadresse osv og bli ferdig med det da? Håper ikke du blir fornærmet, men jeg synes dette har tatt helt av.

Etter å ha fundert litt frem og tilbake er tanken om et sentral digitalt lagringssted for viktige dokumneter tolig "ganske dødfødt".

Synes ikke det er dødfødt i det hele tatt. Brukte dette selv når jeg var på en lang reise som nevnt i en tidligere post. Det kan være kjekt å ha en kopi av f.eks passet lagret digitalt og ett sted hvor du kan få tak i det så å si nårsom helst og hvorsom helst. Dette vil garantert hjelpe om du har mistet/frastjålet alle papirer.

Selvfølgelig skal jeg ha med orginaldokumentene laminert, men jeg tenkte for sikkerhets skyld at det kunne være grei å ha adgang til kopier uavhengig av de som er ombord. Jeg har plass nok til å bringe dem med meg, og sammen med annen dokumentasjon som sjøveisreglene o.a. har de det bra ombord.

Dette er fullt ut mulig, det er bare å prøve et av de mange forslagene som er nevnt tidligere.

Som nevnt i mange av innleggene tidligere er dette fullt mulig. Vet ikke hvorfor du ikke er villig til å prøve f.eks www.hotmail.no Dette er en helt sikker tjeneste å lagre dokumenter på, den blir levert og driftet av Microsoft. Du har eget brukernavn og passord, og du trenger kun Internet Explorer og tilgang til internet for å bruke den.

Her kommer et eksempel på min egen hotmail konto.

Dette er siden man logger inn på:

1.jpg

Og slik ser det ut når man har logget seg inn.

3.jpg

Edit: Og det beste av alt, det er gratis!

Redigert av kentandresen (see edit history)
Beklager roaldbj, men jeg forstår ikke hvorfor ...

Jo, på en måte er det forståelig, Lasse. Det var roaldbj som måtte punge ut atskillige Euro pga avgiftsfri diesel i DE. Jeg hadde også gjort meg overgjennomsnittlig mange tanker rundt dette.

Men jeg er ellers enig med en del andre her: tviler på at det hjelper med privat elektronisk register noe sted, Ved disse organer er det papir og stempler :smash: som gjelder, ikke :discuss: .

Har erfaring med at det ofte er "original" dokumentet som gjelder. Å motta et scannet dokument via epost holder ikke, det kreves en original... Å si at de kan ta en fargeutskrift så har de original holder ikke, de skal ha originalen tilsendt i posten. Da tar vi en fargeutrskrift og sender den - da er de såre fornøyde...

Ville også vært noe forsiktig med å laminere dokumentene, ihvertfall originalene. Legg dem heller i plastlommer, da kan papirene tas ut slik at den nitidige tjenestemann kan ta, føle og lukte på dem om han vil for på den måten fastslå at det dreier seg om original dokumenter.

Siden du allerede er Telenor kunde på bredbånd har du kanskje en online email konto hos dem? Da kan du jo lese mail world wide via online.no. Så ved å maile nødvendige dokumenter til deg selv på denne kontoen så vil du ha tilgang til dem fra hvilken som helst pc med web tilgang.

Ang. bekreftelse fra Toll og avgift om lovlig bruk av farget diesel i fritidsbåter i Norge så ville jeg bedt dem sende dette på offisielt brevpapir, signert av en med mange lange titler og påført et stempel eller to. Jo mer offiselt og myndig utseende jo bedre (brevet altså).

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Når det gjelder laminering av orginaldokumenter, så kom det internasjonale skipsdokumentet som bekrefter at båten er registrert i det norske skipsregisteret i laminert form,

så i tilfelle laminering ikke er tillatt, er det et offentlig register som har gjort noe som ikke er "helt etter boka".

Har forøvrig full forståelse for alle de øvrige synspunktene som er formulert i tråden.

Jeg tror ikke en skal ta alt dette som skrives her like seriøst. Det med laminerte dokumenter kan sikkert for den største kverulanten være noe å henge seg opp i, men for de aller fleste er det mere enn bra nok. Det handler i de fleste tilfellene å kunne sannsnyligjøre at det man har er det som er beskrevet i dokumentene.

For øvrig så fikk jeg samme type dokument fra NOR som roaldbj fikk, også mitt var laminert... med bekjed om at dette dokumentet snarest måtte bringes ombord.

Jeg har alle dokumenter laminert ombord i en perm, det er de dokumenter jeg finner hensiktsmessig å ha ombord, og som jeg tror vil kunne hjelpe med ut sitasjoner hvor myndigheter stiller spørsmål.

Jeg tror også det bedre med laminerte dokumenter enn ingen dokumenter, så jeg tar dette med knusende ro... "There is a stamp on all my documents" det liker myndighetene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 10 måneder senere...

Jeg fasineres ofte over all den kunnskapen og alle de referansene vi finner her på BP.

Nå når minnepenner på eksempelvis 4 GB blir billigere kan det være et alternativ å ta med seg all informasjon om båten på en slik minnepenn.

Jeg har i endel år forsøkt å bygge opp et elektronisk bibliotek som både omhandler egen båt, seilingsdokumenter, havnebeskrivelser, produktbeskrivelser, kataloger, sertifikater, kjøpsdokumenter, bruksanvisninger o.a.

Lars H. har gjennom sitt forum mange elektroniske oppslagsverk, eksempelvis et par utgaver av NP-Hamnlotsen på vel 20 MB hver, og det kunne være greit å finne ut hva som er lurt å ta med ombord.

Jeg pleier hver sommer å ta med BP i elektronisk versjon. Dermed får jeg svar på de fleste vanskene ombord selv om jeg ikke er koblet til internett.

Tar gjerne imot forslag til hva som er lurt å ta med på minnepennen.

Og jeg kan gjerne ta med flere minnepenner på 4 GB. De veier ikke så mye, de tar heller ikke så mye plass. Jeg kan til og med legge dem i en vanntett pose.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...