Jump to content

Er det ikke lov og ta hensyn

flight

Recommended Posts

Nå er jeg sur nesten forbanna

i dag har jeg putret rundt med min polar 29 i Drøbaksundet for og fiske sammen med min døtre.

og hva hender.

omtrent hver eneste båt eier som passerte skulle nesten inn i båten

jo større og dyre båtene var jo fortere skulle det gå

de fleste lagde bølger større en danskebåten

er alle gått fra vett og forstand

er vi blitt like store fartsbøller på sjøen som vi er i trafikken

ps jeg lå ikke midt i skipsleia :headbang::headbang::fishing:

I leia, langs Drøbaklandet er det stor båttrafikk hele helgen. Dette er skipsleia hvor få tar hensyn.

Jeg putret langs vestsiden av Oscarsborg i dag hvor de aller fleste tok det med ro. Flere lå å fisket på vest og nordsida.

Jeg vet jo ikke hvor du lå, men på østsida langs Drøbaksida er det værst å ligge. De store går på autopilot og titter kun opp i ny og ne, desverre. Her gjelder det å holde godt på skipperlua. :headbang:

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Egen erfaring fra forrige fredag. Gikk i god marsjfart frem til Håøya. Gikk på V siden av denne - da jeg nærmet meg gjestehavna og det ble trangt slakket jeg av til 5-6 knop - først og fremst for ikke å dra sjø for båtene i havna. En halvplaner som jeg tok igjen tidligere fortsatte i 15 knop+ forbi havna...

På vei litt senere mot Ø åpnng i sjeteen gikk jeg i 25 knop. Rett ved de to stakene lå to joller og fisket. En voksen mann uten redningsvest stod i båten og dro snøret opp. Lurte på om han var vel bevart - men slakket av igjen til 5-6 knop for ikke å lage sjø. Måtte dra på gjennom sjeteeåpningen pga kraftig strøm.

Slik jeg ser det er det min plikt å slakke av for ikke å lage mye sjø for andre. Men samtidig går det jo an å ikke ankre opp midt i en trafikkert lei - det bryter faktisk mot sjøveisreglene. Akkruat som det bryter mot sjøveisreglene å ikke slakke av.

Jeg går mye på autopilot - for da kan jeg i større grad konsentrere meg om utkikk og navigasjon. Men i trange farvann liker jeg best å holde ho i handa - så da får styrmatros Arne Petter hvile litt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...