Lodda Startet 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2007 Vurderer å bytte utenbordsmotor, og tenkte da på å kjøpe en Suzuki DF140. Er jo sikkert noen her som har positive eller negative erfaringer med denne motoren, vil gjerne høre begge versjonene! LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
ynroenn Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Den ønsker jeg meg også! Tror ikke du får mye negativt om denne på dette forumet. Tror blant annet ANDY har en slik motor, og skryter veldig av den. Da den kom var den vel den mest stillegående og moderne 4-takteren i klassen. Eller så er jo disse 4-takterne fra Suzuki kjent for et veldig lavt støynivå, samt at de lager motorer som er kompakte/lette til tross for et stort motorvolum. Stort motorvolum fører til bedre dreiemoment enn mange av konkurrentene, noe som skulle tyde på at denne motoren egner seg godt for en litt tyngre båt. Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 14.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Ja, tror nok motoren er bra! "... men intet tre vokser inn i himmelen", så noen har vel noe negativt å si om motoren. Synes forøvrig at vekten på denne motoren er veldig imponerende, veier bare 9 kg mer enn 175 hk jeg har på i dag. Håpte å få solgt denne og liften jeg har i dag, så får jeg frigjort en del kilo bakpå min båt. LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Helge Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Jeg må nok også stå for den siden som ikke har noe vondt å si om denne motoren - er meget begeistret. Etter først å ha hatt en førsteårsmodell (2001) av Suzuki DF115 med noen "barnesykdommer" byttet jeg til Suzuki DF140 i juni 2004 og har siden vært frelst. Motoren har vært helt suveren og uten den minste lille feil. Skal man kritisere akkurat 140 hesteren for noe må det vel være såpass sært som at forhøyningen ifm luftinntaket øverst i bakkant av motoren kan passe litt dårlig sammen med enkelte båters deksel over motoren. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Lodda Svart 15.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 (redigert) Helge... hvilket forbruk har du på motoren og hva koster en service? Og... hvilken propell har du? LODDA Redigert 15.Mai.2007 av Lodda (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Mouche Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Og ikke minst hva gjør de på en service? Sjekket på hjemmesidene til Son Marina som er Suzuki forhandlere og finner da at; Service inkluderer: Gearolje, motorolje, filter og smøring! Vinterkonservering er: ferskvannskjøring og rustbeskyttelse. Tillegg: eventuelle deler, f.eks plugger, vannfilter Pris på en 140hk vil være 2.900 for service og 3.400 for vinterkonservering. Ved å gjøre dette selv så har man vel kostnader på 250 kroner og bruker en times tid? Godt betalt spør du meg og attpåtil skattefritt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lodda Svart 15.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Om ikke servicene innebærer mer enn dette du ref. til Mouche, så er det jo nesten idioti å ikke gjøre dette selv, hehe... Men litt morsomt å registerere at det er dyrere med vinterkonservering enn service... Tror det er første gang jeg har sett en tråd her om en bestemt type motor som ingen har noen negative innvendinger mot, må jo være ett godt tegn... Får løpe å kjøpe, når jeg har fått solgt min motor... LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Mouche Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Om ikke servicene innebærer mer enn dette du ref. til Mouche, så er det jo nesten idioti å ikke gjøre dette selv, hehe... Men litt morsomt å registerere at det er dyrere med vinterkonservering enn service... Jeg tolker det som at vinterkonservering er service plus ferskvannskjøring og rustbeskyttelse? Men hva mere er det å gjøre? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Helge Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 (redigert) Helge... hvilket forbruk har du på motoren Det varierer jo noe med hvilket turtall/fart jeg kjører på, men rundt 0,8 L/nmil og litt over ved marsjfart. og hva koster en service?Som antydet her ligger det på ca 3000 kr, men de gjør litt mer enn det som er antydet her da Jeg så sist at på min motor koblet de seg bla på motoren med en PC og leste av motoren (fikk være med og se). De skiftet også bensinfilter og sjekket slakke på virer/stag (gass/gir). Så lenge det er garanti på motoren er det nok lurt å spandere de få tusenlappene som kreves ved service, men når garantien er ute.... kan vel mange gjennomsnittlig nevenyttige gjøre mye selv.Og... hvilken propell har du? Hvilken propell... jeg har 2 : en stk 19" som gir best akselerasjon (vannsport, mye folk/last ombord) og en stk 21" som gir best toppfart med relativt lite belastet båt. 140 hesteren har litt annet girforhold enn 90 og 115 og kom med 19" som standard når jeg kjøpte den. Men jeg hadde også to fra min 115 Hk der jeg beholdt 21" slik at jeg nå har 2 propeller (kjekt å ha en i reserve også). Redigert 15.Mai.2007 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Lodda Svart 15.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Har vært i kontakt med div. forhandlere og de mener at 21" er det beste alternativet på min båt, Ibiza 20. Og ut fra det du skriver så stemmer vel dette. Enig i at det kanskje er best å ta servicene til garantien er utgått, kanskje lurt å være med å titte på da, slik at man kan lære hva de gjør til garantien er utløpt, hehe... Forbruket er jo absolutt til å leve med, er hvertfall mindre enn min bruker i dag. Men nå skal jo sant sies at det er ett litt annet konsept... når den ble kjøpt var det toppfarten som var målet. Nå er det mer komfort... (må være mer forsiktig når man har fått små barn i båten ;-)) LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Helge Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Har vært i kontakt med div. forhandlere og de mener at 21" er det beste alternativet på min båt, Ibiza 20. Og ut fra det du skriver så stemmer vel dette. Tja, sannsynligvis.... Min båt er muligens litt tyngre enn din da den er 6,55 meter og veier ("tom" uten motor) 890 kg + 186 kg motor, +vekten av sjøtoalett/septik, Wallas 1800 varmeapparat og det som måtte være av bensin og vann på tankene. Dertil kommer vekten av passasjerer og ev. litt turbagasje. Sånn grovt sett har jeg ansett min båt for å veie fra 1100 kg til 1300 kg pluss vekten av personene ombord. Med 145 l drivstofftank og 50 l vanntank merker man forskjellen på fulle og nesten tomme tanker. Når familen drar på overnattingstur innover Sunnmørsfjordene fortrekker jeg å ha 19" på motoren. Fulle tanker, litt turbagasje (inkl. kjøleboks med mat og drikke) og 4 personer ombord sender nok vekten opp i ca 1600 kg og 19" har jeg da opplevd som det beste kompromisset. Kun når jeg er helt alene ombord (eller bare har med en passasjer) og jeg har litt slakke tanker klarer jeg med 19" å nå maksturtallet og vel så det. Når båten min er lite belastet er nok altså 21" det beste valget. Jeg gidder normalt ikke bytte propell så mange ganger i løpet av sommeren så jeg ender gjerne i lengre perioder opp med å kjøre med 19" og heller være litt forsiktig med full gass når jeg kjører alene i tom båt. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Lodda Svart 15.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Er vel ingen tvil om at din båt er tyngre enn min. Vil anta at min med motor, utstyr og full tank (160l) vil veie 1100-1200 kg + vekt på passasjerer. Når jeg skal kjøre "fort" er jeg helst alene, eller kanskje med en passasjer... Hvor mye fart får du med de respektive propellene? LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Andy Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Tror blant annet ANDY har en slik motor, og skryter veldig av den. UBETINGET Satte den faktisk på vannet i går, etter å ha polert og vokset den. Stålpropelleren ble også rengjort og polert, så nå skinner den igjen. Suzukien startet straks etter at jeg vridde på nøkkelen... Noe den forøvrig gjør hver eneste gang. Motoren er inne i sin sjette sesong, gått ca. 550 timer tror jeg det er. Bensinforbruk er ca. 0,7-0,8 l/nm i 20-30 knops fart, stigende til litt over literen ved toppfart. I tillegg til driftssikkerhet, god ytelse, og lav vekt, setter jeg særlig pris på den kattemyke gangen i 5 knops fart, og ved dorging. Den bruker da under halvliteren pr nm... "Er den SÅÅÅ stille" har jeg hørt mang en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 15.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Hmm... jeg blir bare mer og mer fristet!!! Når jeg får solgt min, så skal jeg nok rive i en DF140... blir jo nødt til det etter all den skryten denne motoren får! Andy, hvilken toppfart får du og med hvilken propell? LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
ynroenn Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 (redigert) Det var det jeg visste, du kom kun til å få positive tilbakemeldinger på denne motoren. Tror "fornøydraten" på Suzuki her på baatplassen.no faktisk overgår yamaha Tror jammen jeg skal legge ut et innlegg på krangletråden - hva er best; Yamaha vs. Suzuki (Men igjen-religion er skumle greier....) Hilsen en som HAR yamaha, men som er fullt villig til å KONVERTERE Redigert 16.Mai.2007 av ynroenn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Tror "fornøydraten" på Suzuki her på baatplassen.no faktisk overgår yamaha Et lite søk her på forumet viser at Yamaha klart leder hva angår antall tråder hvor folk trenger hjelp p.g.a. problemer med sin påhenger! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lodda Svart 16.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Ynroenn: Start gjerne den tråden, så får vi se hva som skjer ;-))) Mouche: At Yamaha leder med antall tråder for folk som trenger hjelp pga. problemer med Yamaha, kan jo ha en sammenheng med at Yamaha nok er den mest utbredte motoren. De henger bakpå utrolig mange båter. Men ang. DF140 så er dette tingene jeg "faller" for: - Lett vekt (186 kg) - Pent utseende - Relativt fin pris - Forbruk (både på bensin og olje, trenger ikke oljeblanding i bensinen) - Lite støy - Driftssikkerhet - Forhåpentligvis ytelse LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
ynroenn Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Det kan jo selvfølgelig ha litt med å gjøre at det er solgt veldig mange yamaha-motorer, men jeg er vel litt av den oppfatning at yamaha har fått et litt ufortjent "heltestatus", litt som med Toyota når det gjelder bil. Det er klart at yamaha lager gode og holdbare motorer, men vedlikeholdsfrie og uten feil er de absolutt ikke. MEN nå bør jeg vel gi meg før jeg erter på meg hele yamaha-menigheten(og toyota) Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 (redigert) Men ang. DF140 så er dette tingene jeg "faller" for: - Lett vekt (186 kg) - Pent utseende - Relativt fin pris - Forbruk (både på bensin og olje, trenger ikke oljeblanding i bensinen) - Lite støy - Driftssikkerhet - Forhåpentligvis ytelse LODDA Og dersom du heller ønsker deg en hvit motor så kan du jo kjøpe en Johnson 140 hk 4-takt. Nøyaktig samme motoren, kun lakkfarge og klistremerker som skiller:) Redigert 16.Mai.2007 av ynroenn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 16.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Det kan jo selvfølgelig ha litt med å gjøre at det er solgt veldig mange yamaha-motorer, men jeg er vel litt av den oppfatning at yamaha har fått et litt ufortjent "heltestatus", litt som med Toyota når det gjelder bil. Det er klart at yamaha lager gode og holdbare motorer, men vedlikeholdsfrie og uten feil er de absolutt ikke. MEN nå bør jeg vel gi meg før jeg erter på meg hele yamaha-menigheten(og toyota) hehe, tror du banner litt i egen kirke nå, ynroenn!! Dette forklarer jo en hel del, for jeg har alltid syntest at disse Johnson/Suzuki-motorene var veldig like. Men da er det jo konstatert at de så godt som er det også ! Om det blir kjøp, så går jeg nok for den sorte Suzukien... har en hvit Johnson i dag, forandring fryder... LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
baatsman Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Lodda Be også om tilbud på Johnson 140, jeg hadde Johnson 115 4 takt. Solgte en Yamarin 5910 med den motoren i fjor. Synes motoren er penere i hvit. Passer bra til din Ibitza. Ellers tror jeg ikke din båt er noe særlig lettere en Skibsplasten. Ibitza er tunge båter, men går flott i sjøen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
ivar Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Et lite søk her på forumet viser at Yamaha klart leder hva angår antall tråder hvor folk trenger hjelp p.g.a. problemer med sin påhenger! Ingen tvil om at Suzuki's 4-taktere er gode motorer , men det blir nå litt feil å sammenligne nytt med gammelt. Blir nok mer problemer med Suzuki også etterhvert som de får noen år på baken, de er da ikke immune mot dritt i bensintilførsel eller feil på elektriske komponenter de heller... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Andy Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Andy, hvilken toppfart får du og med hvilken propell? Har en Winrace stålpropeller på 14x20. Forrige eier anskaffet denne, etter å ha prøvde en i annen dimensjon tidligere. Jeg er meget fornøyd med denne propelleren. Med 8 voksne (snittvekt på oppunder 100 kg...) var den ikke helt lett å få i plan, måtte tiltes helt inn og brukte en evighet på å komme opp, men etterhvert oppnådde jeg 32 GPS knop. Slett ikke verst med så tung last. Med 1-2 personer går den i 36-38 GPS knop, helst i det lavere området av dette. Den er ikke optimalisert for maks toppfart, men styrke og akselerasjon. Kombinasjonen motor/propeller er sådan fin til f.eks. vannsport og aktiv kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 16.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 (redigert) Ja, Ibizaen er rimelig tung til å være en skjærgårdsjeep, men er nok lettere enn Skibsplastene det ref. til i denne lenken. Skal undersøke hva en Johnson 140 koster, men den må være betraktelig billigere for at jeg skal bite på, for jeg har mest lyst på Suzukien... Andy: Ang. farten på din båt vs. min båt, så tror jeg nok jeg kanskje klarer å "bikke" 40 knop med den motoren, såvidt. Den skal gjøre 43-44 knop med 150 hk. Hadde en 115 Yamaha!!! på den når jeg kjøpte den, da fikk jeg 37-38 knop, med hjemlengsel... Blir nok å sette på en 21" propell, ettersom alle forhandlerene jeg har vært i kontakt med sier at det er det som gjelder på min båt for å få de beste allround-egenskapene. LODDA Redigert 16.Mai.2007 av Lodda (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Rolf Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Har vel ikke mer enn 5-6 timers erfaring med min 2006 DF 140. Sålangt ser det riktig bra ut. Motoren står på en Nimbus 19 Nova, propellen er standard alu. hva får jeg ekstra ved å bytte til stålpropell og hva slags størrelse/stigning bør denne ha, evt. hvilkket merke anbefales? Stort sett vil den bli brukt med 2-4 personer ombord til turer og vannsport. Båt data: L.o.a 6,00 m Beam 2,40 m Displ. 800 kg Fueltank 160 l Motorvekt 186 kg Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.