Jump to content

Suzuki DF140, erfaringer?


Lodda

Recommended Posts

Hvor mye fart får du med de respektive propellene?

Hei Lodda. Som Andy får jeg opp rundt 38 knop når båten er lite lastet og jeg setter på 21" propellen. Motoren jobber imidlertid hardt med å få båten i plan med 8 voksne personer ombord med 21". Jeg kjører mest med 19" og da mister jeg drøyt 2 - 3 knop i forhold til 21", men får til gjengjeld mye bedre akselerasjon.

 

Jeg går ut fra at du har oppfattet at Johnson 140 er identisk med Suzuki DF140. Det er Suzuki som lager disse motorene for Johnson så det er kun fargen som er forskjellig. Vil man ha svart motor tar man Suzuki og vil man ha hvit motor tar man Johnson. Man kan kanskje skule litt til de forskjellige servicekjedene/verkstedene lokalt også i tilfelle man mener det er stor forskjell der.

Link to post
Andy: Ang. farten på din båt vs. min båt, så tror jeg nok jeg kanskje klarer å "bikke" 40 knop med den motoren, såvidt.

Den skal gjøre 43-44 knop med 150 hk. Hadde en 115 Yamaha!!! på den når jeg kjøpte den, da fikk jeg 37-38 knop, med hjemlengsel...

 

Blir nok å sette på en 21" propell, ettersom alle forhandlerene jeg har vært i kontakt med sier at det er det som gjelder på min båt for å få de beste allround-egenskapene.

LODDA

Tror nok du får 40 knop på din båt. Det er først og fremst Skibsplast skroget som 'bremser' når det går opp mot 40 knop. Har sett Skibsplast 655 til salgs på Grønland (av alle steder i verden...) med Honda 225 hk. Enten er den typegodkjent der, eller så har de mer cowboy mentalitet. Sannsynligvis det siste. Selv med denne kraftige motoren var oppgitt toppfart kun 42-43 knop.

 

Den går helt OK med 21" propeller, regner med at det er standard aluminiumspropelleren du mener.

 

Han jeg kjøpte båten av var imidlertid veldig opptatt av fart og kjøreegenskaper (bl.a. norgesmester i Gocart). Han tunet en del, og testet både en 22" og 20" stålpropeller fra Winrace. Hans konklusjon var at 20" stål gir bedre grep i vannet (mindre kavitasjon). Han kunne dermed heve motoren 1-2 hakk. Dette medførte mindre motstand i vannet, og bedre fart og akselerasjon.

 

Min 20" er ikke først og fremst dimensjonert for å tyne ut de siste 1-2 knop, men heller for allround egenskaper som meget god akselerasjon og bibeholdt toppfart.

 

Om stål er nyttig eller ikke, strides de lærde. De fleste mener man kan vinne 1-2 knop, og få noe roligere gange p.g.a. mindre kavitasjon.

 

Jeg har liggende originalpropelleren i aluminium, ubrukt. Denne skal få ligge som reserve hos meg, jeg er kjempefornøyd med stål. Også er det herlig å se at den er så blank at man kan speile seg i den. :cool:

Link to post

Låner tråden litt :blush:

Hvilket turtall har dere med 21" propell på full fart? Hvilket turtall er anbefalt fra fabrikk på denne motoren?

Grunnen til jeg spør er at min 250hk kan jeg få 5900-6000 på full fart, da har jeg ca 44 gps knop. Motoren er anbefalt 5-6000 rpm på full fart, ville jeg med en annen stigning på propell kunne øke farten med mindre turtall? Eller....

Link to post

Andy... blir nok å gå for en stålpropell på 21", har hatt god erfaring med stål tidligere. Av merke blir det nok Turbo eller Ballistic. Så aluminiumspropellen blir nok reservepropell hos meg også.

 

Propellene jeg har i dag er Raker og Ballistic... Ballisticpropellen er 19" og når jeg gir på nå, så spretter bare båten opp av vannet selv med en god last, men så er det jo nok av krefter i motoren også. Rakerpropellen på 22" er for stor og den får jeg ikke nok turtall med, desverre...

 

Propeller og propellvalg er litt av en vitenskap, gitt!

 

LODDA

Link to post
Grunnen til jeg spør er at min 250hk kan jeg få 5900-6000 på full fart, da har jeg ca 44 gps knop. Motoren er anbefalt 5-6000 rpm på full fart, ville jeg med en annen stigning på propell kunne øke farten med mindre turtall? Eller....

Ville ha lagt meg opp mot maksturtallet med lett båt, da har man litt å gå på med mer vekt i båten , litt groe osv. Mer stigning kan gi mer fart - eller bare samme fart med mindre turtall. (eller mindre fart og turtall dersom man øker for mye..)

 

Også mulig du hadde kunnet ha 1" mer stigning - og så hevet motoren et hakk eller 2 for å få turtallet opp igjen. En god stålpropell som f.eks Raker eller Turbo tåler oftest mye heving før de mister grepet i vannet.

 

Som sagt over , propellvalg er litt av en vitenskap - men også mye prøving å feiling dersom man skal ha det optimale resultatet.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Som sagt over , propellvalg er litt av en vitenskap - men også mye prøving å feiling dersom man skal ha det optimale resultatet.

 

Og det optimale resultatet KOSTER FLESK!!!

 

Det vet jeg mye om da jeg prøvde å få det til på Ibizaen i fjor, byttet x-antall propeller av forskjellige typer, heving og senking av motoren (kjøpte til slutt powerlift)... til slutt ga jeg opp og strandet på Ballisticen jeg har i dag.

 

Men for all del, er jo morsomt også! Men kan lønne seg stort å høre med div. forhandlere av båtmerker/motorer, de har som regel peiling og erfaring med dette...

 

LODDA :flag:

Link to post
Ville ha lagt meg opp mot maksturtallet med lett båt, da har man litt å gå på med mer vekt i båten , litt groe osv. Mer stigning kan gi mer fart - eller bare samme fart med mindre turtall. (eller mindre fart og turtall dersom man øker for mye..)

 

Som sagt over , propellvalg er litt av en vitenskap - men også mye prøving å feiling dersom man skal ha det optimale resultatet.

 

Da ligger jeg nok der jeg skal ligge, må trimme den rikelig ut får å få 5900-6000, så da er det nok riktig stigning, takker så mye.

Link to post
  • 11 år senere...
  • 5 år senere...

Hei. 

Jeg klarte å ødelegge en Yamaha 150 hk sommeren 2023. Det var da mangler på påhengmotorer i Norge og det eneste vi fikk tak i var en 140 hk Suzuki. Med Yamahaen gjorde båten (Grand 650 silver line 2006) 43 knop med bare meg i den. Nå får jeg den maks opp i 33 knop. 

 

Motorene har samme stamme og begge har stålpropell.

 

Ser det er noen år siden det ble skrevet noe her, men om noen har noen tips settes det veldig pris på!

Link to post

Antar du har DF140B. Hvilket turtall får du ved WOT? Må opp på forholdsvis høyt turtall for at DF140 skal gi mer effekt enn DF115. 

 

Hva slags propell har du og hvilke dimensjoner? 

 

DF140 bygger på DF115 og har forholdsvis lite slagvolum, 2044cm3. Jeg har begrenset kunnskap om Yamaha så jeg vil sammenligne med Suzuki DF150. DF150 har et slagvolum på 2863cm og deler konstruksjon med DF175 og DF200A. DF150 har betydelig større dreiemoment enn DF140 og ville gitt båten din betydelig bedre akselerasjon og toppfart enn DF140, mer enn de oppgitte 10 hk i effekt burde utgjort. 

 

Så ikke forvent omtrent tilsvarende ytelse som Yamaha F150 ga, men hvis propellen har for stor stigning slik at du ikke når opp mot 6000 omdreininger så kan du risikere å ikke ha mer effekt enn DF115 ville ha gitt avhengig av turtallet du oppnår ved WOT. Tror det er ved ca 5300 rpm at effektkurvene til DF140 og DF115 begynner å skille lag. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...