bliss X Startet 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2007 Seil blir slitt, og mister etterhvert formen. Det er noe alle vet, men hvilke kriterier legger man til grunn for å avgjøre om seilet skal byttes? Finnes det noen enkle knep - tommelfingerregler for å avgjøre om et seil bør byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Når de rakner? Har hørt at tiden er inne for å bytte seil når de ikke lenger lar seg flate ut (hvis du i tilllegg seiler i vær hvor flate seil er en absolutt fordel). Har du tenkt å investere i nye seil, Lasse? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Hydrox Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Nå er ikke jeg seilbåtmann i det hele tatt, men gjorde en liten tanke. Hva med å kjøpe ny de seilene man mistenker for å være dårlige. Ha det liggende som reserve og bruke det gamle til det ryker. Da får man i hvert fall ikke kjedelig ventetid på nye. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Sjekk hvor du har busen. Er busen f.eks midt i storseilet, og du ikke klarer å få den fremover, uansett hvor mye du haler og drar i uthal, cunningham, fall, skjøter og snurrebarter etc, er det vel på tide å bytte. Er seilet mekanisk utslitt er det jo en grei vurderingssak, men ofte vil et dacronseil miste fasongen mange år før det blir er slitt i filler. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Og har det mistet fasongen så vil bytte til nytt seil gi mindre krengning, mindre avdrift og bedre fart, rene "kinderegget"! Kjøper man nytt seil så bruker man vel det og beholder det gamle i tilfelle det nye ryker? Og hvor ofte ryker et seil ved vanlig (hus)bruk? Ser at gamle seil nå brukes til å produsere seilbagger og også jakker - ganske tøffe! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ulysses Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Ser at gamle seil nå brukes til å produsere seilbagger og også jakker - ganske tøffe! Solskjerming på terrasser er også ganske vanlig. Etterhvert får man jo en fin samlig av "reserveseil" som fyller boder og skap. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Seil blir slitt, og mister etterhvert formen. Det er noe alle vet, men hvilke kriterier legger man til grunn for å avgjøre om seilet skal byttes?Finnes det noen enkle knep - tommelfingerregler for å avgjøre om et seil bør byttes? Bytt seilet når du syns det ikke fungerer bra lengre. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Careka Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Bytt seilet når du syns det ikke fungerer bra lengre. Eller når du syns at nå må skuta få seg nye seil. Hun fortjener en oppmerksomhet nå og da. Men kjøp noe som varer, Offshoreseil av god kvalitet. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
avmønstret5 Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 (redigert) Jeg engig med alle argumenter som er nevnt for å bytte seil - men jeg tror ikke bruksområdet ble nevnt. Dersom jeg seiler mye regatta, og er innstilt på å vinne, er kravet til seilkvaliteten nokså forskjellig enn dersom jeg bare er ferieseiler. Det gjelder også valg av duk og utførelse. Og så er det båttypen - noen båtyper "krever" gode seil mer enn andre, fordi båtens egenskaper kan bli dramatisk forandret ved dårlige seil, selv om alle båter profitterer på gode seil. Redigert 14.Mai.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Har du tenkt å investere i nye seil, Lasse? Seilene er gamle, men de fungerer bra. Da må det vel noe som ikke stemmer eller? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Ja, helt klart noe galt som ikke er riktig. Snart kommer feriepengene, og noe skal de jo brukes på :lol: Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Seilene er gamle, men de fungerer bra. Da må det vel noe som ikke stemmer eller? Pass på, dette er som "vann på mølla" til alle de som hevder at en seilbåt er en motorbåt med mast! Blir lite slitasje på seilene av sånt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Det var en traumatisk opplevelse ifjor høst som fikk meg til å initiere arbeidet med å bytte ut duken. Jeg ble grundig fraseilt av en Dufour 34. Og det skal ikke skje igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 (redigert) hmm Du bor i Vestfold , du ble fraseilt av en Dufour 34 , hvilken båt har du ? Redigert 14.Mai.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Dacronseil skal knitre når du pakker dem sammen. Låter de som en flanellspysj er det på tide å bytte. Gamle "flanellseil" også fine og myke slik at de egner seg ypperlig til klær og vesker. Jeg har også lest (Don Casey) at mange feilaktig tror at det skal være sydd inn bus i seilene. I virkeligheten er seilet helt flatt, men er skåret i bue i masteliket. Det er denne buen som lager busen, og det er også det som gjør at seilet flates ut når du bøyer masta. Derfor kan du legge seilet ut på et gulv og sjekke at det er flatt. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Derfor kan du legge seilet ut på et gulv og sjekke at det er flatt. Ville ikke det også bety at man ved å legge seilet ut på gulvet skulle kunne se om det har for mye bus og også hvor busen er? Fikk sjekket mitt velbrukte storseil hos anerkjent seilmaker ifjor og de sa at man måtte ha seilet oppe og seile før man kunne komme med noen meningsfulle uttalelser om det burde skiftes ut, eller ikke. Ikke vet jeg, men forvirret, jo takk, det er jeg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 14.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Det er litt av mitt problem også. Har flere sett med seil som jeg aldri har brukt. De må syes om for å passe på rulleforstaget, og det koster noen kroner. Seilene ser fine ut på gulvet, men jeg er i tvil om de virkelig er bra, og det får jeg ikke testet før etter at de er sydd om. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Ville ikke det også bety at man ved å legge seilet ut på gulvet skulle kunne se om det har for mye bus og også hvor busen er? Fikk sjekket mitt velbrukte storseil hos anerkjent seilmaker ifjor og de sa at man måtte ha seilet oppe og seile før man kunne komme med noen meningsfulle uttalelser om det burde skiftes ut, eller ikke. Ikke vet jeg, men forvirret, jo takk, det er jeg! Hvis seilet har strukket seg mye, får du en ramme (likene), og masse løst stoff inni. Med denne metoden går det ikke an å se hvor busen er i seilet, bare at det umulig kan gjøres å flate ut seilet. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
CB. Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Busen bør ligge fremme mot masten som tidligere nevnt. Det med knitring er også riktig. Hva med et bilde Lasse om hvordan storseilet står under litt vind ?. En annen mulighet er å seile sammen med en annen med samme type båt.... det gir en liten pekepinn Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
lano2 Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Skal du hevde deg i regatta ; Kjøp nye seil hvert år. Vi andre turseilere lar oss ikke friste av formaningen til Christian With & Co I følge seilmakere så er det sååååååå viktig med nye seil for oss turseilere... Mindre krenging Bedre fart Pilsen smaker da like godt med litt krenging eller et rev ekstra... Fart er fali Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Mente du et rev ekstra eller en rev Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
lano2 Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Er det forskjell på rev og rev ? Kjerringknuter er da også knuter.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Den ene kan ikke fly, mens den andre kan du fly høyt av! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
lano2 Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 En gammel genoa1 kan flyes bedre enn en rev. Å fly en genoa er som å hoppe etter Wircola. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.