Jump to content

Bytte ut seil - tommelfingerregler

bliss X

Recommended Posts

Sjekk hvor du har busen. Er busen f.eks midt i storseilet, og du ikke klarer å få den fremover, uansett hvor mye du haler og drar i uthal, cunningham, fall, skjøter og snurrebarter etc, er det vel på tide å bytte. Er seilet mekanisk utslitt er det jo en grei vurderingssak, men ofte vil et dacronseil miste fasongen mange år før det blir er slitt i filler.

Og har det mistet fasongen så vil bytte til nytt seil gi mindre krengning, mindre avdrift og bedre fart, rene "kinderegget"! Kjøper man nytt seil så bruker man vel det og beholder det gamle i tilfelle det nye ryker? Og hvor ofte ryker et seil ved vanlig (hus)bruk?

Ser at gamle seil nå brukes til å produsere seilbagger og også jakker - ganske tøffe! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Seil blir slitt, og mister etterhvert formen. Det er noe alle vet, men hvilke kriterier legger man til grunn for å avgjøre om seilet skal byttes?

Finnes det noen enkle knep - tommelfingerregler for å avgjøre om et seil bør byttes?

Bytt seilet når du syns det ikke fungerer bra lengre.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Bytt seilet når du syns det ikke fungerer bra lengre.

Eller når du syns at nå må skuta få seg nye seil.

Hun fortjener en oppmerksomhet nå og da.

Men kjøp noe som varer, Offshoreseil av god kvalitet.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg engig med alle argumenter som er nevnt for å bytte seil - men jeg tror ikke bruksområdet ble nevnt. Dersom jeg seiler mye regatta, og er innstilt på å vinne, er kravet til seilkvaliteten nokså forskjellig enn dersom jeg bare er ferieseiler. Det gjelder også valg av duk og utførelse. Og så er det båttypen - noen båtyper "krever" gode seil mer enn andre, fordi båtens egenskaper kan bli dramatisk forandret ved dårlige seil, selv om alle båter profitterer på gode seil.

Redigert av pettersand (see edit history)

Dacronseil skal knitre når du pakker dem sammen. Låter de som en flanellspysj er det på tide å bytte. Gamle "flanellseil" også fine og myke slik at de egner seg ypperlig til klær og vesker.

Jeg har også lest (Don Casey) at mange feilaktig tror at det skal være sydd inn bus i seilene. I virkeligheten er seilet helt flatt, men er skåret i bue i masteliket. Det er denne buen som lager busen, og det er også det som gjør at seilet flates ut når du bøyer masta. Derfor kan du legge seilet ut på et gulv og sjekke at det er flatt.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Derfor kan du legge seilet ut på et gulv og sjekke at det er flatt.

Ville ikke det også bety at man ved å legge seilet ut på gulvet skulle kunne se om det har for mye bus og også hvor busen er? Fikk sjekket mitt velbrukte storseil hos anerkjent seilmaker ifjor og de sa at man måtte ha seilet oppe og seile før man kunne komme med noen meningsfulle uttalelser om det burde skiftes ut, eller ikke. Ikke vet jeg, men forvirret, jo takk, det er jeg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ville ikke det også bety at man ved å legge seilet ut på gulvet skulle kunne se om det har for mye bus og også hvor busen er? Fikk sjekket mitt velbrukte storseil hos anerkjent seilmaker ifjor og de sa at man måtte ha seilet oppe og seile før man kunne komme med noen meningsfulle uttalelser om det burde skiftes ut, eller ikke. Ikke vet jeg, men forvirret, jo takk, det er jeg!

Hvis seilet har strukket seg mye, får du en ramme (likene), og masse løst stoff inni. Med denne metoden går det ikke an å se hvor busen er i seilet, bare at det umulig kan gjøres å flate ut seilet.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Skal du hevde deg i regatta ; Kjøp nye seil hvert år.

Vi andre turseilere lar oss ikke friste av formaningen til Christian With & Co :lol:

I følge seilmakere så er det sååååååå viktig med nye seil for oss turseilere...

Mindre krenging :crazy:

Bedre fart :crazy:

:crazy: Pilsen smaker da like godt med litt krenging eller et rev ekstra... Fart er fali :sleep:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...