Jump to content

Bytte ut seil - tommelfingerregler

bliss X

Recommended Posts

Om busen er framme ved forliket eller midt i seilet kan påvirkes mye ved trimming av fallet , uthal osv klarer man ikke lenger å flate ut seilet ønskelig og ikke lenger klarer å hindre at seilet begynner å lukke i akterliket da er det på påtide å begynne å tenke på nye seil.

Jeg tror man kan seile dacronseilene i 20år og mene at de er ok og det er de da helt klart om man har små krav til comfort og fart men den dagen man bytter til nye seil vil man helt sikkert merke veldig stor forskjell , spesielt ved veldig liten vind og i hard vind.

Man kan reve senere , avdriften minker,høyden blir bedre og de blir lettere å trimme.

Men når man alt skal bruke noen tusen på nye seil så er det greit å legge på 10-20% på prisen og få en skikkelig duk sydd skikkelig

Redigert av Enzo (see edit history)

Det første jeg ser etter når jeg lurer på om seilene skal skiftes er bankkontoen. :wink:

Egentlig er det svært få ting som avgjør om tiden er inne for å kjøpe nye seil. Det viktigste er om de er så utblåst at de er vanskelige eller umulige å trimme. Det er en skjønnsmessig vurdering, og du kan ikke måle deg til svaret med linjal. Deretter er spørsmålet hvor viktig for deg det er å ha bedre seil enn du har i dag.

For den saks skyld kan du bytte ut et nesten nytt seil. Seil kan skjæres og syes på forskjellig måte, og med forskjellige materialer. Jeg byttet ut en ett år gammel fokk og oppgraderte den fra crosscut til triradial. Den gamle blir et utmerket reserveseil, og jeg kommer antagelig til å bruke det når jeg har med mannskap som skal lære å seile. Da gjør det ikke noe om fillene flagrer litt. Storseilet gir jeg en sesong til, og sender det til seilmakeren for vedlikehold før jeg legger det på lager.

Jeg har et helt nytt storseil til Junkeren.

Det synes jeg er så fint, at jeg har ikke tatt det i bruk.. :crazy:

Skal ha med en del venner som liten eller ingen erfaring med seilbåt, og da synes jeg det er greit med "litt" gamle seil:smash:. Orginalt fra 1978. Byggenummeret på båten er sydd inn som målebrev :smiley:

Alle de gamle seilene (Storseil, fokk og genoa) har vert gjevnlig hos seilmaker for vedlikehold. Genoaen er riktignok litt slitt.

Har spinnaker også, det ser ut som om der aldri har vert heiset! Var faktisk ikke spinnakerfall på båten da jeg kjøpte den i høst!

Mange sier at når seilene er blitt 1 år gammle så er alle disse fibrene forsvunnet. Så om seilet er 2 eller 30 år gammelt betyr sikkert ingen ting.. :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Når det er på tide? Det er når båter som du mener du burde seile fra seiler både høyere og raskere enn deg.

Dacronseil går nesten ikke i stykker, noe som kanskje er en ulempe?

I litt mer eksotiske materialer er det enklere å se når seilet er ødelagt.

Er det noe vits?

For en som seiler regatta i alt fra minimumsdefinisjonen og oppover er det nok det.

Jeg byttet ut mer eller mindre hele garderoben i fjor. De gamle seilene er jo OK, men jeg syns de nye er bedre, uten at jeg faktisk har noensinne klart å gjøre en sammenligning. Jeg antar at de holder regattakvalitet i 2-3 sesonger til, men jeg bruker dem til turseil og. Jeg tviler på at de gamle noensinne blir brukt mere...

Så er ideen å kjøpe nye regattaseil "snart", om man fortsatt vil seile regatta. Og om man fortsatt seiler samme båt...

Forøvrig er en kikk på bankontoen selvsagt et vesentlig poeng....for lønner seg? DET gjør det ikke :lol:

Litt på siden, i Seglings test av 30 fotere ble HR 31 ansett å ha blant de beste seilegenskaper. Litt i strid med forventningene, selv om HR nok er blitt vassere med årene. Men testeksemplaret fra HR var jo utstyrt med kvasse seil, mens motstanderende var stort sett utstyrt med standardseil. Så at seil av god kvalitet/design har noe å si....vel...det er nok noe i det.

Det er litt som å ha riktig smørning på skiene. Det er ikke noe gøy å ha klabber eller bakglatte ski, særlig ikke om alle andre har bedre ski enn deg selv....

Om busen er framme ved forliket eller midt i seilet kan påvirkes mye ved trimming av fallet , uthal osv klarer man ikke lenger å flate ut seilet ønskelig og ikke lenger klarer å hindre at seilet begynner å lukke i akterliket da er det på påtide å begynne å tenke på nye seil.

Jeg tror man kan seile dacronseilene i 20år og mene at de er ok og det er de da helt klart om man har små krav til comfort og fart men den dagen man bytter til nye seil vil man helt sikkert merke veldig stor forskjell , spesielt ved veldig liten vind og i hard vind.

Man kan reve senere , avdriften minker,høyden blir bedre og de blir lettere å trimme.

Men når man alt skal bruke noen tusen på nye seil så er det greit å legge på 10-20% på prisen og få en skikkelig duk sydd skikkelig

:yesnod::yesnod::yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Når det er på tide? Det er når båter som du mener du burde seile fra seiler både høyere og raskere enn deg.

Synes det er vanskelig å vurdere fordi jeg ikke har noe å sammenligne med.

Båten seiler helt greit, men man vet jo ikke hvordan den hadde blitt med nye seil.

Har aldri kjøpt nye seil før - båten har hatt de samme seilene hele tiden. Synd det ikke finnes noen "prøv gratis 30 dager" ordning for seil :lol:

Spørsmålet er om en seilmaker kan ta stilling til dette bare ved å se seilet.

I følge andre her må han se seilet i bruk for å kunne vurdere det.

Det var i hvertfall det Christen With (Leangbukta) sa til meg! Og etter at seilene hadde vært hos ham/dem for sjekk.

Har en liten følelse Lasse av at det blir litt som den "gode sengen min", den nye var faktisk enda litt bedre. Ja, faktisk ganske mye bedre! :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Careka:

Je, det blir uansett ikke snakk om å kjøpe noe seil nå for denne sesongen, men tenkte jeg kunne brukt sesongen på å vurdere det, og derfor ute etter konkrete tips jeg kan benytte meg av når jeg er ute å seiler, slik at dette ikke bare blir magefølelse og synsing. :wink:

Som sagt synes jeg det er vanskelig å vurdere, da jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag. Det jeg har merket meg så langt, er at jeg synes det kan være vanskelig å få god høyde med et rev i storseilet. Mener det gikk greiere før, men er ikke sikker.

Uten rev går det greit, og med 2 rev er man stort sett opptatt av å styre :wink:

Hadde en veldig god seng i mange år og kunne ikke tenke meg å bytte denne ut, men ble til slutt overtalt. Og den nye sengen? Ja, den var faktisk mye bedre enn den gamle! Hvis jeg forstår deg riktig så er dine seil av eldre årgang (15-20 - 25 år?) og en del brukt, men du opplever at de fungerer bra, hvilket de sikkert gjør.

Men kanskje, bare kanskje, at nye seil ville gitt deg den "Å dette skulle vi ha gjort for lengst" - følelsen?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hva slags seilgarderobe har du? Og hva har du evt. tenkt å bytte ut?

...og det handler vel kanskje vel så mye om "lyst". I og med du har tatt opp spørsmålet med deg selv (og her), aner jeg at du har lyst. Kjøper du gode seil vil du merke forskjell mot dine 20+ år gamle antatt gjennomsnittlig brukte seil.

I turseilingssammenheng kan forskjellen utgjøre om man gidder å seile, eller går for motor.

Kanskje er det andre ting som bør gjøres "først"? Har du foldepropell f.eks?

Har du noesomhelst regattaambisjoner?

Du har jo nesten ny Genoa jo!

Min Genoa 1 er fra 1984....og jeg bruker den i regatta...(Kun når det er SVÆRT lite vind). Grei fart, men jeg klarer ikke holde høyden til jevnbyrdige båter...

Så jeg må gjøre noe og...

A) Få somlet meg til å montere Genoaskinne for 112%en

B) Kjøpe ny "Racinggenoa"

Har jo lyst til å gjøre begge deler, og gjør nok også det, men først og fremst er det nok mannskapet som må trenes opp for å gi noe utslag på resultatlistene.

Jeg har vurdert å kjøpe nye seil til båten men føler meg på enmåte veldig "usynlig" for tiden , jeg sendte en detaljert mail til 8 seilmakere for å be om tilbud og forslag til løsning inkl leveringstid , jeg sendte til North ,quantum , elvstrøm , UK og noen flere.

Eneste jeg har fått skikkelig oppfølging fra er UK i Smøgen de svarte etter 1 dag med komplett tilbud på 2 alternativer (tapedrive Sglas og kevlar med tafetta på 1side) prisen lå rundt 70-80lapper for genua og storseil.

Ingen av de andre har tatt seg bryet med å svare på mail , INGEN og det er gått flere uker nå.

Jeg videresendte UK tilbudet til min lokale seilmaker 1kilometer nede i gata her med spørsmål om han kunne matche dette med en løsning , fikk svar at han skulle se på saken og siden har jeg ikke hørt noe derfra heller :smiley:

Seilmakerne har visstnok mye å gjøre på våren men det kunne jo vært greit å svare på mail når man selger varer til en såpass betydelig pris.

Sendte forresten rundt en mail med ønske om tilbud på cockpit telt til båten i Februar , 2mnd senere ringte en av de jeg hadde sendt mail til og han sa han skulle se på saken , siden har jeg ikke hørt noe :smiley:

En kompis bestilte cocpittelt fra Alf Hansen ?? er vel det han heter ?? i fjor høst og har enda ikke mottatt det selv om det var lovt levert før påske så det er helt klart at folk som jobber med duk har mye å gjøre her i landet.

Ingen vits å bestille noe nå iallefall. Det blir neppe levert før sesongslutt uansett. Jeg fikk priser på seil i oktober 2005. Det var helt andre boller enn det du beskriver. En av leverandørene var nesten litt vel ivrig....

Jeg ville da ha leveranse til jul, for å ha nye seil til nyttårsregatta. Det viste seg å være smart på en annen måte og, de som var mer tålmodige og sa påske endte plutselig opp i køen likefullt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...