Jump to content

Oljebytte på Volvo Penta 280 drev

Oriongutten

Recommended Posts

Har to stk Volvo Penta drev 280, og er skikkelig fersk når det gjelder drev. Lurte på om noen kunne gi meg en enkel forklaring på hvordan man bær gå frem for å bytte olje på dem. Hvor mye olje skal på, og er det noen pakkninger som skal byttes nå man tapper ut oljen på bunnskruen. Er skruen på toppen av drevet til oljepåfylling, eller er det like greit å hell oljen på via bunnskruen. Drevene er avvmontert, så det burde gå greit. :confused:

• 10 måneder senere...
  • 11 år senere...

Hei, har du håndbok til 250-drev, så er jeg veldig interessert i den! Mitt drev har betegnelsen PZ 2505612. På forhånd hjertelig takk!

Hilsen Hamarsing

oddeinert@yahoo.no

Hei, har du håndbok til 250-drev, så er jeg veldig interessert i den! Mitt drev har betegnelsen PZ 2505612. På forhånd hjertelig takk!

Hilsen Hamarsing

oddeinert@yahoo.no

Hei! Har du verkstedhåndbok til 280 drev. Tilten har kilt seg i nedstilling. 

Mailadr: logoteks@hotmail.com

Redigert av Goggo (see edit history)

Etter 12 år er det nok ikke sikkert du får svar, men du finner manualen her -> http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq280-dpc_drive.html

Tilten er elektrisk, og forholdsvis enkel, enten går den, eller så går den ikke. Hører du motoren gå, men ingenting skjer, så kan det være låsen nederst på transomfestet som er full av rur og annen dritt, og derfor ikke løsner.

Tilten er ikke en trim, og kan ikke brukes i fart.

• 11 måneder senere...

Tilten er kun en liten elektromotor med en "stang" som løfter drevet.

Den er ikke sterk nok til å holde drevet under fart, trykket på stangen blir for stort, og tilten går i stykker.

Dersom drevet er et AQ280 med singleprop, så skal det ha "samme olje som motor" i følge Volvo, eller med andre ord "motorolje".

Volvo anbefalte ofte 30 olje, altså uten noen spesiell viskositet vinterstid, på enkelte tidligere motorer, og fremdeles "samme olje som motor" på drevet, det kan være at det er derfor det står 10w30, men jeg kan ikke umiddelbart huske at dette står i manualen til AQ280, det står vel utrykkelig "samme olje som motor"?

Med andre ord kan du helt fint bruke 10w40 olje på drevet, mineralolje selvfølgelig, ikke noe som en gang er i nærheten av syntetisk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...