Oriongutten Startet 8.Desember.2003 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2003 Har to stk Volvo Penta drev 280, og er skikkelig fersk når det gjelder drev. Lurte på om noen kunne gi meg en enkel forklaring på hvordan man bær gå frem for å bytte olje på dem. Hvor mye olje skal på, og er det noen pakkninger som skal byttes nå man tapper ut oljen på bunnskruen. Er skruen på toppen av drevet til oljepåfylling, eller er det like greit å hell oljen på via bunnskruen. Drevene er avvmontert, så det burde gå greit. Sitér dette innlegget Link to post
Trond J Svart 8.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2003 Tapp oljen av ved avtappingskruen på undervannshuset og påfyllingen gjør du ved og ta ut umbrako-skruen som sitter under lokket der hvor gearwiren sitter.Den øverste skruen er til peilestaven på drevet ditt bytt oringer når du skrur pluggene på igjenn.Det går ca 2.6 liter olje hvis det er uten powertrim. Hilsen Trond Sitér dette innlegget Trond J Fjord boat club Link to post
Jorg-1 Svart 9.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2003 Se også på www.eurofritid.no Husk at det vanlig motorolje (SAE 10-30) som skal fylles på. Lønner seg å sjekke fiberpkn på påfyllingsplugg samt simring på sjaltedog (rustsvulming). Jørgen 2x280 her også. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Frode_B. Svart 9.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2003 I tillegg til de to andre innleggene vil jeg tilføye at umbraco skruen som må løsnes for påfylling er i tomme dimensjon. Det irriterer meg i grunnen at jeg har metrisk system på motoren og tomme system på drevet. Om alle drev fra VP har det sånn vet jeg ikke, men bruk det som er riktig så du ikke sliter unødig på umbracoer og mutrer. Sitér dette innlegget Link to post
sigurdh Svart 9.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2003 Har verksteds håndbok til alle drevene. Send meg din Email adresse så skal jeg maile den til deg. SigurdH Sitér dette innlegget Link to post
Guest niasjan Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Har verksteds håndbok til alle drevene. Send meg din Email adresse så skal jeg maile den til deg. SigurdH Kan tenke meg å få oversendt verkstedhåndbok på 290duopropdrev.(2002 mod.)jrhofstad@nias.no Sitér dette innlegget Link to post
sigurdh Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Hallo! Den ligger i dokumentarkivet under medlemssider. Hilsen SigurdH Sitér dette innlegget Link to post
Hamarsing Svart 28.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2004 Har verksteds håndbok til alle drevene. Send meg din Email adresse så skal jeg maile den til deg. SigurdH Hei, har du håndbok til 250-drev, så er jeg veldig interessert i den! Mitt drev har betegnelsen PZ 2505612. På forhånd hjertelig takk! Hilsen Hamarsing oddeinert@yahoo.no Sitér dette innlegget Link to post
Goggo Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 (redigert) Hei, har du håndbok til 250-drev, så er jeg veldig interessert i den! Mitt drev har betegnelsen PZ 2505612. På forhånd hjertelig takk! Hilsen Hamarsing oddeinert@yahoo.no Hei, har du håndbok til 250-drev, så er jeg veldig interessert i den! Mitt drev har betegnelsen PZ 2505612. På forhånd hjertelig takk! Hilsen Hamarsing oddeinert@yahoo.no Hei! Har du verkstedhåndbok til 280 drev. Tilten har kilt seg i nedstilling. Mailadr: logoteks@hotmail.com Redigert 12.Mai.2016 av Goggo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Etter 12 år er det nok ikke sikkert du får svar, men du finner manualen her -> http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq280-dpc_drive.html Tilten er elektrisk, og forholdsvis enkel, enten går den, eller så går den ikke. Hører du motoren gå, men ingenting skjer, så kan det være låsen nederst på transomfestet som er full av rur og annen dritt, og derfor ikke løsner. Tilten er ikke en trim, og kan ikke brukes i fart. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Tilten er kun en liten elektromotor med en "stang" som løfter drevet. Den er ikke sterk nok til å holde drevet under fart, trykket på stangen blir for stort, og tilten går i stykker. Dersom drevet er et AQ280 med singleprop, så skal det ha "samme olje som motor" i følge Volvo, eller med andre ord "motorolje". Volvo anbefalte ofte 30 olje, altså uten noen spesiell viskositet vinterstid, på enkelte tidligere motorer, og fremdeles "samme olje som motor" på drevet, det kan være at det er derfor det står 10w30, men jeg kan ikke umiddelbart huske at dette står i manualen til AQ280, det står vel utrykkelig "samme olje som motor"? Med andre ord kan du helt fint bruke 10w40 olje på drevet, mineralolje selvfølgelig, ikke noe som en gang er i nærheten av syntetisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.