Jump to content

Feil propell, eller slurer drivverket?


Anabelle

Recommended Posts

Jeg oppnår ikke ønsket fart med min båt. Siste del av turtallsområdet på motoren gir lite utbytte. Jeg trodde derfor først jeg hadde feil propell.

 

Har forespurt Maritim og de har regnet litt på dette for meg, og foreslår en propell som faktisk er mindre enn den jeg har idag. Så da blir jeg i tvil.

Kan det være noe i overføringen som slurer? Har kjørt lite med båten, men har ikke kjent noe varmgang eller at det har luktet svidd under kjøring.

 

Motoren er en Ford 2402E 88HK med Borg Warner Velvet Drive 71C med 2:1 utveksling. Akslingen har også en slags fleksikobling (ukjent type).

 

Har gjort følgende målinger med en 17x14 propell:

1800RPM = 4,1 KNOP

2000RPM = 5,0 KNOP

2500RPM = 6,0 KNOP

3000RPM = 6,3 KNOP

 

Farten er målt både med knopmåler + GPS. Andre Huwaeiere mener jeg burde oppnå omtrent dobbelt hastighet av dette.

 

Er det noen kjente feil som kan oppstå i en slik girkasse f.eks? Det er nå trolig gammel olje på kassa. Den skal selvsagt byttes nå før sjøsetting.

Noen tips for feilsøking? Vurderer å forsøke å måle turtall på utgående aksel.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Dette virker noe merkelig etter mitt syn, men tror det kan være greit med litt mere informasjon om båten... som lengde, vekt, motorens turtall, skrogtype..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Har regnet litt på dette og satt et gjennomsnittlig halvplaner skrog.. (Average semi-displacement hull)

 

Som en kan se så anbefales det en noe mindre propell ann hva du har.. Jeg tror nok jeg hadde gått drivlinjen litt ekstra i sømmene her ja... Det kan tyde på at noe er galt her.

 

RESULTS

SEMI-DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 10.0 kts.

Power Required: 50.9 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 85.4 SAE hp ( 63.7 kW) @ 3500 RPM

Power Used: 51 SAE hp ( 37.9 kW) @ 2,945 RPM

Max Speed: 10.0 kts

Fuel: 3.0 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 31 SAE hp ( 23.2 kW) @ 2500 RPM

Cruising Speed: 8.5 kts

Fuel: 2 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 17.4 in. Pitch: 12.0 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 17.0

Pitch: 12.4

Blades: 3

 

 

Har gjort en beregning til med (fast semi-displacement hull) Propellen blir lik, men hastigheten blir noen strørre. Med dette skroget så oppnår du ikke skrogfarten som er 12,5 knop... for den beste halvplaneren. Nå er vel neppe Huwa 26 av de raskeste halvplaner skorgene heller om jeg ikke husker feil sist jeg kikket på en slik båt (10 år siden)

 

RESULTS

SEMI-DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 12.5 kts.

Power Required: 99.3 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 85.4 SAE hp ( 63.7 kW) @ 3500 RPM

Max Speed: 11.9 kts

Fuel: 5 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 31 SAE hp ( 23.2 kW) @ 2500 RPM

Cruising Speed: 8.5 kts

Fuel: 2 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 17.4 in. Pitch: 12.0 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 17.0

Pitch: 12.4

Blades: 3

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Takk for hjelpen med utregning "Sydvesten".

Da har jeg nok ganske riktig propell. Da gjelder det til helgen å gå over flenser osv. for å se etter om noe er løst.

Håper jeg slipper å åpne girkassa.... Kanskje jeg er så heldig at det bare er å stramme akselflensen :wink:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Det kan være lurt å sjekke klemflensen. Få noen til å se om akslingen slurer.

 

Sjekket skruene på denne, og de satt godt. Har ikke hatt ut akselen, kanskje det hadde vært lurt før sjøsetting.

Hvordan er det med girkassa?. Der sitter det vel en clutchplate. Er dette en våtclutch, og vil det kunne hjelpe å skifte olje?

 

Beklager mange dumme spørsmål, men jeg har båten en stykke unna der jeg bor, så når jeg er nedover for å skru er det greit å vite mest mulig på forhånd.

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Det er vel ikke en sånn propell med vulkanisering som på påhengsmotorer? I så fall kunne det være vulkaniseringen som slipper ved høyt turtall, det gjør den på jollemotoren min, mens den går greit på lave turtall.

 

Nei, her er det fast propell med kilespor.

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Har du mulighet for å lime på refleksjonsmerke på aksel og drivhjul og måle turtallet med tachometer/turtallsteller?

 

Tachometeret som fås kjøpt fra Clas Ohlson gjør jobben utmerket:

 

Sakset fra CO:

Turtallsteller for motorer, vifter m.m.

En refleks festes f.eks. på en viftevinge og turtallstelleren leser av turtallet via laser uten mekanisk kontakt.

Refleksbånd medfølger. Måleområde 3-100 000 o/min.

Oppløsning 0,1 o/min opp til 1000 o/min, deretter 1 o/min. Presisjon ±0,05% + 1 siffer. Stort og tydelig LCD-display. Minne for maks.-, min.- og siste verdi. Drives med 4 stk LR6 batterier (medfølger).

Størr. 160x72x37 mm. Leveres i veske.

Artikkelnummer 36-1161

 

Jeg har stor nytte av denne turtallsmåleren.

 

Den vil bl.a. kunne avklare om du har problemer med girkassen i forhold til turtallet på motoren.

 

Videre kan du måle faktisk turtall på motoren i forhold til instrumentavlesning.

Link to post

Hei

 

Det synes helt klart at din propell ikke går med den farten motorturtallet skulle tilsi. :headbang:

Før sjøsetting bør du ta av propellen og kontrollere sporkile og kon.

Ville også ha kontrollert denne fleksible koblingen samt innfesting av aksel mot klemflens.

Du sier at skruene her satt godt, fikk du løsnet disse og trekt til på nytt eller bare konstatert at disse satt fast??

En ting du kan gjøre er å blokkere akselflensen slik at denne ikke kan rotere, ta tak i propellen og forsøk å rotere denne.

Dette bør du ha kontroll på før sjøsetting, en feil her kan naturligvis bety at båten må på land igjen.

 

Finner du ingen feil er det klart for sjøsetting.

Kjøre motoren gradvis til maks turtall og jevnlig måle turtall på både motor og akselflens med et egnet måleinstrument.

 

 

Lykke til :flag:

Johannes

Link to post
På en båt jeg hadde tidligere fylte jeg feil olje og da sluret giret. Byttet olja med riktig type og problemet var løst.

 

Hm interessant. Tror det skal være automatgir (ATF) olje på disse kassene (Velvet Drive 71 C), noen som vet sikkert?

 

Har forøvrig tegnet langsgående tusjlinje i alle overganger mellom aksel, flens og fleksikoblinger. Da vil jeg se om noe slurer.

Blir spennende å se etter sjøsetting neste uke.

 

Takker for gode råd så langt.

A

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...