Jump to content

Båtplass i Oslo? Pass på båten din!

bliss X

Recommended Posts

En pussig paralell kom meg i hug.

For noen år siden var jeg på konferanse i Nice. Et par kollegaer og jeg dro til Monaco. Der gikk vi, to menn og en dame med høy hæler, rundt og beundret alle de flotte yachtene i havnen. Til og med uten fiskestang!! Men, dette var jo før digitalkameraer var allemanns eie, så det var sikkert derfor vi ikke ble fotografert :rolleyes:

Mvh BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

For første gang på lenge har det vært tyveradder ute i havna , det vil si ombord i båter på land . Så langt en VHF som er borte og div andre "små" ting i andre båter . Håper bare ikke vi får høre dette for vær gang det er noen som kommer nå og skal sette ut . Kamera m/bredbånd er bestilt og kommer vært øyeblikk , synd vi ikke har fått det før .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

"Enhver er salig i sin tro, tro at hottentott er eskimo . . . ."

Nå om dagen heter det vel "sørafrikaner og inuitt" på politisk korrekt norsk, men det rimer vel ikke like godt for herrene Foss/Bø

Appropos; Marta på 85 var på butikken og ba om et pund kaffe. "Nei men Marta da", sa kjøpmannen, det heter ikke det lenger, det heter kilo idag. Javel svarte marta, så gi meg et pund kilo da svarte Marta.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Siden strengen allerede ER avspopret: :nono:

Passerte en nylig oppsatt utgard (gjerde på østlandsk) hos en fjern nabo forleden...

På innsiden gikk en amper geitebukk...

Neimen om JEG fikk særlig lyst til å befinne meg på innsiden av DEN palisaden. :nonod:

Noe tenke på som "vaktmann" i båthavna? :eek:

Eller, for den saks skyld: I stedet for et "Adgang-Forbudt-skilt" på ei "privat" badestrand?? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

I Aftenposten osnsdag 23.5 står det to artikler om østeuropeiske bander som rundstjeler eldre som har hevet penger i banken, og om bander fra samme sted som jobber som profesjonelle lommetyver. Og i begge artikler er ordet POLAKKER nevnt. Dette er en kjensgjerning, og ikke et forsøk fra avisens side om å stigmatisere et helt folk, like lite som at vi her på BP må se opp for de få polakkene og andre østeuropeere som ikke bare er vanlige "fiskere" på våre brygger, uten at vi dermed setter alle i "samme båt" :smash:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Når jeg leser denne tråden som på mange måter er avsporet,får jeg lyst a fortsette avsporingen.Jeg leste nylig at det finnes mellom 100 og 120 tusen polakker i Norge for tiden.At det blant disse også finnes noen kriminelle er vel ikke så rart.Jeg vet ikke om det er større andel kriminelle blant polakker en det er blant nordmenn.Men når regnskapet mellom nordmenn og polakker skal gjøres opp tror jeg nok det er nordmenn som skummer fløten.Jeg har aldri blitt så skuffet over nordmenn som når jeg hører hvordan man gjerne lar utlendinger arbeide for luselønn og på slavebetingelser.Og dette er det ikke en flokk med fillete kriminelle som står for.Her er det like gjerne samfunnets støtter som betaler utlendinger 30 - 40 kroner timen og tar blodpriser for en stall de leier bort som bolig.

Og så tilbake til temaet.Jeg er forundret over at man bare kan gå ut på bryggene og "fiske"i båthavnene,Hos oss er det låst,Skal jeg komme in der uten nøkkel ,henger jeg meg opp i piggtråd eller går på havet.

Hilsen Gutek

Det er ikke det jevne polakk, latvier eller litauer som harver over båthavnene, men velorganiserte bander som har spesialisert seg på dette. Og som har et velsmurt apparat bak seg. Andre bander har andre spesialiteter.

Fra Dagsavisen i dag:

Grønland politistasjon kan fortelle om 1.295 anmeldte lommetyverier fra nyttår til 1. mai i år. Dette er en økning på 52 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. De andre politistasjonene i Oslo har ikke tallene klare. Bare i løpet av de siste 14 dagene er åtte polakker som jobbet i lag arrestert for lommetyverier.

– De fleste som blir pågrepet er profesjonelle, organiserte østeuropeere som ikke er bosatt i Norge, forteller stasjonssjef Bjørn Åge Hansen ved Sentrum politistasjon i Oslo."

Å stigmatisere hele nasjoner blir like galt som når nordmenn generelt henges ut i brasilianske medier for tiden, etter at noen av våre borgere har tatt litt lett på eiendomshandel og pengetransaksjoner i Natal-provinsen.

Redigert av wave (see edit history)
Og så tilbake til temaet.Jeg er forundret over at man bare kan gå ut på bryggene og "fiske"i båthavnene,Hos oss er det låst,Skal jeg komme in der uten nøkkel ,henger jeg meg opp i piggtråd eller går på havet.

Kommunalt friluftsområde.

Derfor ingen låser.

• 4 uker senere...
Første reaksjon: ta bilde med mobilkameraet, av bilen, kjennemerke, personene kanskje

Jeg vet ikke om det kan være risikabelt? Jeg har dårlig erfaring med å ta bilder av mistenkelige personer i båthavner , selv om man blir oppforderet til å ta konkakt med politiet når man ser noe. Man bør kanskje ha et organisert vakthold?

Jeg er forundret over at man bare kan gå ut på bryggene og "fiske"i båthavnene,Hos oss er det låst,Skal jeg komme in der uten nøkkel ,henger jeg meg opp i piggtråd eller går på havet.

Hilsen Gutek

Noen båthavner er åpen for allmindelig ferdsel. Jeg tar ofte en tur og tar bilder av båter og spesielt HR, fordi jeg vurder å kjøpe en slik. Man kan da ikke risikere å få politiet på nakken eller bli beskyld for å snike rundt av båteiere som har båt i disse havnene ? Man kan heller ikke generalisere og si at noen folkegrupper er mer uærlig enn andre. Jeg mener slike påstander kan bryte med loven.

img_0126_r.jpg

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Kommunalt friluftsområde.

Derfor ingen låser.

Hei.

Vi har også bryggene våres på kommunalt friluftsområde, men vi fikk i år godkjent å sette opp port med lås ut til bryggene.

Vi har i mange år vært plaget med nye landsmenn som fisker omtrent oppe i båtene våres, og vi har hvert år hatt minimum et båttyveri pluss noe tyverier fra båter.

Ikke gi dere! Kontakt kommunen igjen og igjen, og ha med tegninger på hvor dere ønsker porten(e).

Redigert av Skipet 3 (see edit history)

/per

Ikke gi dere! Kontakt kommunen igjen og igjen, og ha med tegninger på hvor dere ønsker porten(e).

Hei

Jeg er ikke så sikker på at jeg ønsker porter. Ønsker at området skal forbli et sted der man kan ferdes fritt, og oppfører man seg som folk er det helt greit at det fiskes fra bryggene. Vi har omfattende vakthold, og har omtrent ikke vært plaget av tyverier. Området inngår også i en verneplan.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...