Jump to content

Rengjøring av grillrister

Skipper Worse

Recommended Posts

Sesongen er i gang og like forbandet som at gresset gror så gror grillristene igjen av fett og andre rester av diverse forkullete kjøttstykker. Nå går det selvfølgelig an å skrape og herje men det hadde vært kjekt om det fantes enklere løsninger for å holde ristene noenlunde rene (mine er støpejern). Jeg vurderte saltsyre men fant ut at det muligens var litt overkill ...

Er det noen som har gode ideer eller dyrekjøpte erfaringer å dele?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

En søppelsekk fylt med kraftig zalovann, la ligge :yesnod: Utføres jevnt gjenom sesongen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Lut er jo kjent som en god fett-løser. Det kan jeg fra jobben skrive under på. Lut har best effekt oppløst i vann mellom 70 & 90 grader. Har du ikke tilgang til industri-varer, så kjøper du en boks med plumbo eller kaustisk soda på samvirkelaget.

Vær forsiktig med øyne og hender. Bruk briller, tøm pulveret i en balje FØRST, tilsett varmt vann etterpå.

Gi rista noen timer her så tenker jeg den skinner som aldri før;)

Jeg pleier bare å kjøre på max effekt, grille rista i noen minutter før jeg går på med stålbørst. Skulle jeg brukt noe kjemisk hadde jeg prøvd "Rolitherm" (plumbo og liknende er bare for barn og eldre koner som liker å fylle rørene sine med feite klumper plumbo som ikke forsvinner uten bytting av rør.....). "Rolitherm" eller "SioTherm" som det står på de nyeste flaskene, får man hos en vel assortert rørlegger.

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Brenne rein er jo fin sort. Men du får også kjøpt noe som heter W5 Grill og Stekeovns rens på Lidl. Det er en vanlig sprayboks med hvitt skum som du lar virke en drøy time etter påsprøyting, det var effektivt på stekeovn og rister i hvertfall.

Har du ikke hørt reklamen da? :wink:

Vask ALDRI grillrista. Det er SÅ mye god smak i ei gammal rist.... osv. :lol::lol:

Den har jeg sett :lol: Omtrent en uke seinere gikk jeg ut på verandaen og tok av vintertrekket på grillen.. Grillristene var grønne av mugg! Aldri hør på han tv-mannen! Det ble hurtigbehandling med høyttrykkspyler :wink:

• 1 måned senere...

Kjøpte Weber gassgrill for noen år siden. Da fulgte det med grillkurs med representanter for importøren :cool:

Deres klare råd: Gi blaffen i jevnlig rengjøring av rista (som forøvrig er i rustfritt stål). Gjennomfør følgende prosedyre FØR hver grilling:

Sett alle brennerne på max til temperaturen 'bunner ut' på skalaen.

Ta bort evt. løst materiale på rista med en stålbørste.

GRILL!

Tar forøvrig en årlig rengjøring av hele grillen.

Har dere ikke grill-pinne da?

Dette er en pinne som er spikket til sånn at den ene enden har mindre diameter enn åpningene i grillrista, den andre enden er tykkere.

1) Stikk pinnen inn i en av spaltene i grillrista til det stopper. 2) Dra til den ene enden. 3) Dra til den andre enden. 4) Gjenta for hver spalte.

5) Hvis rista er gruelig full av ribbefett, snu rista og gjenta 1) - 4).

Slike pinner fåes kjøpt i nærmeste busk til kr 0.- (tilbud denne uka - kan vare - avhengig av lagerbeholdning)

S/Y Surprise

Det er vel bronsebørste, ikke stålbørste, Weber anbefaler. Jeg har en Weber bronsebørste til formålet. Etter grilling setter jeg på full effekt på grillen for ca 10 minutter, deretter rengjør jeg oversiden av ristene med bronsebørsten.

Stålbørste fungerer sikkert greit til støpejernsrist, for de fleste andre matrialer er nok stålbørsten for tøff.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...