Jump to content

VM 170hk. erfaringer?

RONITA II

Recommended Posts

VM er basis motoren for Mercruiser opp til 4,2 liter..... gamle BMW og Mercruiser 3,6 litere er samme sulamitten.. Mercruiser 2,8 liter 4 syl er ogspå samme motoren som VM har.... Muligens så kan mariniseringen være forksjellig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

VM er kamuflert som en haug andre motormerker, Detroit Diesel solgte VM en tid og nå har Cummins overtatt, de står i en haug med biler som Range Rover, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo og en masse andre. VM har nok delvis et litt frynsete rykte og en killer er varmgang men det gjelder jo de fleste moderne dieselmotorer. Så lenge der er så mange forskjellige aktører som bruker disse motorene kan de ikke være så ille og jeg har selv en VM i bilen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Men Suzuki da, det er jo bevist allerde på 60 tallet at månen ikke er en gul ost

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Men hvem har inngående kjennskap til problemene?
Mariniseringsutstyret på enkelte modeller er underdimensjonert/feilkonstruert men det er beskjedne ombygginger som skal til.

Min VM 2.4TD på 113 Hk i bilen har tjent meg greit men om den belastes HARDT over lang til eller belastes HARDT og ikke får roe seg ned i noen minutt før den stoppes ber en om overoppheting og da ryker toppakninger og/eller topper.

Jeg har ikke noe førstehåndskjennskap til mariniserte VM motorer men med litt fornuftig bruk så skal disse motorene fungere godt og lenge men det er lystbåtmotorer og i en helt annen klasse enn f.eks. Detroit Diesel, Cummins og denslags motorer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Har vært mye borti disse motorene i jobbsammenheng og jeg vil beskrive dem som svært driftsikre. Dele og service tilgangen er meget god gjennom Marine Power systemet.

Kan nevne at MTU sin 700 serie er identisk med CMD (tidligere Mercruiser) sine 2.8 og 4.2 liters modeller, noe som burde si litt om kvaliteten på VM produktet. (Bra med andre ord) :wink:

Vær forøvrig obs på at de eldste 2.8liters 170hk motorene vibrerer en del. De nyere 2.8 liters modellene har roterende ballanse akslinger som løser dette problemet.

Det var forresten KUN de første BMW motorene som hadde problemer med kjølingen for 20 år siden!

:smiley:

Mvh

Kdtran

Har kommet over en nidelv med en wm motori 170 hk. Er det noen der ute som har erfaring med wm motori?

Ønsker oxo opplysninger om steder det går ann å få deler pluss service.

Er du sikker på at det ikke er en vm motor, da nidelv har levert båter med volkswagen motorer.

vm motor

Forhandler her i Kristiansand er yamahasenteret.no i sørlandsparken.

Redigert av kristian (see edit history)
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
Er du sikker på at det ikke er en vm motor, da nidelv har levert båter med volkswagen motorer.

vm motor

Lett forvirring og blanding av WM, VW og VM som ikke står for Volkswagen Marine men for VM Motori Italy.

WM er noe datagreier :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Alle eiere av:

Chrysler Voyager diesel

Jeep Cherokee diesel

RangeRover MK1 diesel

Suzuki :smiley:

Ikke glem den anerkjente Ford Scorpio 2.5TD da.

Tror 2.5 literen sitter i halvgamle BMW 525 TDS også.

Av en eller annen grunn har de topper og toppakningssett på lager til disse motorene hos Sarpsborg Motor. De fikk visst også en del telefoner fra eiere av 3.3liter (?) nyere Cherokee som var på jakt etter deler.

Det er dog sikkert stor forskjell på de enkelte motormodellene og hvor vellykkede de er.

På Scorpioen gikk det i alle fall bra, kun en av de fire toppene gikk i stykker før jeg solgte den :-)

Geir

• 6 måneder senere...

Ikke å forglemme Jeep Grand Cherokee WJ 1999-2001 med VM 3,1 liter 5-syl.

Min funker helt fint men støyer litt mye, noen ganger til irritasjon andre ganger til glede over lyden.

Over til VM 4,2 liter 6-syl som visstnok har problemer med kortvarig fungerende silikonbalanseringsfylling i vibrasjonsdemperen med derpå følgende skader på veiva og evt. brudd... som jo er tatt opp i andre tråder her.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

• 8 år senere...
GeirKS skrev On 14.2.2009 at 11.37:

Av en eller annen grunn har de topper og toppakningssett på lager til disse motorene hos Sarpsborg Motor. De fikk visst også en del telefoner fra eiere av 3.3liter (?) nyere Cherokee som var på jakt etter deler.

Det er dog sikkert stor forskjell på de enkelte motormodellene og hvor vellykkede de er.

På Scorpioen gikk det i alle fall bra, kun en av de fire toppene gikk i stykker før jeg solgte den :-)

Geir

De fleste Jeep som ble solgt i Norge fra tidlig 90-tall til et stykke ut på 2000-tallet hadde VM dieselmotorer av ymse slag. 

Så det er kanskje en grunn til at Sarpsborg motor har deler til disse.

Cherokee/Grand Cherokee hadde 2,5TD mens Grand Cherokee fra 1999 fikk 3,1TD med 1 sylinder ekstra.

Cherokee og Wrangler fikk etterhvert VM 2,5 og 2,8 CRD-motorer med overliggende kamaksler og 16-ventiler.

2,5TD/3,1TD var av samme grunnkonstruksjonsmåte som marinedieselmotorene fra VM levert til BMW Marine fra tidlig 80-tall og etterhvert til Mercruiser (VM Motori solgte også disse under eget merkenavn etterhvert). 

De startet som 5 og 6-syl motorer på 3,0 og 3,6 liter og endte med 4 og 6-syl motorer på 2,8 og 4,2 liter.

Marinemotorene fikk etterhvert modeller med direkte innsprøytning i 1997, og QSD common rail innsprøytning fra 2006.

Og de kjente 2-liters Mercury QSD-motorene fra VM med 4 ventiler/sylinder kom også på markedet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...