Lars H. Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Matolje har ingenting i en elektrisk dass å gjøre, kanskje i et manuelt der en drar et stempel med gummipakning opp og ned når en pumper. Hvilken komponent i en elektrisk dass er det du tenker å smøre med matolje? Av papir er det viktig å bruke jomfruelig papir som Lambi og ikke resirulert papir der fibrene er blitt så korte at papiret er fullt av lim for i det hele tatt å få det til å henge sammen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Steinsopp er kanskje problemet? Usikker på hvilken dass det er i nybåten, men den syger, kverner og trøkker veldig i hvertfall. Tenkte i begynnelsen at jeg burde holde få nok vann gjennom, og det gjorde jeg jammen. 2 døgn alene og septiken var nesten full (120l). Få sjekke neste gang hvilken type det er. Har i hvertfall stor bolle... . Mht papir bruker vi og har alltid brukt papir med nyfiber (Virgin fibre), og ikke resilkulert som har masse lim. Det har aldri tettet seg Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Monterte for noen år siden en elektrisk TCM med stor bolle. Denne ble montert med bryteren som fulgte med. Jeg har til dags dato ikke hatt et eneste problem, men jeg skiftet slange fra toalettet til tanken og det kunne nok flere gjort med fordel. Dette viser hvordan urinstein dannes og bygger seg opp over tid. Slangen er 38mm og hullet i midten er vel ikke mer enn 8-10mm. Ikke rart man får problemer med "høy vannstand" og tette dasser om man ikke er nøye med slangene ! Husk også å lage skikkelig svanehals på slangen som går ut fra tanken for å hindre oversvømmelse om man ikke stenger kraner ved kjøring. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Faxen Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Alt det tullet med urinstein slipper en ved bruk av ferskvann. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
VannTro Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Så stor vanntank har jeg ikke, men jeg har litt 35% eddik som forebygger noe..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
klk Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Har hatt elektrisk TMC i over 10 år. Ingen problemer, tar alle typer dopapir. Tar ikke våtservietter, tamponger, bind og kaffegrut. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Thailand er det vanlig med en liten hånddusj ved siden av toilettet. Den er til å spyle rumpa med. Det er et ganske renslig alternativ til tørk med papir. Det anbefales ikke uten videre i norske hjem pga. høyt vanntrykk og kaldt vann, men i båten funker det veldig bra. Anbefales! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fusebox Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Papirbruken er av type Lambi eller annet egnet papir, jada, vi har fått med oss det :-) Slangene er nylig byttet, og er piiip åpne. TMC toalettet, derimot, fungerer ikke godt nok i vår båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 (redigert) M/s Fri vil få installert et Lavac Zenit toalett. http://www.lavac.com/zenith-model.htm Hvorfor? Fordi det er kjent som det mest problemfrie toalettet du kan ha ombord. Har toalett og pumpe liggende i garasjen i påvente at en nysveiset septiktank, og lever for tiden i et noe turbulent samliv med en portapotti :(( Redigert 7.August.2012 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Lavac toalettet er i prinsippet akkurat likedan som de aller fleste andre. Det som skiller er hvor god pumpen er til å flytte avfallet. I TMC toalettet er det en kvern, som etter min erfaring, ikke tar godt nok tak i avfallet og får dermed heller ikke kvernet opp på en skikkelig måte. Slik det ser ut, så er TMC kverna svært lik alle andre septikkverner, f.eks. av type TMC, Jabsco, Johnson, Matron. Alle bruker samme prinsipp. Forskjellen vil da være hvor godt knivene tar tak, form og størrelse på kammeret der det kvernes. Mulig at det beste ville være å slipe opp knivene i TMC toalettet, og håpe at det da får bedre tak. Hovedproblemet er at "noe" vikler seg rundt knivene og hindrer oppkutting av avfall. Det kan være alt mulig rart, også en litt for stor og kompakt klump av Lambi papir. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Ofte kjøres dassen for kort. DVS, man hører at kniven/kverna sliter litt og slipper kanppen. Den skal holdes inne til den har kvernet ferdig og noen sekunder etterpå for å få dritten ut av pumpen og ut i slangen. Vi hadde TMC i Skarpnesen vår i 2-3 år med kun 1 feilslag. Og det var OB tråd som var kastet i do, og den tråden kan du slepe en lastebil med mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hafrsfjord Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 .................................... Den er til å spyle rumpa med. Det er et ganske renslig alternativ til tørk med papir. ........................... men i båten funker det veldig bra. Anbefales! Mulig mitt båttoalett er veldig lite, men kan ikke skjønne hvordan en slik anordning kan brukes uten at det blir ett forferdelig søl . Her bør det nok opplæring til.... kanskje ett ekstra kapittel i båtførerprøven ? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Fusebox, du tar feil. Lavac skiller seg grunnleggende fra andre toaletter. Det baserer seg på at skåler er tett når ring og lokk ligger på. Pumpen er en ordinær septik / lensepumpe av membrantype ( henderson er standard, fordelen er lokk til pumpekammeret, men de fleste tilsvarende pumper kan brukes. Når etterlatenskaper pumpes ut av skålen dannes et vakuum, og skyllevann suges inn. Da slipper man hele problemet med en dobbeltvirkende pumpe. Derfor er dette toalettet førstevalget for mange langturseilere. Google litt på lavac zenit eller popular. Kommentarer på utenlandske seilforum burde si sitt. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Kjøpte ny biltema dass i går, motoren tok kveld etter 3 test spylinger tror det var Matro det sto på den. Har jeg rett på pengene tilbake mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Hei Artig at denne tråden blir tatt opp fem år etter at eg starta den. Det var ikkje urinstein i slangane som var årsaka til våre problem med dassen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Og hva var det ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fusebox Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Hm, ja, burde kanskje lest mer om Lavac toalettet :-) Var ikke klar over forseglingen i lokket, så kun på sprengskissen. Det jeg har sett på TMC toalettet, som kanskje kan forklare noe av problemet, er at den skyver ut vann veldig fort. Ofte har jeg måttet vente litt slik at skålen fyller seg med vann, og ikke minst i bunnen. Hvis det bare er litt vann og mye luft, så får den kanskje ikke skyvet den trenger på avfallet ? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Konklusjon: Gå for el-toaletter med kværn. Bruk papir med nyfiber eller høyoppløselig. Kjør motoren lenge nok (skal rekke å kværne alt samt dytte det videre og dra etter noe rent vann). Srengt forbud mot alt annet i do enn avføring og dopapir. Bytt slangene før de blir for gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Det jeg har sett på TMC toalettet, som kanskje kan forklare noe av problemet, er at den skyver ut vann veldig fort. Ofte har jeg måttet vente litt slik at skålen fyller seg med vann Dette er en av fordelene jeg ser med elektrisk dass. Mesteparten av piss, drit og papir er borte før en fyller opp septiktanken med vann. med elektrisk dass tar det for oss mye lenger tid før setptiktanken er full. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.